کربلا و نجف در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) + فیلم و عکس

با وجود خلوت بودن کربلا در ایام فاطمیه، حرم امام علی علیه السلام در نجف مملو از جمعیت است و زائران از کشورهای مختلف در جوار حرم مولا به سوگواری برای مادر سادات می‌پردازند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حرم‌های کربلا و نجف در ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها سیاهپوش شدند و خادمان حرم‌ها چراغ‌های سبزرنگ را شب گذشته هم‌زمان پس از اذان مغرب به رنگ خون درآوردند.

عزاداری فاطمیه در حرم علوی

حرم امام علی علیه السلام مملو از جمعیت شد و زائران دسته دسته وارد حرم می‌شدند و به سوگواری می‌پرداختند. برخی نوای حیدر حیدر سر می‌دادند و برخی دیگر برای غربت فرزندان زهرا سوگواری می‌کردند. در این میان شیعیان پاکستانی با حضور در ایوان العلما روضه‌خوانی کردند.

کربلا و نجف در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) + فیلم و عکس

دسته‌های زنجیرزنی از شب گذشته تاکنون یک به یک وارد حرم شده و برای مادر سادات عزاداری می‌کنند. همچنین تابوت نمادین حضرت زهرا سلام الله علیها تدر حرم علوی روی دستان عزاداران تشییع شد.

کربلا و نجف در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) + فیلم و عکس

موکب‌هایی نیز برای پذیرایی از زائران در نجف هم راه‌اندازی شده است؛ به طوری که بیش از ۲۵۰ موکب اطراف حرم مولا بین عزاداران فاطمیه غذای گرم و نوشیدنی توزیع می‌کند.

حرم علوی در سالروز شهادت حضرت زهرا (س)

آشپزخانه حرم امام علی علیه السلام هم فعال و یکی از خادمان این آستان کرار مصطفی می‌گوید که «امروز بیش از ۲ هزار پرس غذا بین زائران توزیع می‌شود.»

کربلا و نجف در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) + فیلم و عکس

عراقی‌ها در ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها به نجف مشرف می‌شوند و در آنجا عزاداری می‌کنند. برای همین هم کربلا نسبت به سایر ایام خلوت‌تر است و تعدا زائران هم کم‌تر.

کربلا در شب شهادت حضرت زهرا (س)

با این وجود، برخی از زائران در حرم امام حسین علیه السلام حضور یافته و برای مادرشان عزاداری می‌کنند. یکی زیارت عاشو را می‌خواند و دیگری قبر بی‌نشان مادر سادات را تجسم می‌کند و نوای «یا زهرا» سر می‌دهد.

فاطمیه کربلا

با وجود خلوتی کربلا، این روزها نجف شاهد حضور زائرانی از کشورهای مختلف است که در این بین زائران پاکستان و هندی در کنار ایرانیان بیش از سایر کشورها هستند. بر اساس گزارش‌های موجود، روزانه در ایام فاطمیه بیش از ۵۰ کاروان به صورت هوایی و زمینی عازم عراق می‌شوند. بر همین اساس در حال حاضر حدود ۸ هزار ایرانی فقط در قالب کاروان زیر نظر سازمان حج و زیارت در عتبات هستند.

منبع: فارس

کد خبر 712601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.