نقش روتردام در بهبود سازگاری‌های آب‌وهوایی

روتردام هلند با میزبانی از مرکز جهانی سازگاری که در نخستین دفتر شناور جهان لنگر انداخته، آزمایشگاه زنده سازگاری‌های آب‌وهوایی برای جهان است که در ارائه راه‌حل‌های تاب‌آوری برای شهرهای جهان نقش چشمگیری دارد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، روتردام هلند با وجود موقعیت نامطمئن خود در کنار دریای شمال، به‌عنوان یکی از امن‌ترین شهرهای دلتا در جهان شناخته می‌شود. این شهر از سد موج طوفان تا دفاتر شناور، راه‌حل‌های بسیاری برای محافظت از شهروندان خود در برابر سیل و تغییرات آب‌وهوایی طراحی کرده است که کارکرد کمتر شناخته‌شده دیگری نیز دارند؛ این کارکرد شامل تقویت تلاش‌های «دیپلماسی آب» هلند و ارمغان تجارت به شرکت‌های مهندسی کشور می‌شود.

دیپلماسی آب هلند چیست؟

فعالیت روتردام بخش قابل‌توجهی از دیپلماسی آب هلند است که شامل تلاشی برای جایگاه یک کشور در سطح بین‌المللی به‌عنوان یک متخصص آب و به همین ترتیب نقشی می‌شود که در کاهش درگیری‌ها بر سر منابع آب ایفا می‌کند. هلند از ۲۰۱۵ یک سفیر آب یا نماینده ویژه در امور بین‌المللی آب دارد که وظیفه وی ایجاد ارتباطات جهانی بین دولت‌ها، سازمان‌های چندجانبه، بخش خصوصی و سازمان‌های غیردولتی برای افزایش آگاهی در مورد مسائل آب است.

روتردام میزبان مرکز جهانی سازگاری است که در نخستین دفتر شناور جهان لنگر انداخته و آزمایشگاه زنده سازگاری‌های آب‌وهوایی برای جهان است. چارچوب سیاست بین‌المللی این شهر بر تجارت و ترویج سرمایه‌گذاری متمرکز است و با توجه به این اهداف، روتردام به دنبال همکاری با کسب‌وکارها و مؤسسات دانش در فعالیت‌های بین‌المللی و ملی در بخش آب است.

هر بار که یک بلای طبیعی مرتبط با آب در جایی از جهان رخ می‌دهد، روتردام یک هیئت تشکیل برای بررسی شرایط تشکیل می‌دهد و هر راه‌حلی که این هیئت برای تغییرات اقلیمی به نمایش می‌گذارد، کارکردی مضاعف در حفاظت و ارتقای خود روتردام دارد.

نقش روتردام در بهبود سازگاری‌های آب‌وهوایی

مزایای اقتصادی میزبانی از مرکز جهانی سازگاری

مزایای اقتصادی موقعیت هلند به‌عنوان یک متخصص آب قابل توجه است و روتردام نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند.

چند سال پس از توسعه نخستین استراتژی سازگاری آب‌وهوا با حمایت روتردام، شهر هوشی مین ویتنام یک مشارکت عمومی و خصوصی را برای حفاظت از سیل آغاز کرد و کنسرسیومی از شرکت‌های هلندی طرح تجاری آن را تهیه کردند. در ۲۰۱۸ مأموریت اقتصادی هلند در ویتنام و مالزی عمدتاً بر مدیریت آب و ایجاد مقاومت متمرکز بود، چراکه هلند بهترین زیرساخت‌های حمل‌ونقل آبی در جهان را دارد. فجیره امارات متحده عربی در زمینه مدیریت آب، بخش انرژی و سازگاری با آب‌وهوا با روتردام همکاری طولانی‌مدتی دارد و مدت‌هاست روی پروژه‌هایی در این منطقه کار کرده است.

شهرداری روتردام از این همکاری‌ها سود بالایی دریافت می‌کند که از آن برای تأمین مالی تمام فعالیت‌های سازگاری آب‌وهوای فعلی شهر، تقویت سیستم فاضلاب و بهبود زیرساخت‌ها بهره می‌برد.

بهبود تخصص آبی روتردام با مشارکت‌های بین‌المللی

مدیریت آب در روتردام یک ضرورت است. ۸۵ درصد شهر تا هفت متر زیر سطح دریا قرار و روتردام برای بقا به بهبود سازگاری و افزایش سرمایه‌گذاری نیاز دارد. در این زمینه شهر به تبادل دانش بین‌المللی روی آورده است که قابل‌توجه‌ترین آن در شبکه شهرهای C40 مشاهده می‌شود. در این شبکه شهرداران نزدیک به ۱۰۰ شهر بهترین شیوه‌ها را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و محافظت از جوامع در برابر تأثیرات تغییرات آب‌وهوایی به اشتراک می‌گذارند.

شبکه در نوامبر ۲۰۲۳ برنامه «شتاب‌دهنده شهرهای ایمن آب» را تأسیس کرد که در آن ۱۶ شهر از جمله روتردام، بوئنوس آیرس و نیویورک متعهد شدند تا ۲۰۲۷ از آسیب‌پذیرترین جوامع خود در برابر سیل و خشکسالی از طریق سیستم‌های هشدار اولیه جامع و طرح‌های پاسخ اضطراری قوی محافظت کنند.

رهبری شبکه شهرهای دلتا در این شبکه برعهده روتردام قرار دارد که به‌طور خاص روی راه‌حل‌هایی برای شهرهای در معرض شرایط جغرافیایی تمرکز دارد. شهرداران در این برنامه در مورد مسائل مربوط به مدیریت آب مانند افزایش سطح دریا یا سیلاب‌های ساحلی بحث و ایده‌های درخشان خود را تبادل می‌کنند.

نقش روتردام در بهبود سازگاری‌های آب‌وهوایی

تخصص آبی روتردام در COP28

تخصص آبی روتردام به کنفرانس آب‌وهوایی COP28 دبی نیز راه یافت و شهر با وزارت زیرساخت و آب هلند برای ارتقای تاب‌آوری آب‌وهوای شهری همکاری کرد. شهردار روتردام همچنین در مورد موضوعاتی مانند ایمنی آتش‌سوزی در بنادر به گفت‌وگو پرداخت و تعیین این شهر را به‌عنوان قطب هیدروژنی اروپا مطرح کرد.

روتردام خانه بزرگ‌ترین خوشه صنعتی در شمال غربی اروپا، یعنی بندر روتردام است که پنج پالایشگاه نفت، یک پایانه LNG، شرکت‌های شیمیایی مختلف و یک مرکز گذار زغال‌سنگ دارد و مسئول انتشار ۱۶ تا ۲۰ درصد از کل انتشار کربن‌دی‌اکسید هلند است. چند دهه است که این بندر تلاشی برای رقابت با بنادر بزرگ دنیا از نظر حجم نداشته و در عوض بر صادرات دانش تخصصی متمرکز شده است. گذار انرژی یکی از امیدوارکننده‌ترین گزینه‌های بندر روتردام به‌شمار می‌رود، زیرا این بندر اکنون میزبان اجلاس جهانی هیدروژن است.

شهرداری روتردام قصد دارد سهم خود را در تحقق اهداف آب‌وهوایی، تجدید اقتصاد محلی و افزایش امنیت انرژی اروپا انجام دهد و در حال همکاری با دیگر نهادها است تا زنجیره‌های ارزش مبتنی بر برق سبز، هیدروژن و کربن دایره‌ای را به‌عنوان جایگزین استفاده فعلی و توان عملیاتی سوخت‌های فسیلی توسعه دهد و به‌عنوان سفیری برای رویکرد گذار انرژی کشور عمل کند.

نقش روتردام در بهبود سازگاری‌های آب‌وهوایی

کد خبر 712557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.