نابودی روستاهای کنیا به‌دنبال جاری شدن سیل

بارش باران در کنیا به دنبال تغییرات آب‌وهوایی شدت گرفته و همین امر با جاری شدن سیل‌های ویرانگری همراه بوده که روستاهای کشور را از بین برده است. اثر این بارش‌ها در سومالی، اتیوپی و تانزانیا نیز دیده می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، جهان روز به روز در حال تجربه پدیده‌های افراطی اقلیمی است. انتشار گازهای گلخانه‌ای که گرما را به دام می‌اندازد و سیاره را گرم می‌کند، در حال افزایش به سطوح بی‌سابقه‌ای است و سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرده که ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال ثبت‌شده است که تاکنون با رویدادهای اقلیمی نگران‌کننده همراه بوده است.

مطالعات همچنین تأثیر باران‌های شدید را بر جوامع مورد بررسی قرار و نشان داد مردم در حال مبارزه با اثرات باران هستند و این در حالی است که هنوز از شوک‌های ویرانگر خشکسالی سه‌ساله‌ای که تغییرات آب‌وهوایی نیز آن را تشدید کرده بود، رهایی پیدا نکرده‌اند.

باران‌های سیل‌آسا و سیل‌های ناگهانی باعث مرگ‌ومیر، آواره شدن و تخریب زیرساخت‌ها در بخش‌هایی از شرق آفریقا شده و میلیون‌ها نفر را از زمان شروع در اکتبر تحت‌تأثیر قرار داده است.

نابودی روستاهای کنیا به‌دنبال جاری شدن سیل

تغییرات آب‌وهوایی در کنیا

تغییرات آب‌وهوایی در کنیا با دو برابر کردن شدت بارش باران‌ها همراه بوده است. این امر به جاری شدن سیل‌هایی منتهی شده که کل روستاهای کشور را از بین برده‌اند. ارتش کنیا تلاش‌ها را برای تخلیه افرادی که در سیل‌های شدید گرفتار شده‌اند، افزایش داده است، اما از زمان شروع بارندگی‌ها در اکتبر، صدها نفر جان خود را از دست داده و میلیون‌ها نفر دیگر آسیب دیده‌اند.

افزایش بیماری و از دست رفتن معیشت

سیل سال جاری در کنیا به‌عنوان بدترین سیل طی ۱۰۰ سال اخیر توصیف شده است. ده‌ها هزار نفر در شمال کنیا دام‌ها، زمین‌های کشاورزی و خانه‌های خود را از دست داده‌اند و سیل زیرساخت‌های حیاتی لازم برای حمایت از بهبود و جابه‌جایی سریع مردم، کالاها و کمک‌های بشردوستانه حیاتی را از بین برده است. بارش‌ها همچنین باعث افزایش وبا و سایر بیماری‌های قابل انتقال از طریق آب در بعضی نقاط کشور شده است.

اداره هواشناسی کنیا هشدار داده است که بارندگی‌های شدید تا سال جدید ادامه خواهد داشت. این سازمان از مردم ساکن در مناطق سیل‌خیز خواسته است که هرچه سریع‌تر خانه‌های خود را تخلیه کنند.

نابودی روستاهای کنیا به‌دنبال جاری شدن سیل

تأثیر بارش‌ها بر دیگر کشورهای آفریقا

کنیا تنها کشوری نیست که تحت‌تأثیر قرار گرفته است. در کشور همسایه سومالی، تعداد قربانیان طبق آخرین آمار به ۱۱۰ نفر رسید و بیش از یک میلیون نفر آواره شدند. در اتیوپی باران‌ها تا بیست‌وهفتم نوامبر باعث مرگ ۵۷ نفر و آواره شدن بیش از ۶۰۰ هزار نفر شده بود و در تانزانیا سیل شدید و رانش زمین در بخش شمالی کشور در اواخر هفته گذشته حداقل ۶۸ کشته و ۱۰۰ زخمی بر جای گذاشت.

کد خبر 712433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.