کربن‌زدایی حمل‌ونقل با نخستین کامیون خورشیدی

کربن‌زدایی بخش حمل‌ونقل سنگین در اروپا با راه‌انداری نخستین کامیون حمل‌ونقل مجهز به پنل‌های خورشیدی توسط سازنده سوئدی اسکانیا مورد آزمون قرار می‌گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، حمل‌ونقل در اروپا حدود ۲۵ درصد از انتشار کربن این قاره را تشکیل می‌دهد که بخش قابل‌توجهی از آن مربوط به وسایل‌نقلیه باربری سنگین است. حذف این بخش از حمل‌ونقل از زندگی روزمره غیرممکن و با خالی شدن مناطق مختلف از هرگونه مایحتاج انسانی همراه است.

شهرهای جهان به این ترتیب سال‌ها است که در حال جست‌وجوی راهکارهایی برای کاهش اثرات زیست‌محیطی حمل‌ونقل هستند. در این میان سازنده سوئدی اسکانیا سعی دارد با تولید یک کامیون خورشیدی تا حد ممکن بخش حمل بار را کربن‌زدایی کند. اسکانیا اعلام کرد که انتظار می‌رود کامیون تولیدشده حدود ۱۵ تا ۲۰ سال دوام بیاورد.

یکی از چالش‌های کلیدی در این فرآیند، تأمین پنل‌های خورشیدی مناسب بوده است، چراکه بیشتر آن‌ها برای خانه‌ها ساخته شده‌اند و در بخش خودرو مشکل قرار گرفتن در معرض کثیفی، برخورد به شاخه‌های درختان و آسیب دیدن وجود دارد. بنابراین پنل‌های مورد استفاده بسیار سبک، سخت و بادوام هستند.

کربن‌زدایی حمل بار با نخستین کامیون خورشیدی

کربن‌زدایی ناوگان حمل‌ونقل سنگین

کامیون‌های قدیمی بسیار زیادی در سراسر اروپا در حال حرکت هستند و به دلایل مختلف، خارج کردن همه این وسایل از جاده‌ها و جایگزینی آن‌ها با جدیدترین و کارآمدترین کامیون‌ها عملاً غیرممکن و غیرعملی است. اسکانیا در بررسی انواع گزینه‌ها برای رفع مشکل به کامیون‌هایی رسید که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند. این شرکت پیش از این کامیون‌های برقی باتری‌دار را امتحان کرد که ۱۰ تا ۱۵ سال پیش خیلی گران بود، اما با افزایش چگالی انرژی و هزینه‌های کمتر به گزینه‌ای جالب تبدیل شد. اکنون شرکت به دنباله‌روی از این موفقیت به کامیون‌هایی روی آورده است که از انرژی خورشیدی نیرو می‌گیرند که با تداوم روند افزایش راندمان و کاهش هزینه‌ها ارزشی مقطعی پیدا خواهند کرد.

عملکرد کامیون هیبریدی-خورشیدی

اسکانیا یک تریلر ساخته که با پنل‌های خورشیدی پوشانده شده است. این کامیون همچنین می‌تواند به یک تراکتور هیبریدی متصل شود و مانند یک باتری اضافی عمل کند که تا حدود ۲۰۰ کیلووات‌ساعت انرژی ذخیره می‌کند. این انرژی تقریباً سه برابر تراکتور است. این تریلر می‌تواند شارژ دینامیکی نیز داشته باشد.

تیم اسکانیا با این حال هنوز در تلاش برای تکمیل آن هستند تا تریلر را به‌طور ویژه منحصربه‌فرد کنند تا این کامیون پوشیده از پنل خورشیدی اساساً به‌عنوان یک وسیله‌نقلیه الکتریکی مستقل عمل کند. این بدان معنی است که می‌توان آن را به یک تراکتور احتراقی قدیمی و همچنین یک تراکتور هیبریدی مدرن متصل کرد.

کربن‌زدایی حمل بار با نخستین کامیون خورشیدی

کامیون‌های هیبریدی-خورشیدی در سوئد

کامیون‌های هیبریدی-خورشیدی از هم‌اکنون تا ۲۰۲۴ در جاده‌های سوئد مورد آزمایش قرار می‌گیرند. داده‌های اولیه از آزمایش این تریلر خورشیدی با موتور احتراقی نشان می‌دهد که استفاده از آن می‌تواند مصرف سوخت را تا حدود ۴۰ درصد کاهش دهد و بدیهی است با استفاده از آن‌ها در کشورهای آفتابی‌تر این میزان افزایش خواهد داشت.

کد خبر 712329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.