موفقیت اسلوونی در مقابله با فقر کودکان

اسلوونی یکی از بالاترین حداقل دستمزدها را در اروپا دارد، اما با اقدامات حمایتی توانسته است در زمینه مقابله با فقر کودکان رتبه ممتازی را در رتبه‌بندی یونیسف کسب کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، به طور کلی، در ۴۰ کشور اتحادیه اروپا و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) که اطلاعات مربوط به آن‌ها در دسترس بود، فقر در یک دوره هفت‌ساله، هشت درصد کاهش یافته است، اما هنوز می‌توان کارهای بیشتری انجام داد. از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹، رفاه عمومی فرصتی طلایی را برای کشورها فراهم کرد تا به فقر کودکان رسیدگی کنند و ارقام گزارش یونیسف نشان می‌دهد بعضی کشورها از این فرصت استفاده کردند و برخی دیگر آن را از دست دادند.

نتیجه آخرین گزارش یونیسف در مورد کشورهای عضو اتحادیه اروپا (OECD) نشان می‌دهد درآمد یک کشور میزان فقر کودکان را تعیین نمی‌کند و به نظر می‌رسد یک رهبر شگفت‌انگیز در صدر نظرسنج‌ها قرار دارد؛ اسلوونی!

تنها ۱۰ درصد از کودکان این کشور اروپای مرکزی که حدود دو میلیون نفر جمعیت دارد، در شرایط فقر زندگی می‌کنند که از سال ۲۰۱۴ حدود ۳۱ درصد کاهش داشته است.

پس از اسلوونی، بعضی از کشورهای بلوک شرق مانند لهستان و لتونی در رتبه‌بندی تحقیقات یونیسف قرار گرفتند که نرخ فقر درآمدی یک کشور برای کودکان و موفقیت آنها در کاهش فقر کودکان در زمان شکوفایی اقتصادی را نشان می‌دهد.

موفقیت اسلوونی در مقابله با فقر کودکان

ریشه‌کنی فقر کودکان در یک کشور پیرو چندین جنبه کلیدی دارد که شامل سرمایه‌گذاری در آموزش، بهداشت و تغذیه، اعطای مزایای نقدی به خانواده‌ها، انجام اصلاحات در بازار کار و ارائه حمایت اجتماعی می‌شود. کودکانی که در فقر زندگی می‌کنند، عموماً در وضعیت آسیب‌پذیرتری قرار دارند، بنابراین مورد دوم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اسلوونی یکی از بالاترین حداقل دستمزدها را در اروپا دارد و مهدکودک رایگان برای کودکان فراهم می‌کند که دو جنبه مهم برای موفقیت آن است. در لهستان نیز تصمیم دولت برای افزایش مزایای نقدی برای خانواده‌ها به کاهش چشمگیر فقر کودکان کمک کرده است. توزیع غذاهای رایگان در مدرسه نیز یک ابتکار عالی در این زمینه به‌نظر می‌رسد، زیرا به خانواده‌ها اطمینان می‌دهند که فرزندانشان روزانه به یک بشقاب غذا دسترسی دارند، بنابراین حداقل در یک زمینه با نگرانی‌های کمتری مواجه هستند.

سیاست‌های به اصطلاح دوستدار خانواده نیز برای مقابله با چالش این هدف توسعه پایدار یعنی پایان دادن به فقر در همه اشکال آن، همه جا، از جمله در کشورهای ثروتمند ضروری است. این مزایا می‌تواند شامل مرخصی با حقوق والدین، گزینه‌های کاری انعطاف‌پذیر و دسترسی به آموزش‌های حرفه‌ای برای آن دسته از والدینی باشد که مایل به ورود به بازار کار هستند.

موفقیت اسلوونی در مقابله با فقر کودکان

تأثیر فقر بر کودکان بر کودکان

دوره‌های طولانی فقر تأثیر مخربی بر زندگی یک کودک دارد. کودکانی که فقر مداوم را تجربه می‌کنند، دو برابر بیشتر از کودکانی که فقر را در یک مقطع زمانی تجربه کرده‌اند، دچار مشکلات عاطفی و رفتاری می‌شوند. از هر هشت کودک اتحادیه اروپا در ۲۷ کشور اروپا، یک کودک در فقر مداوم زندگی می‌کند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که زندگی برای کودکی که در یک منطقه فقیر به دنیا می‌آید، می‌تواند هشت تا ۹ سال کوتاه‌تر از کودکی باشد که در یک منطقه ثروتمند متولد می‌شود.

نابرابری در فقر کودکان

۳۷ درصد از کودکان در اتحادیه اروپا که والدین آن‌ها مهاجر بودند، در مقایسه با ۱۵ درصد کودکانی که والدین آن‌ها شهروند کشوری بودند که در آن زندگی می‌کردند، در فقر درآمدی زندگی می‌کنند. در واقع کودکان رومانیایی و مهاجران آلبانیایی دو گروه آسیب‌پذیر در اسلوونی هستند و پس از آن کودکان بومی از اقلیت‌های نژادی یا قومی و کودکان دارای معلولیت قرار می‌گیرند.

موفقیت اسلوونی در مقابله با فقر کودکان

محل زندگی نیز اهمیت دارد، زیرا بین انواع مناطق جغرافیایی نیز نابرابری دیده می‌شود. به عنوان مثال به‌رغم پیشرفت در بعضی از کشورها، هنوز در بسیاری از کشورهای اروپایی میزان فقر در روستاها نسبت به مناطق شهری به میزان قابل‌توجهی بالاتر است.

همچنین در نرخ‌های فقر در میان انواع مختلف خانوار تفاوت‌هایی وجود دارد. به‌طور متوسط کودکی که در یک خانواده یک خواهر یا بردار دارد، سه برابر بیش‌تر از کودکی با فقر مواجه است که با دو یا چند نفر بزرگ‌تر زندگی می‌کند.

کد خبر 712266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.