پشت پرده جهش تاریخی بودجه نظامی آمریکا

لایحه سیاست دفاعی آمریکا موسوم به قانون مجوز دفاع ملی، با تصویب در سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده قرار است به ۸۸۶ میلیارد دلار برسد، رقمی که بیشترین بودجه نظامی در کل دنیا محسوب میشود و مطابق آمارها تا به امروز همواره درصد قابل توجهی از آن خرج آتش افروزی در دیگر کشورها شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سنای آمریکا با اکثریت قاطع ۸۷ رأی موافق در برابر ۱۳ رأی مخالف، لایحه سیاست دفاعی نجومی ۸۸۶ میلیارد دلاری سالانه ایالات متحده را تصویب کرد، پس از آن نیز به گزارش وزارت دفاع ایالات متحده، این لایحه روز گذشته با کسب بیش از دو سوم آرا، به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا نیز رسید و حالا برای تبدیل شدن به قانون، به امضای «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا نیاز دارد.

لایحه سیاست دفاعی ۸۸۶ میلیارد دلاری هزینه‌های دفاعی ایالات متحده موسوم به قانون «مجوز دفاع ملی»، افزایش بیش از ۵ درصدی حقوق نیروهای نظامی ایالات متحده و حمایت نظامی ۸۰۰ میلیون دلاری به اوکراین را در خود جای داده است. این لایحه علاوه بر تأمین بودجه برنامه‌ها و سیاست‌های پنتاگون، مجوز ده‌ها میلیارد دلار برای خرید هواپیما و کشتی و نیز افزایش تاریخی ۵.۲ درصدی حقوق نظامیان را می‌دهد. همچنین در متن آن مجوز ۱۱.۵ میلیارد دلاری برای بازدارندگی چین در منطقه هند و اقیانوس‌آرام و ۸۰۰ میلیون دلار دیگر برای حمایت از اوکراین در نظر گرفته شده است.

برای درک بزرگی این عدد، باید به مقایسه آن با دیگر کشورها بپردازیم. در سال ۲۰۲۱، ایالات متحده ۸۰۱ میلیارد دلار برای ارتش خود هزینه کرد و با اختلاف قابل توجهی به کشوری تبدیل شد که بالاترین هزینه نظامی را در سراسر جهان دارد. چین با صرف ۲۹۳ میلیارد دلار برای ارتش خود در رتبه دوم قرار دارد. با استناد به داده‌های پایگاه آماری استاتیستا، پیش بینی می‌شود که هزینه‌های نظامی ایالات متحده تا سال ۲۰۳۳ به طور پیوسته افزایش پیدا کند و برآوردها نشان می‌دهد که هزینه‌های دفاعی تا سال ۲۰۲۹ از یک تریلیون دلار فراتر خواهد رفت، این بدان معناست که بودجه نظامی آمریکا در آن زمان تقریباً با بودجه مجموع کشورهای جهان برابری می‌کند.

پشت پرده جهش تاریخی بودجه نظامی آمریکا
کشورها با بیشترین بودجه نظامی در جهان در سال ۲۰۲۲

ایالات متحده بیش از مجموع ده کشور چین، روسیه، هند، عربستان سعودی، بریتانیا، آلمان، فرانسه، کره جنوبی، ژاپن و اوکراین برای مجوز دفاع ملی هزینه می‌کند. نمودار زیر که هزینه‌های دفاعی سال گذشته را بر حسب دلار نشان می‌دهد، ثابت می‌کند که ایالات متحده از نظر تاریخی سهم بیشتری از اقتصاد خود را نسبت به بسیاری از متحدان اصلی خود به دفاع اختصاص داده است.

افزون بر مساله بودجه هنگفت نظامی، شمار نیروهای مسلح این کشور ۳۳۲ میلیون نفری قابل توجه است که به سه میلیون نفر می‌رسد و حدود ۶۰۰ هزار نفر از آنها نیروی ذخیره هستند که نسبت به میانگین نیروهای ذخیره دیگر کشورها، ۶۰ درصد بیشتر است.

پشت پرده جهش تاریخی بودجه نظامی آمریکا
مقایسه بودجه نظامی آمریکا با دیگر کشورها

مطابق آمارها ایالات متحده از آغاز جنگ اوکراین تا سال ۲۰۲۳، بیش از ۴۶ میلیارد دلار برای ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین اختصاص داده است. این مبلغ فارغ از حدود ۳۰ میلیارد دلار مبلغ اختصاص داده شده برای کمک‌های مالی و انسانی به این کشور است و مطابق بودجه جدید قرار است ۸۰۰ میلیون دلار دیگر نیز به این رقم افزوده شود. نکته قابل توجه دیگر این است که بر اساس آخرین ارزیابی‌ها، در سال ۲۰۲۰ بیشترین کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل اختصاص داشته است، این در حالی است که پس از شروع حملات ارتش رژیم اسرائیل به نوار غزه، محبوبیت اسرائیل در میان افکار عمومی آمریکا دچار کاهش شده و بسیاری از مردم این کشور معتقد هستند که کمک‌های مالی به رژیم صهیونیستی نباید افزایش داشته باشد. در شرایطی که بیش از ۱۸ هزار نفر در غزه به دلیل حملات رژیم صهیونیستی جان خود را از دست داده‌اند که بیش از ۷۰ درصد آنها غیرنظامی بوده‌اند، در آخرین نظرسنجی که در ماه نوامبر انجام شد، تنها ۲۴ درصد از آمریکایی‌ها اعلام کردند که لازم است کمک‌ها به اسرائیل افزایش پیدا کند و حدود ۷۶ درصد با این امر موافق نبودند.

پشت پرده جهش تاریخی بودجه نظامی آمریکا
کمک‌های نظامی آمریکا بیشتر به کجا می‌رود؟ (آمار سال ۲۰۲۰)

آمریکا پس از جنگ جهانی دوم شروع به گسترش پایگاه‌های نظامی خود در اروپا و شمال شرق آسیا کرد تا با شوروی مقابله کند. همین موضوع بستر را برای گسترش پایگاه‌های نظامی آمریکایی در خارج از مرزهای این کشور هموار کرد. اکنون ارتش آمریکا با بیش از ۷۵۰ پایگاه نظامی در نقاط مختلف جهان به بزرگترین بازیگر تنش‌زا در کره خاکی تبدیل شده‌است.
گستردگی نظامی در سراسر جهان، علاوه بر اینکه امکان مداخله و اعمال نفوذ آمریکا در کشورهای میزبان را فراهم می‌کند، این امکان را برای آمریکا ایجاد کرده که به سرعت بتواند به حالت جنگی درآمده و علیه دیگر کشورها از ابزارها و قدرت نظامی خود استفاده کند.

در پاسخ به این سوال که چرا شمار نظامیان، بودجه نظامی و پایگاه‌های آمریکا تا به این حد بالاست باید به تاریخ این کشور نگریست؛ تاریخی که از سال ۱۷۷۶ تا امروز، ۹۳ درصد از آن در جنگ سپری شده‌است. آمریکا تا به امروز ۲۳۰ سال از عمر ۲۴۶ ساله خود را درگیر جنگ‌های مستقیم و نیابتی خارج از خانه بوده و هیچ‌گاه یک دهه کامل را بدون جنگ سر نکرده‌است. تنها زمانی که آمریکا ۵ سال (۱۹۳۵-۴۰) را به‌طور ممتد بدون جنگ گذراند، در دوران انزواطلبانه رکود بزرگ بود.

حتی بالاترین مقام‌های آمریکایی نیز از اذعان به نظامی‌گری و ستیزه‌جویی این کشور ابایی ندارند و بارها زبان به اعتراف گشوده‌اند؛ به عنوان نمونه پنج سال پیش «جیمی کارتر» رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در تماس تلفنی با ترامپ با بیان اینکه «از ۲۴۲ سال تاریخ آمریکا، ۲۲۶ سال در جنگ بوده‌ایم»، گفت: آمریکا در طول ۲۴۲ سال تاریخ خود به جز ۱۶ سال، در بقیه زمان‌ها در جنگ به سر برده‌است. آمریکا به دلیل تمایلش برای تلاش در مجبور کردن دیگران به در پیش گرفتن ارزش‌های آمریکایی، آتش افروز ترین کشور جهان است.

کد خبر 712136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.