مدیریت استان برای رفع آلایندگی ذوب‌آهن تصمیم‌ می‌گیرد/ نامه شورا به رئیس جمهور با ۳ موضوع

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان جزئیات موارد مطرح شده در جلسه این هفته کمیسیون تلفیق شورای اسلامی این کلان‌شهر را تشریح کرد.

محمد نورصالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به موارد مطرح شده در جلسه این هفته کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: هفته گذشته فقط یک یا دو ساعت کیفیت هوا در وضعیت نارنجی بود و در سایر اوقات شاخص‌ها قرمز بود و این سبب نگرانی همه مردم و مسئولان شد.

وی افزود: با توجه به این شرایط تمام مسئولان آلودگی هوا همچون مدیرکل محیط زیست، فرماندار، معاون دانشگاه علوم پزشکی و مدیران صنایع سنگین مستقر در غرب اصفهان، مسئولان پالایشگاه، نیروگاه شهید منتظری و پتروشیمی را برای حضور در جلسه کمیسیون تلفیق این هفته شورای اسلامی شهر اصفهان دعوت کردیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در رابطه با موضوع آلودگی هوا، کنکاش و بررسی کاملی در جلسه کمیسیون تلفیق انجام شد، خاطرنشان کرد: ابتدای جلسه «لاهیجان‌زاده» مدیرکل محیط زیست، گزارش خوبی از اقدامات انجام شده ارائه داد؛ طبق این گزارش از بین حدود ۳۰۰ واحد کوره آجرپزی، هر کدام بدون مجوز بوده است، تعطیل و سایر آن‌ها قطع گاز شدند تا امکان فعالیت نداشته باشند.

نورصالحی اضافه کرد: البته تاکید شد باید کوره‌های آجرپزی که ملزم به جابه‌جایی هستند، تسهیلاتی دریافت کنند و امکان تبدیل صنایع فعلی به صنایعی که امکان آلایندگی نداشته باشد و جابه‌جایی آن‌ها نیز تسهیل شود.

نیروگاه شهید منتظری تاکنون مازوت مصرف نکرده است

وی در رابطه با آلایندگی صنایع بزرگ تاکید کرد: یکی از دغدغه‌ها مازوت‌سوزی مشعل‌های نیروگاه شهید منتظری است که تاکنون اتفاق نیفتاده است و به‌دلیل کمبود گاز، در حال حاضر چهار واحد نیروگاه با ظرفیت حدود ۶۰۰ مگاوات برق تولید می‌کند و مابقی آن فعال نیست تا مجبور به استفاده از مازوت نباشند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تاکید همه‌جانبه مسئولان و شرکت‌کنندگان در جلسه کمیسیون تلفیق بر مصرف نشدن مازوت در نیروگاه شهید منتظری است و مسئولان این نیروگاه نیز موافق این موضوع نیستند، بجز شرایط بحرانی یا سرمای شدید که دارای الزامات قانون است که با این شرایط هم مخالف هستیم، ادامه داد: حرف حاضران این بود که با اطلاع‌رسانی به شهروندان و صرفه‌جویی در مصرف انرژی‌های برق و گاز، نیروگاه نیاز به مصرف مازوت و در شرایط بحرانی قرار نداشته باشد.

طرح توسعه پالایشگاه باید شفاف باشد

نورصالحی ادامه داد: طرح توسعه پالایشگاه باید شفاف باشد، آیا پالایشگاه واقعاً ادعایش این است که در جهت تولیدات بهینه و کم کردن ضایعات طرح توسعه خود را اجرا می‌کند؟ اگر مجوزهای زیست محیطی آن اخذ شده باشد می‌توان از این امر مطمئن بود.

وی اضافه کرد: از آنچه که در پالایشگاه در حال برنامه‌ریزی است، مطلع نیستیم و استانداری و محیط زیست نیز اطلاعی نداشتند؛ از این‌رو قرار بر این شد که در صورت وجود طرح‌های توسعه‌ای به‌اطلاع مسئولان مرتبط برسد و اعضای شورای اسلامی شهر به‌عنوان نمایندگان شهر نگران این موضوع هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در مورد نیروگاه شهید منتظری نیز موضوع انتقال و جابه‌جایی آن با تبدیل به سیکل ترکیبی مطرح شده است که البته اولویت نخست مسئولان، جابه‌جایی به شعاع ۵۰ کیلومتری شهر است و باید در این راستا هرگونه کمک و مساعدتی به‌ویژه در بازیابی و استفاده بهینه اراضی به‌جا مانده وجود داشته باشد تا هزینه جابه‌جایی تأمین شود.

وی اضافه کرد: وقتی در رابطه با انتقال یک صنعتی که سال‌های زیادی است مستقر شده و هکتارها زمین را زیر ساخت تجهیزات، سوله‌ها، انبارها و مخازن قرار داده، به‌طور قطع کار کوتاه مدت یا حتی میان مدتی نیست و به‌طور حتم نیازمند یک برنامه‌ریزی بلندمدت و همراهی و پشتیبانی دستگاه‌ها است و معتقدیم این اقدام باید در دستور کار قرار گیرد.

اگر دستگاه‌ها به قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۸ عمل کنند و دستگاه‌های نظارتی پیگیر این تکالیف باشند، کفایت می‌کند

نورصالحی تاکید کرد: شورای اسلامی شهر و سازمان محیط زیست خواستار جابه‌جایی نیروگاه شهید منتظری به شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان است که در صورتی که در دستور کار قرار بگیرد، ممکن است در زمان‌بندی پنج ساله و بیشتر انجام شود که در نهایت مطمئن می‌شویم در اراضی نیروگاه ایجاد آلایندگی جدیدی اتفاق نمی‌افتد و این منبع آلایندگی نیز منتقل خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اگر دستگاه‌ها به قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۸ عمل کنند و دستگاه‌های نظارتی پیگیر این تکالیف باشند، کفایت می‌کند.

نورصالحی در خصوص وضعیت آلایندگی کارخانه ذوب‌آهن گفت: ذوب‌آهن از اصفهان فاصله دارد، اما تبعات آن برای شهرهای نزدیک آن بیشتر و برای نصف‌جهان کمتر است؛ طبق اطلاعات اداره کل محیط زیست واحد کک‌سازی این کارخانه که منشأ آلایندگی است، در حال حاضر تعطیل شده است و مسئولان این شرکت تعهد به رفع آلایندگی داده‌اند، البته مدیریت استان در خصوص این صنعت تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی اضافه کرد: جریان پایدار زاینده‌رود، فرونشست زمین و آلودگی هوا به‌عنوان مسائل روز، مهم و چالشی اصفهان است از این‌رو به عنوان نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر اصفهان دوباره نامه جدیدی به رئیس جمهور نوشتیم و درخواست کردیم دولت را مکلف به رفع مشکلات کند؛ حتی ارزش دارد با همین موضوع، دولت سفری به اصفهان داشته باشد و تصمیمات اساسی بگیرد، زیرا وقتی با تمام قوا وارد شود، می‌تواند زودتر بر این مشکلات فائق آید.

کد خبر 711995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.