موضع‌گیری فنلاند و ایتالیا در برابر قوانین استفاده مجدد

فنلاند و ایتالیا با موضع‌گیری فنلاند و ایتالیا در برابر قوانین استفاده مجدد، خواستار بازنگری در اهداف اعلام‌شده و تعیین معافیت‌ شده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، فنلاند و ایتالیا خواستار حذف اهداف استفاده مجدد و لغو تمام محدودیت‌های بسته‌بندی یک‌بار مصرف هستند. دو کشور در بیانیه‌ای مشترک از دولت‌ها خواسته‌اند که مواضع خود را درباره مقررات و زباله‌های بسته‌بندی (PPWR) به‌روزرسانی و با محدودیت‌های سخت‌گیرانه در بسته‌بندی‌های یک‌بار مصرف و اهداف پیشنهادی برای استفاده مجدد مخالفت کنند.

موضع ایتالیا و فنلاند با رویکرد کلی مصالحه (یک توافق سیاسی بین پارلمان، کمیسیون و شوراهای اروپا) در مورد پیشنهاد PPWR که توسط دیپلمات‌های اتحادیه اروپا منتشر شده، متفاوت است و در آن به‌طور مشخص از شورای محیط زیست بروکسل (۱۸ دسامبر) خواسته شده است در تصمیم‌گیری خود مبنی بر محدودیت‌های بسته‌بندی یک‌بار مصرف به‌ویژه برای مواد غذایی و نوشیدنی‌ها اجتناب شود.

دو کشور همچنین خواستار معافیت‌هایی برای قالب‌های یک‌بار مصرف هستند که می‌توانند بهترین نتایج زیست‌محیطی را در برداشته باشند. آن‌ها معتقدند که در مواردی که استفاده مجدد از بسته‌بندی یا دسترسی به زیرساخت‌های لازم برای استفاده مجدد مناسب از نظر فنی امکان‌پذیر نیست، باید معافیت‌هایی در نظر گرفته شود.

موضع‌گیری فنلاند و ایتالیا در برابر قوانین استفاده مجدد

بیانیه مشترک منتشر شده توسط فنلاند و ایتالیا همچنین محدودیت‌های پیشنهادی بازار مربوط به قالب‌های بسته‌بندی خاص را مورد هدف قرار داده و به «تأثیر بسیار سنگین» این محدودیت‌ها بر بخش‌های کشاورزی و گردشگری اشاره کرده است. به گفته امضاءکنندگان، قانون آتی باید دست بخش‌های مختلف را برای انتخاب بسته‌بندی‌های جایگزین باز بگذارد که بهترین نتیجه کلی زیست‌محیطی را در راستای ارزیابی چرخه عمر ارائه می‌کنند.

دو کشور همچنین ادعا می‌کنند که اهداف استفاده مجدد باید تنها برای محصولاتی در نظر گرفته شود که استفاده و پر کردن مجدد برای آن‌ها از نظر فنی و عملی امکان‌پذیر باشد. این دو همچنین از اهداف استفاده مجدد اجباری به‌ویژه برای مواد غذایی و نوشیدنی‌ها انتقاد و اعلام کردند که تأثیر آن به درستی ارزیابی نشده و حتی می‌تواند به نگرانی‌های ایمنی مواد غذایی منجر شود.

ایتالیا و فنلاند به این ترتیب درخواست معافیت‌هایی برای بازنگری در اهداف یاد شده دارند تا در صورتی که ثابت شود این اهداف بهترین نتیجه زیست‌محیطی را ارائه نمی‌دهند، نسبت به لغو آن اقدام شود. علاوه بر این، آن‌ها از شورا می‌خواهند که به کشورهای اتحادیه اروپا با نرخ بالای جمع‌آوری جداگانه زباله‌های بسته‌بندی اجازه دهد تا از شیوه‌های استفاده مجدد خودداری کنند. همین امر در مورد کشورهای عضو با نرخ بازیافت بالا نیز صدق می‌کند.

موضع‌گیری فنلاند و ایتالیا در برابر قوانین استفاده مجدد

مدیر سیاست‌گذاری اقتصاد دایره‌ای دفتر محیط‌زیست اروپا (EBB) با این حال تأکید کرد که استفاده مجدد و محدود کردن بسته‌بندی‌های غیرضروری تأثیرگذارترین اقدامات برای محیط‌زیست در PPWR به‌شمار می‌رود و تضعیف این اقدامات غیرمسئولانه است و خطر ورود ۷.۳ میلیون تن ضایعات بسته‌بندی اضافی در بازار را تا ۲۰۳۰ در پی دارد.

فنلاند و ایتالیا در مقابل در توجیه موضع خود به دستورالعمل چارچوب زباله (WFD) اشاره کردند که بر PPWR در رابطه با سلسله مراتب زباله اتحادیه اروپا تأثیر دارد و اظهار کردند تنها هدف WFD جلوگیری از تولید زباله نیست، بلکه از رویکرد چرخه حیات علمی پیروی می‌کند.

کد خبر 711918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.