توسعه شبکه بزرگراهی و ریلی سیستان و بلوچستان کلید توسعه محور شرق است

دبیر کمیسیون مسکن، عمران و حمل‌ونقل هیئت دولت گفت: توسعه شبکه بزرگراهی و ریلی سیستان و بلوچستان کلید توسعه‌محور شرق است، به‌طوری‌که با تکمیل طرح‌های این حوزه می‌توان در راستای تقویت زیربنای اقتصاد منطقه و یکی از اصلی‌ترین و استراتژیک‌ترین محورهای کریدور شمال-جنوب کشور گام برداشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان، بنیامین شکوه‌فر، امروز _سه‌شنبه بیست‌ویکم آذر_ در جلسه شورای هماهنگی راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی و وجود ظرفیت‌ها و توانمندی‌های متعدد این استان با تکمیل و راه‌اندازی پروژه‌های مهم ریلی و جاده‌ای شکوفا می‌شود، چرا که حیات اقتصادی منطقه وابسته به شبکه حمل‌ونقل است و این استان نیز از مزیت نسبی حمل‌ونقل و ترانزیت بین‌الملل برخوردار است.

وی با بیان اینکه آینده اقتصاد جهان از مسیر توسعه کریدورهای اصلی می‌گذرد، افزود: اتصال چابهار به کریدور شمال-جنوب از این نظر دارای اهمیت است که چابهار می‌تواند به عنوان یک محرک ملی برای پیشرفت کشور ایفای نقش کند و در صورت بهره‌برداری از بندر شهید بهشتی به عنوان نخستین بندر آب عمیق ایران، موجب انعطاف‌پذیری و تاب‌آوری استراتژیک ایران در تنش‌های ژئوپلیتیکی می‌شود.

دبیر کمیسیون مسکن، عمران و حمل‌ونقل هیئت دولت بیان کرد: در واقع توسعه و تکمیل کریدور شمال-جنوب ایران به شدت وابسته به توسعه چابهار است.

شکوه‌فر با بیان اینکه توسعه و تعالی بدون ریسک مدیران محقق نمی‌شود، گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی استان برای کمک به توسعه هرچه سریع‌تر استان‌هایی از جمله سیستان و بلوچستان باید ریسک‌پذیر و تحول‌خواه باشند و در این مسیر دولت از آن‌ها حمایت خواهد کرد.

عطاءاله اکبری، دبیر شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان نیز در این نشست اظهار کرد: طول کلی کریدورهای اصلی استان هزار و ۵۷۱ کیلومتر است که تاکنون در این مسیرها ۵۲۶ کیلومتر بزرگراه احداث شده، همچنین در حال حاضر عملیات ساخت ۴۱۶ کیلومتر باند دوم نیز در حال انجام است.

وی ادامه داد: به منظور تبدیل تمام مسیرهای استان سیستان و بلوچستان به بزرگراه، در مجموع با وضعیت کنونی بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

دبیر شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت بزرگراه در توسعه این استان، افزود: هم‌مرزی این استان با کشورهای پاکستان و افغانستان در شرق از یک‌سو و دسترسی به آب‌های آزاد دریای عمان در جنوب از سوی دیگر، بهره‌مندی از منطقه آزاد تجاری-صنعتی چابهار، همچنین وجود منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچه‌های مرزی در طول نوار مرزی راه را برای نقش‌آفرینی استان در تجارت، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم کرده است، اما راه‌های این خطه به‌ویژه محور چابهار-میلک در تراز این میزان ترانزیت نیست و به‌منظور تسهیل در تجارت توسعه شبکه بزرگراهی استان اهمیت دارد.

اکبری ادامه داد: بهبود وضعیت راه‌های ارتباطی در سیستان و بلوچستان تضمین‌کننده اقتصاد این منطقه است، زیرا موجب تسریع حمل‌ونقل جاده‌ای و ارتباط تجاری-ترانزیتی مثبت با کشورهای همسایه به‌ویژه افغانستان و پاکستان می‌شود.

کد خبر 711502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.