«اد بزن، پول بگیر»؛ ترفند جدید مجرمان سایبری برای کلاهبرداری

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان از دستگیری فردی که با ترفندی جدید در شبکه‌های اجتماعی از شهروندان کلاهبرداری می‌کرد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی اظهار کرد: در پی مراجعه یکی از شهروندان به پلیس فتا استان اصفهان و ارائه مرجوعه قضائی مبنی بر اینکه فردی ناشناس وی را به گروهی در یکی از شبکه‌های اجتماعی دعوت و از این طریق از او کلاهبرداری کرده است، موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان اصفهان قرار گرفت.

وی افزود: در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد فرد دعوت کننده به شاکی اعلام می‌کند که پس از اضافه کردن مخاطبان به گروه مبلغی به حسابش واریز می‌شود و در ادامه برای دریافت این مبلغ از او می‌خواهد تا مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال به حساب او واریز کند، اما پس از واریز این مبلغ فرد مذکور دیگر پاسخگوی تماس‌های شاکی نبوده و تلفن همراه خود را خاموش کرده است.

رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان اصفهان عنوان کرد: با تلاش‌ها و اقدامات تخصصی و فنی کارشناسان این پلیس، هویت اصلی متهم به دست آمد و مخفیگاه وی در یکی از استان‌های کشور شناسایی و فرد مذکور در یک عملیات ضربتی دستگیر و به اصفهان منتقل شد.

وی با اشاره به تحویل متهم به مرجع قضائی از عودت وجه کلاهبرداری شده از فرد شاکی به وی خبر داد و گفت: برخی از کلاهبرداران سایبری افراد را در گروه‌های «اد کن پول بگیر» عضو می‌کنند و به اعضای گروه وعده می‌دهند که در قبال اضافه کردن تعدادی مشخص از مخاطبان، مبلغی را دریافت خواهند کرد، کاربر پس از عضو کردن مخاطبان خود پیامی را از سوی مدیر گروه دریافت می‌کند که شما در لیست واریزی‌ها قرار گرفته‌اید و مبلغ واریزی در ماه‌های آینده به‌حساب شما واریز خواهد شد و در صورتی‌که خارج از نوبت و به‌صورت خصوصی تقاضای درخواست وجه دارید باید مبلغی را به حساب مدیر گروه واریز کنید و با این ترفند از شهروندان کلاهبرداری می‌کنند.

سرهنگ مرتضوی خاطرنشان کرد: شهروندان از عضویت در گروه‌های ناشناس و باز کردن لینک‌های ناشناس یا حتی نصب نرم افزار از منابع غیر معتبر خودداری کنند، چراکه یکی از شگردهای کلاهبرداران سایبری، راه‌اندازی گروه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی و دعوت از کاربران برای افزودن مخاطب و جذب فالور است، این گروه‌ها که با عنوان «اد بزن، پول بگیر» نیز شناخته می‌شوند این طور به کاربران القا می‌شود که در ازای دعوت تعداد مشخصی کاربر به گروه، مبالغی به حساب آنها واریز می‌شود.

وی اضافه کرد: شهروندان هشدارهای پلیس فتا را جدی بگیرند و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام رسان‌های موبایلی مراتب را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.gov.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

کد خبر 711467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.