کاهش ۱۲ درصدی تلفات جاده‌ای در قزوین

رئیس پلیس راه استان قزوین از کاهش ۱۲ درصدی تلفات و فوتی‌های حوادث جاده‌ای در هشت‌ماه سال جاری خبر داد و گفت: مصدومان سوانح و تصادفات جاده‌ای استان قزوین طی همین مدت ۳۲ درصد کمتر شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، سرهنگ فرهاد ذاکری‌منش امروز -سه‌شنبه بیست‌ویکم آذرماه- در رزمایش طرح ترافیکی زمستان ۱۴۰۲ که با حضور جانشین فرمانده انتظامی استان قزوین و مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در محل قرارگاه پلیس راه استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در استان قزوین طی هشت‌ماهه امسال ترددهای جاده‌ای در محورهای برون‌شهری ۴.۶ درصد بیشتر شده و با این حال قزوین دومین استان در کاهش تصادفات جاده‌ای بوده است.

وی از کاهش ۱۲ درصدی تلفات و فوتی‌های حوادث جاده‌ای در هشت‌ماهه سال جاری خبر داد و گفت: در ضمن مصدومان سوانح و تصادفات جاده‌ای استان قزوین طی همین مدت ۳۲ درصد کمتر شده است و این در حالی است که از یکم فروردین ۱۴۰۲ تا امروز ۱۱ میلیون و ۳۵۲ هزار دستگاه خودرو از مسیرهای مواصلاتی استان تردد کردند.

۴۱ درصد تصادفات قزوین بعدازظهر رخ می‌دهد

فرمانده پلیس راه استان قزوین با بیان اینکه در آزادراه‌هایی مانند قزوین-زنجان، قزوین-رشت و قزوین-کرج معدل تردد ۱.۵ میلیون خودرو در روز داشتیم، اضافه کرد: بر اساس پایش صورت‌گرفته در سال جاری ۴۱ درصد سوانح جاده‌ای استان از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۲ شب یعنی در بعدازظهرها روی می‌دهد و آزادراه‌های استان قزوین ۴۹ درصد کل سوانح رانندگی استان را به خود اختصاص می‌دهند.

ذاکری‌منش با اشاره به علل بروز حوادث و سوانح جاده‌ای ادامه داد: عدم توجه به جلو، خستگی، سرعت غیرمجاز ۳ عامل اصلی تصادفات جاده‌ای استان قزوین با بیشترین بسامد تکرار هستند که برای پیشگیری از وقوع آنها باید آموزش رانندگان را به‌روزرسانی کرد.

رفتار نادرست راننده عامل ۴۶ درصد تصادفات جاده‌ای استان قزوین

وی رفتار اشتباه راننده را عامل ۴۶ درصد تصادفات رانندگی و جاده‌ای در استان قزوین بیان کرد و گفت: ۱۹ درصد علت تصادفات هم به رفتارهای پلیس برمی‌گردد که در این راستا افزایش کنترل نامحسوس و میزان حضور فیزیکی عوامل پلیس‌راه در کنار ایمن‌سازی و رفع نقاط حادثه‌خیز را در دستور کار گذاشتیم.

رئیس پلیس راه استان قزوین همچنین از سهم ۳۱ درصدی واژگونی در حوادث جاده‌ای استان قزوین خبر داد و افزود: در ضمن شش‌درصد حوادث و سوانح جاده‌ای هم به صورت خروج از جاده و برخورد با گاردریل رخ می‌دهند.

اعمال قانون موتورسیکلت‌ها ۴۰ درصد افزایش یافت

ذاکری‌منش از افزایش اعمال قانون و جریمه خودروهای مختلف در طول سال ۱۴۰۲ در استان قزوین هم خبر داد و گفت: اعمال قانون موتورسیکلت را ۴۰ درصد بیشتر کردیم و در حمل با جرثقیل خودروهای متعلق به رانندگان متخلف ۱۶ درصد رشد آماری داریم.

وی به افزایش هشت درصدی برخورد با سوانح حادثه‌ساز طی مدت یادشده هم اشاره کرد و افزود: در قالب طرح ترافیک زمستانه ۴۵ گشت پلیس راه در آزادراه‌ها و جاده‌های شریانی و اصلی استان قزوین مستقر می‌شوند تا نظارت کاملی بر رفتارهای رانندگان داشته باشند.

لزوم کنترل جدی خودروهای حامل مواد خطرناک

مدیرکل مدیریت‌بحران استانداری قزوین هم در مراسم آغاز این رزمایش نسبت به تردد تانکرهای حامل مواد خطرناک و اشتعال‌زا هشدار و گفت: باید کنترل تردد تانکر و کانتینرهای حامل چنین موادی به صورت جدی مدنظر قرار بگیرد تا با توجه به لغزندگی جاده‌ها در فصل زمستان شاهد واژگونی چنین خودروهایی نباشیم.

محمدرضا علیمی با یادآوری اینکه قزوین در کریدور ارتباطی و مواصلاتی ۱۱ استان کشور است، ادامه داد: بنابراین جاده‌ها و راه‌های برون‌شهری استان قزوین اهمیت راهبردی و ملی دارند و به همین خاطر باید مهارت تخصصی نیروهای شاغل در دستگاه‌های امدادرسان و خدماتی بیشتر شود.

وی از برپایی ۲۰ رزمایش دور میزی و عملیاتی در حوزه پیشگیری و مقابله با حوادث جاده‌ای خبر داد و گفت: در چنین رزمایش‌های آمادگی عملیاتی دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان ارزیابی می‌شود و برگزاری این دوره‌ها به صورت فرآیندی و نه مقطعی استمرار دارد.

علیمی اضافه کرد: در ضمن امسال ۴۰ دوره آموزشی کاهش پیامدهای مخرب سوانح جاده‌ای و رانندگی برای دستگاه‌های امدادی شامل اورژانس و فوریت‌های پزشکی و همچنین هلال‌احمر برگزار کردیم.

کد خبر 711453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.