کرمان رکورددار آلوده‌ترین شهر کشور / تنها هوای ۶ شهر پاک است

بر اساس داده‌های روز گذشته و امروز (سه‌شنبه) وضعیت شاخص کیفیت هوای کلان‌شهرهای کشور با قرار گرفتن بر موقعیت آلوده، سالم، ناسالم و پاک ثبت شده است که جزئیات آن را از نظر می‌گذرانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _دوشنبه بیست‌ویکم آذر_ بیندازیم، می‌توان میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کرد، از این‌رو ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است که بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست، امروز کلان‌شهر کرمان با قرار گرفتن روی شاخص ۲۵۲ در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) به عنوان آلوده‌ترین شهر کشور ثبت شد، به‌طوری که روز گذشته، بیستم آذر این استان با شاخص ۱۰۴، در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار داشت.

بر اساس آمارهای ثبت شده، امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا تنها در کلان‌شهر اصفهان در وضعیت ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد، در حالی‌که روز گذشته شهرهای اهواز و سمنان به عنوان آلوده‌ترین شهرهای کشور ثبت شدند.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای کرج، تهران، شهرکرد، اهواز، شیراز، قزوین، اراک و همدان در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) است، اما روز گذشته شهرهای اصفهان، شهرکرد، زاهدان و کرمان در وضعیت هوای ناسالم (نارنجی) بودند، از این‌رو شهر کرج، تهران، شیراز، قزوین و اراک در موقعیت سالم (زرد) قرار داشتند.

به این ترتیب، امروز سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهرهای تبریز، ارومیه، بوشهر، بیرجند، مشهد، بجنورد، زنجان، سمنان، زاهدان، قم، کرمانشاه و یزد، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد، به‌طوری که روز گذشته، بیستم آذر شهرهای تبریز، ارومیه، کرج، ایلام، بوشهر، تهران، بیرجند، مشهد، بجنورد، زنجان، شیراز، قزوین، قم، کرمانشاه، خرم‌آباد، اراک، همدان و یزد، در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای اردبیل، ایلام، سنندج، یاسوج، رشت و خرم‌آباد، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، در حالی که روز گذشته شهرهای اردبیل، سنندج، یاسوج و رشت در وضعیت پاک (سبز) قرار داشتند.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهر اصفهان با شاخص ۱۵۵ در وضعیت ناسالم (قرمز) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای اهواز با شاخص ۱۶۷، سمنان با شاخص ۱۵۵، در شرایط ناسالم (قرمز) بودند.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلان‌شهرهای کرج با شاخص ۱۲۳، تهران با شاخص ۱۲۳، شهرکرد با شاخص ۱۰۳، اهواز با شاخص ۱۳۸، شیراز با شاخص ۱۳۸، قزوین با شاخص ۱۱۹، اراک با شاخص ۱۱۹، همدان با شاخص ۱۰۴، در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد، به نحوی که روز گذشته شهرهای اصفهان با شاخص ۱۴۲، شهرکرد با شاخص ۱۰۸، زاهدان با شاخص ۱۰۱، کرمان با شاخص ۱۰۴، در وضعیت ناسالم (نارنجی) ثبت شدند.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۷۰، ارومیه با شاخص ۵۵، بوشهر با شاخص ۵۴، بیرجند با شاخص ۶۰، مشهد با شاخص ۹۲، بجنورد با شاخص ۵۳، زنجان با شاخص ۹۴، سمنان با شاخص ۵۴، زاهدان با شاخص ۸۱، قم با شاخص ۵۴، کرمانشاه با شاخص ۸۰، یزد با شاخص ۹۴، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

در همین راستا سنجش کیفیت هوا طی روز بیستم آذر در شهرهای تبریز با شاخص ۸۰، ارومیه با شاخص ۵۴، کرج با شاخص ۷۹، ایلام با شاخص ۷۶، بوشهر با شاخص ۶۲، تهران با شاخص ۸۳، بیرجند با شاخص ۸۹، مشهد با شاخص ۹۳، بجنورد با شاخص ۱۰۰، زنجان با شاخص ۷۵، شیراز با شاخص ۸۸، قزوین با شاخص ۸۹، قم با شاخص ۵۶، کرمانشاه با شاخص ۸۴، خرم‌آباد با شاخص ۶۰، اراک با شاخص ۹۹، همدان با شاخص ۶۱، یزد با شاخص ۸۵ وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

لازم است بدانیم سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای اردبیل با شاخص ۱۶، ایلام با شاخص ۴۰، سنندج با شاخص ۴۵، یاسوج با شاخص ۴۱، رشت با شاخص ۳۰، خرم‌آباد با شاخص ۴۴، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، در حالی‌که روز گذشته شهرهای اردبیل با شاخص ۲۰، سنندج با شاخص ۳۸، یاسوج با شاخص ۳۶، رشت با شاخص ۳۶، در وضعیت پاک (سبز) قرار داشتند.

به این ترتیب، شرایط امروز کیفی هوای در کلان‌شهرهای گرگان، ساری، بندرعباس همچون روز بیستم آذر در شهرهای گرگان، ساری، بندرعباس بدون داده ثبت شد.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا؛ امروز سنجش کیفیت هوای در یک کلان‌شهر در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش)، یک شهر در موقعیت ناسالم (قرمز)، تعداد هشت شهر در موقعیت ناسالم (نارنجی)، ۱۲ کلان‌شهر با شرایط سالم (زرد) و تعداد شش شهر نیز در وضعیت کیفی هوای پاک (سبز) ثبت شده‌اند، اما روز گذشته بیستم آذر، تعداد دو کلان‌شهر در وضعیت (قرمز)، چهار شهر در موقعیت ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۸ کلان‌شهر با شرایط سالم (زرد) و چهار شهر نیز با وضعیت کیفی هوای پاک (سبز) قرار داشتند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 711374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.