دومین TBM خط ۲ متروی اصفهان تا بهمن به ایستگاه طوقچی می‌رسد/ لزوم تامین منابع مالی

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه گفت: قول می‌دهیم که تا بهمن سال جاری یکی از دستگاه‌های حفار مکانیزه (TBM) جبهه شرقی خط دو متروی اصفهان به سمت ایستگاه ابن‌سینا حرکت کند و دیگری به ایستگاه طوقچی برسد.

سیدمحسن واعظی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: خط دو متروی اصفهان به طول ۲۴.۷ کیلومتر از شهرک امام حسین (ع) از منطقه دارک آغاز می‌شود و به بیست‌وسومین ایستگاه که میدان شهدای خمینی‌شهر است، می‌رسد.

وی با بیان اینکه دستگاه حفار مکانیزه جبهه غربی خط دو متروی اصفهان که در حال حاضر حدود ۲۰۰ متر با محدوده خط یک ایستگاه امام حسین (ع) فاصله دارد، تا بهمن سال جاری به این ایستگاه خواهد رسید، افزود: سعی می‌کنیم ایستگاه امام حسین (ع) را به‌گونه‌ای آماده کنیم که TBM به محض ورود و اورهال، به سمت ایستگاه بعدی حرکت کند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه خاطرنشان کرد: معضل آب را در ایستگاه امام حسین (ع) داریم، زیرا با توجه به احداث این ایستگاه در عمق ۳۳ متری زمین، حدود ۱۲ متر زیر تراز آب سفره‌های زیرزمینی هستیم که تمهیداتی برای این معضل اندیشیده شده است تا از نفوذ آب جلوگیری و سپس سازه اصلی به‌صورت آب‌بندی‌شده احداث شود.

با توجه به اقدامات انجام شده، هفته جاری خرید ریل مترو از شرکت سهامی ذوب‌آهن قطعی می‌شود تا مقدار ریلی که برای بهره‌برداری آزمایشی سال آینده نیاز است، تأمین شود

واعظی‌فر با بیان اینکه نازک‌کاری چهار ایستگاه خط دو در دستور کار قرار گرفته و قرارداد آن منعقد شده است و پیمانکاران فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، ادامه داد: تلاش می‌کنیم در صورت تأمین منابع مالی مورد نیاز، این ایستگاه‌ها تا سال آینده زیر بار ترافیکی قرار گیرد و به‌صورت آزمایشی بهره‌برداری شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اقدامات انجام شده، هفته جاری خرید ریل مترو از شرکت سهامی ذوب‌آهن قطعی می‌شود تا مقدار ریلی که برای بهره‌برداری آزمایشی سال آینده نیاز است، تأمین شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه ادامه داد: طبق صحبت‌های مطرح شده، قرار است ظرف دو ماه بخشی از ریل خریداری شده، تحویل گرفته شود تا در اجرای پروژه خط دو مترو دچار عقب‌ماندگی نشویم.

واعظی‌فر افزود: قرارداد پیمانکار روسازی خط دو نیز منعقد شده و با توجه به تحویل ایستگاه‌ها حدفاصل دارک تا عاشق‌اصفهانی، پیمانکار فعالیت خود را آغاز کرده است که ورود ریل‌های از ایستگاه عاشق اصفهانی انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه قرارداد روسازی خط دو از ایستگاه دارک تا ابن‌سینا است، تا ایستگاه عاشق اصفهانی و لاله در اولویت قرار دارد و ریل‌ها نیز، تا ایستگاه ابن‌سینا در حال خریداری است؛ در زمینه دپو نیز پیمانکار در حال فعالیت است که با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد املاک آن آزادسازی شده و مقداری باقی‌مانده است، این شرکت در بخش تملک شده در حال فعالیت است.

تأمین دیرهنگام منابع مالی موجب عقب‌ماندگی پروژه مترو می‌شود

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه اضافه کرد: قرارداد اجرای دپوی خط دو سنگین است و به قیمت امروز بیش از ۱,۲۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد، در حال اجرا است.

واعظی‌فر ادامه داد: همچنین قراردادی برای اتصال ایستگاه دارک به محل دپو منعقد شده است که بخشی به‌صورت تونل و بخش دیگری روی زمین اجرا می‌شود و پیمانکار در حال تجهیز کارگاه است.

وی با بیان اینکه در زمینه قراردادهای جدید هنوز نتوانسته‌ایم پیش‌پرداخت‌ها را پرداخت کنیم، اضافه کرد: امیدواریم شهرداری تمهیداتی را برای تأمین منابع مالی بیندیشد تا طبق قولی که به شهروندان داده شده است، به اهداف خود برسیم، زیرا هزینه‌ها باید به‌موقع تزریق شود که با توجه به برنامه‌ریزی فشرده، تأخیر در اجرای یک بخش از پروژه، موجب عقب‌ماندگی کل پروژه می‌شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه ادامه داد: برای ایستگاه شاهد در خط دو نیز، مناقصه برگزار و پیمانکار انتخاب شده است که در حال تجهیز کارگاه برای تکمیل سفت‌کاری و انجام نازک‌کاری است.

واعظی‌فر با بیان اینکه دستگاه حفار مکانیزه (TBM) شرقی جبهه شمالی خط دو به ایستگاه طوقچی رسیده است و به سمت ایستگاه ابن‌سینا حرکت می‌کند، گفت: تی‌بی‌ام غربی نیز تا بهمن سال جاری وارد این ایستگاه می‌شود که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا سال آینده کل سازه ایستگاه و دسترسی‌های آن تکمیل خواهد شد.

کد خبر 711084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Mobina IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    6 1
    کاش زود راه بیفته
  • بهرام IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    1 3
    برای هزارمین بار میگم تا مترو بهارستان راه انداری نکنید .هیچکاری نکرده اید