ارز ۲۸ هزار و ۵٠٠ تومانی به عمره اختصاص پیدا می‌کند؟

در حالی که هزینه و جزئیات عمره مشخص نبوده و اولویت‌ها هم از سوی سازمان حج و زیارت اعلام نشده‌ است، برخی فعالان حوزه زیارت معتقدند که نرخ ارز دولت برای عملیات عمره هنوز قطعی نشده و بعید است که با شرایط موجود بانک مرکزی ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به عمره اختصاص دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عمره مفرده با وجود برقراری روابط سیاسی بین ایران و عربستان هنوز برقرار نشده است و ۶ میلیون ودیعه‌گذار منتظر جزئیات ازسرگیری این سفر معنوی هستند.

حضور کارشناسان ایرانی در عربستان

زمان قطعی اعزام زائران کشورمان به عمره مفرده نیز مشخص نیست، اما مسئولان از احتمال برقراری سفرها از اوایل دی خبر داده‌اند؛ یکی از موضوعاتی که موجب شده است تا برقراری عمره به تأخیر بیفتد، نامشخص بودن شیوه انتقال هزینه سفر به عربستان است، با توجه به اینکه حدود هشت سال از تعطیلی عمره برای ایرانیان می‌گذرد و عربستان قبل از حضور زائران هزینه این سفر را از کشورهای مختلف می‌گیرد، مسئولان کشورمان در حال بررسی موضوع هستند.

ارز ۲۸ هزار و ۵٠٠ تومانی به عمره اختصاص پیدا می‌کند؟

کارشناسان سازمان حج و زیارت چند ماه است که در عربستان حضور دارند تا بتوانند امکانات لازم برای حضور زائران ایرانی را فراهم سازند؛ برخی از افزایش هزینه اسکان می‌گویند و برخی دیگر هم معتقدند که تا نهایی نشدن قراردادهای لازم، امکان برآورد هزینه نیست.

تلاش برای برقراری عمره برای ایرانیان در ماه رمضان

پیش از این محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد از برقراری عمره در آبان و پس از آن اواخر آذر خبر داده بود. بر اساس گزارش‌ها برنامه اولیه برای اعزام زائران به سرزمین وحی اواسط زمستان برنامه‌ریزی شده است که البته یک منبع مطلع می‌گوید: «تلاش‌ها برای اعزام زائران ایرانی به عمره رمضانیه در حال انجام است.»

ارز ۲۸ هزار و ۵٠٠ تومانی به عمره اختصاص پیدا می‌کند؟

عربستان برای تشرف تعداد بیشتر زائر در ماه رمضان برخی از هزینه‌ها را کاهش داده است و حتی سعودی‌ها می‌گویند که سعی دارند برای تحقق چشم‌انداز ۲۰۳۰ زیرساخت‌ها برای حضور روزانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار زائر در مسجدالحرام را فراهم کنند؛ سال گذشته در برخی روزهای ماه رمضان، خانه خدا میزبان یک میلیون زائر بود.

رمضان در تقویم ایران اواخر سال جاری است و در صورت برقراری این سفر تا پایان سال جاری، به گفته وزیر ارشاد تا قبل از حج تمتع ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر به سرزمین وحی اعزام می‌شوند و حتی مسئولان در جلسه شورای هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت به اختصاص روزانه ۲ پرواز به عربستان پس از برقراری عمره اشاره کرده‌اند که البته این پروازها هر پنج روز بیشتر خواهد شد.

چند نفر تا قبل از حج، زائر عمره می‌شوند؟

در صورتی که عمره اواسط زمستان برقرار شود، تا اواخر اردیبهشت که عملیات اعزام زائران حج آغاز می‌شود، حدود ۳ ماه برای اعزام زائران عمره فرصت وجود دارد، در سال‌های گذشته که عمره برقرار بود، سالانه ۸۰۰ هزار ایرانی عازم عمره می‌شدند؛ به‌طوری که روزانه اعزام متوسط ۲ هزار نفر برنامه‌ریزی شده بود.

ارز ۲۸ هزار و ۵٠٠ تومانی به عمره اختصاص پیدا می‌کند؟

اکنون در صورتی که تعداد پروازها به عربستان افزایش پیدا کند و اعزام همان تعداد زائران قبل از تعطیلی عمره به عربستان محقق شود، در بازه زمانی تعیین شده کم‌تر از ۲۰۰ هزار نفر می‌توانند به سرزمین وحی بروند، در حالی که حدود ۶ میلیون نفر فیش عمره دارند و تعداد قابل توجهی از آن‌ها قبل از سال ۸۰، ودیعه‌گذاری کرده بودند.

ارز ۲۸.۵ هزار تومانی به عمره اختصاص می‌یابد؟

همچنان هزینه و جزئیات عمره مشخص نیست و اولویت‌ها هم از سوی سازمان حج و زیارت اعلام نشده است، برخی فعالان حوزه زیارت معتقدند که نرخ ارز دولت برای عملیات عمره هنوز قطعی نشده و بعید است که با شرایط موجود، بانک مرکزی ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به عمره اختصاص دهد، البته رایزنی مسئولان برای اختصاص این نرخ ارز برای عملیات حج هم در حال انجام است و با نزدیک شدن به زمان ثبت‌نام حج تمتع، باید هزینه‌های لازم در این زمینه هم مشخص شود.

با توجه به بالا بودن تعداد زائران در نوبت برای عمره مفرده، ایران در تلاش است تا مدت حضور زائران در عربستان را کاهش دهد. در سال‌های گذشته زائران یک ماه، ۲۰ روز یا ۱۴ روز به زیارت می‌رفتند که اکنون برنامه‌ها حاکی از تشرف ۱۰ روزه زائران است.

منبع: فارس

کد خبر 711078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.