کلیات لایحه بودجه سه‌شنبه در صحن مجلس به رأی گذاشته می‌شود

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، بیست‌ویکم آذر در صحن مجلس به رأی گذاشته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روح‌الله متفکرآزاد در خصوص دستور جلسه صحن علنی مجلس اظهار کرد: کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، سه‌شنبه بیست‌ویکم آذر در صحن مجلس به رأی گذاشته می‌شود.

وی افزود: در صورت تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ در صحن مجلس، نمایندگان طبق آئین‌نامه جدید پنج روز فرصت دارند تا پیشنهادهای خود را در سیستم بارگذاری کنند و پس از آن نیز کمیسیون‌های تخصصی به مدت پنج روز لایحه بودجه را مورد رسیدگی قرار می‌دهند.

عضو هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: پس از بررسی پنج روزه بودجه در کمیسیون‌های تخصصی مجلس کمیسیون‌ها گزارش پیشنهادهای خود را برای بررسی به کمیسیون تلفیق ارائه خواهند کرد.

متفکرآزاد خاطرنشان کرد: کمیسیون تلفیق نیز یک هفته فرصت دارد تا لایحه بودجه را مورد بررسی قرار دهد که این فرصت یک هفته‌ای طبق آئین‌نامه قابل تمدید است.

عضو هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: این تغییر در زمانبندی بررسی بودجه به خاطر ارائه دو مرحله‌ای لایحه بودجه به مجلس است و در زمان ارائه بخش دوم لایحه بودجه به مجلس نیز کمیسیون‌ها برای بررسی لایحه تشکیل جلسه خواهند داد.

طبق ماده ۱۸۱ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، هیئت رئیسه مجلس موظف است پس از وصول بخش اول لایحه بودجه، بلافاصله آن را برای اطلاع نمایندگان در سامانه قانون‌گذاری و نظارت مجلس، بارگذاری و به کمیسیون تلفیق و سایر کمیسیون‌ها ارجاع نماید، کمیسیون تلفیق موظف است ظرف پنج روز گزارش خود را در مورد رد یا تأیید کلیات ماده واحده به هیئت رئیسه مجلس ارسال کند، رسیدگی به کلیات ماده واحده در صحن مجلس «مطابق بند ب ماده ۱۰۸» این قانون انجام می‌شود، در جلسه رسیدگی به کلیات، بعد از گزارش کمیسیون تلفیق، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد کلیات به مدت ۱۰ دقیقه استماع می‌شود، چنانچه در این مرحله، کلیات ماده واحده به تصویب مجلس نرسد، دولت موظف است ظرف هفت روز، ماده واحده را با اصلاحات، مجدد به مجلس تقدیم کند.

طبق ماده ۱۰۸ آئین نامه داخلی مجلس، در مورد کلیات هر طرح یا لایحه، ابتدا سخنگوی کمیسیون اصلی حداکثر ۱۰ دقیقه گزارش می‌دهد، پس از آن حداکثر سه نفر مخالف و سه نفر موافق به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و سپس نماینده دولت و پس از آن سخنگوی کمیسیون هرکدام حداکثر پنج دقیقه صحبت می‌کنند

منبع: ایرنا

کد خبر 710599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.