پیشرفت اقتصاد سبز و دایره‌ای دبی تا ۲۰۳۰

کاهش ۵۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای، طرح بلندپروازانه دبی برای ۲۰۳۰ است که توسط میزبان اجلاس تغییرات آب‌وهوایی Cop28 اعلام و برای آن برنامه‌ریزی شد، این شهر همچنین اهدافی مانند افزایش چشمگیر انرژی‌های تجدیدپذیر و پیشرفت اقتصاد سبز و دایره‌ای را در راس امور خود قرار داده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، دبی در اعلامیه‌ای که هم‌زمان با میزبانی امارات متحده عربی از اجلاس تغییرات آب‌وهوایی COP28 منتشر شده است، از هدف خود برای دو برابر کردن کاهش انتشار کربن و کاهش ۵۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای، حفظ تنوع زیستی، منابع و طبیعت، افزایش چشمگیر انرژی‌های تجدیدپذیر و پیشرفت اقتصاد سبز و دایره‌ای تا ۲۰۳۰ رونمایی و یک نقشه راه روشن برای رسیدن به هدف صفر انتشار خالص تا ۲۰۵۰ ترسیم کرد.

اطلاعیه زیست‌محیطی دبی در COP28

دبی همچنان به تثبیت وضعیت خود به‌عنوان ارائه‌دهنده بهترین کیفیت زندگی در جهان ادامه می‌دهد و در این راستا با تأکید بر تعهد خود به پایداری محیط زیست و اقدامات اقلیمی در راستای اهداف توافق‌نامه پاریس، متعهد به همکاری با سایر شهرهای جهانی شده است که دیدگاهی مشترک برای پایداری و اقدامات آب‌وهوایی دارند.

دبی به این ترتیب در راستای پایداری و اقدامات اقلیمی مثبت و تأثیرگذار، کمک به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و دستیابی به اهداف توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس برای رسیدگی به علل گرمایش جهانی، از برنامه‌هایی مبتکرانه برای کاهش ۵۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ رونمایی کرد.

پیشرفت اقتصاد سبز و دایره‌ای دبی تا ۲۰۳۰

دبیرکل شورای عالی انرژی شهر این اعلام مبنی بر دوبرابر شدن کاهش انتشار کربن را نشان‌دهنده تعهد کامل امارت به آینده‌ای پایدار در سطح محلی و جهانی معرفی کرد که در راستای تلاش‌های امارات برای کربن‌خنثی شدن تا ۲۰۵۰ قرار دارد. این شورا و دیگر ذی‌نفعان پس از ارزیابی میزان انتشار کربن برای سال‌های آینده نقشه راهی روشن برای دستیابی به این هدف ترسیم کرده‌اند.

امارات نخستین کشور خلیج‌فارس بود که متعهد شد تا ۲۰۵۰ به انتشار صفر خالص کربن برسد و در ۲۰۲۱ از برنامه بیش از ۱۶۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در منابع انرژی پاک و تجدیدپذیر طی سه دهه آینده رونمایی کرد.

برنامه‌های دبی برای کربن‌صفر شدن

دولت‌های امارات متحده عربی با امضای منشور خالص صفر ۲۰۵۰ متعهد به تضمین آینده پایدارتر شدند و شورای عالی انرژی به نمایندگی از نهادهای کلیدی دولتی، رویکردی ساختاریافته برای توسعه سیاست‌های انرژی محتاطانه و پروژه‌های انرژی پاک با تمرکز بر افزایش کارایی و بهره‌وری اتخاذ کرد.

دبی در این راستا به دگرگونی قابل‌توجهی در بخش انرژی خود دست یافت که شاخصه آن اتخاذ یک استراتژی موفق مبتنی بر بازار با استفاده از مدل مشارکت عمومی و خصوصی است. این رویکرد نه‌تنها توسعه یک سبد انرژی پاک قوی را تسهیل کرد، بلکه نیازهای زیرساختی شهر را نیز برآورده ساخت.

پیشرفت اقتصاد سبز و دایره‌ای دبی تا ۲۰۳۰

دبی نخستین شهر بزرگ در خاورمیانه است که با اهداف توافق‌نامه پاریس هماهنگی دارد. مقابله با خطرات آب‌وهوایی در دبی، از راه‌اندازی بزرگ‌ترین پارک خورشیدی تک سایتی جهان تا داشتن ۷۵ درصد وسایل‌نقلیه هیبریدی یا برقی، برنامه اقدام جدید آب‌وهوای دبی در منطقه از طریق راه‌اندازی برنامه اقدامات اقلیمی شهر مطابق با علم و حفظ دمای کمتر از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد انجام گرفت.

دبی با تقویت مشارکت با سازمان‌های پیشرو منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه انرژی پاک و مکانیسم‌های تأمین مالی سبز، ریسک‌ها را متعادل کرده و قابلیت‌های محلی خود را برای ایفای نقشی پویا در انتقال انرژی خود گسترش داده است. این رویکرد سیگنال‌های مثبتی را برای سرمایه‌گذاران انرژی پاک ارسال، بازاری جذاب برای فناوری‌های تجدیدپذیر ایجاد کرده و منجر به توسعه پروژه‌های بزرگ انرژی پاک شده است.

دبی امروزه پروژه‌های نمونه‌ای مانند بزرگ‌ترین پارک انرژی خورشیدی تک‌سایتی جهان، نخستین نیروگاه برق‌آبی در منطقه، تأسیسات هیدروژن سبز، کارخانه تبدیل زباله به انرژی و تولید آلومینیوم سبز را ارائه کرده است.

پیشرفت اقتصاد سبز و دایره‌ای دبی تا ۲۰۳۰

کد خبر 710512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.