ایران یک گام دیگر به اعزام فضانورد نزدیک شد

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه شانزدهم آذر ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بمباران غزه با بمب‌های فسفری و دودزا» نوشت: طی دو ماهی که از جنایت‌ها و کشتار صهیونیست‌ها در نوار غزه می‌گذرد، استفاده از سلاح‌های ممنوع علیه ساکنان این باریکه برای اشغالگران به امری عادی بدل شده است. در تازه‌ترین مورد، اشغالگران صهیونیست تعداد زیادی از بمب‌های حاوی فسفر و دودزا را به سمت مرکز اردوگاه جبالیا واقع در شمال نوار غزه شلیک و همچنین جنگنده‌های ارتش رژیم‌صهیونیستی مناطق مختلف نوار غزه را بمباران کردند. در این حملات مناطقی از جمله الفالوجا، بیت لاهیا، تل الزعتر، اردوگاه جبالیا و بیت حانون در شمال غزه هدف حملات قرار گرفتند.

فاجعه انسانی در نوار غزه عملاً هر ساعت و هر دقیقه عمیق‌تر می‌شود. اشغالگران در ادامه تجاوزات خود در چندین محور به غزه، عملیات زمینی و هوایی را در خان‌یونس در جنوب غزه گسترش داده‌اند. به گزارش ایسنا، رسانه‌های فلسطینی بامداد چهارشنبه از شهادت بیش از ۱۵۰ فلسطینی بر اثر بمباران یک منطقه مسکونی در «بلوک ۲» در اردوگاه جبالیا خبر دادند. خبرنگار المیادین گزارش داد: پس از بمباران یک خانه متعلق به خانواده البرش در مرکز شهر جبالیا در شمال نوار غزه، ۱۲ شهید از زیر آوار بیرون آورده شدند. وزارت بهداشت غزه هم اعلام کرد که ۷۳ شهید و ۱۲۳ مجروح طی ۲۴ ساعت گذشته به بیمارستان شهدای الاقصی منتقل شده‌اند.

ایران یک گام دیگر به اعزام فضانورد نزدیک شد

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود به سخنرانی روز گذشته رئیس جمهور در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی پرداخت و با تیتر «رئیسی: ۶۰۰۰ کارخانه تعطیل و نیمه‌تعطیل احیا شده است» نوشت: مراسم بزرگداشت ۱۶ آذر و روز دانشجو با حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در این مراسم با تاکید بر اینکه دانشجو فقط در ۱۶ آذر نباید مورد توجه قرار گیرد، گفت: دانشجویان قشری پیشتاز هستند که جامعه و نیاز آن را می‌شناسند و برای رفع نیاز جامعه آماده هستند. دانشجو در جایگاه روشنفکری باید ببیند، قبل از اینکه دیگران ببینند و شرایط جامعه را خوب درک کند و در زمان لازم مطالبه‌گری و حق‌خواهی کند و نسبت به اصلاح امور حساس باشد.

وی تصریح کرد: با وجود آنکه دشمن به دنبال ناامید کردن مردم ایران بود، اما امروز ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان داریم و صادرات این شرکت‌ها به مرز ۲ میلیارد دلار رسیده است. در تجارت منطقه طی ۴۰ سال گذشته رکورد زدیم. بیش از ۶ هزار کارگاه و کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل را در عرصه تولید فعال کردیم. دولت دنبال این است که در عرصه‌های مختلف فعالیت داشته باشد و در این جهت دشمن موفق نشد مردم را ناامید کنند.

این روزنامه در مطلب دیگری با تیتر «ایران یک گام دیگر به اعزام فضانورد نزدیک شد» به پرتاب موفق جدیدترین کپسول زیست فضایی کشورمان پرداخت و نوشت: روز سه‌شنبه، چهاردهم آذر، جدیدترین کپسول زیست فضایی کشورمان به وزن ۵۰۰ کیلوگرم که به سفارش سازمان فضایی ایران و توسط پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ساخته شده با پرتابگر بومی سلمان، با موفقیت پرتاب شد. این کپسول زیستی محموله علمی، پژوهشی و فناورانه در راستای تحقق نقشه‌راه طرح اعزام انسان به فضاست که به منظور توسعه و اکتساب فناوری‌های مورد نیاز در این راستا، به ارتفاع ۱۳۰ کیلومتری از سطح زمین پرتاب شد. پرتابگر این کپسول که سلمان نام دارد، اولین نسخه از این کلاس پرتابگرهاست که قابلیت پرتاب کپسول‌های زیستی با وزن ۰.۵ تن را داراست و ویژگی‌های متعدد و پیشرفته‌ای در حوزه پیشران، آیرودینامیکی و کنترل داشته و توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده و تماماً بومی است.

ایران یک گام دیگر به اعزام فضانورد نزدیک شد

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چشم «کنج زندان» به همه ارزخواران» نوشت: وزیر اقتصاد دیروز در یک جمع دانشجویی در مشهد خبر از تغییر همه مدیران بانک‌آینده داد و گفت دولت برای همه مؤسسات ناتراز از جمله بانک آینده برنامه دارد. همزمان رسانه قوه قضائیه از آغاز حبس ۱۵ ساله محمد رستمی‌صفا ابر بدهکار بانکی که میلیون‌ها یورو و دلار و میلیاردها ین و ریال گرفته بود و پس نمی‌داد، خبررسانی کرد. فساد تخلف در استفاده از ارز ترجیحی یک شرکت در غیر جای خود که به فساد چایی معروف شد نیز صرف‌نظر از اینکه در چه زمانی و چگونه انجام شده، مستحق شدیدترین مجازات است. این فساد با پیام‌ها و اظهارات مقام‌های دولتی درباره رسیدگی عادلانه به آن و مجازات متخلفان و بازگرداندن ارزها به بیت‌المال وارد فاز جدیدی شد.

ایران یک گام دیگر به اعزام فضانورد نزدیک شد

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست خود تیتر «دوباره سلام خانم ابتکار!» را برگزید و نوشت: اواخر دولت نهم همزمان با اعمال بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه ایران از سوی آمریکا و اروپا، زمزمه‌های تحریم بنزین ایران در آمریکا مطرح شد. آن زمان دولت وقت برای بی‌اثر کردن تحریم بنزین، طرح‌های مربوط به افزایش تولید پتروشیمی‌ها را توسعه داد، به‌گونه‌ای که سال ۱۳۹۲ دولت طبق یک برنامه، تولید ۷۱ میلیون لیتر بنزین تولید داخل را در دستور کار قرار داد. آن زمان بر اساس پیش‌بینی‌ها، میزان مصرف بنزین داخلی حدود ۶۷ میلیون لیتر بود و دولتی‌ها می‌گفتند با این احتساب، ایران می‌تواند اقدام به صادرات بنزین هم کند. همزمان با داغ شدن موضوع افزایش تولید بنزین داخلی برای جلوگیری از اعمال تحریم بنزین از سوی آمریکا، برخی اظهارنظرهای داخلی علیه تولید بنزین پتروشیمی‌ها مطرح شد. این افراد مدعی بودند آلودگی هوای تهران به خاطر بنزین پتروشیمی‌هاست. معصومه ابتکار مهم‌ترین کسی بود که ادعای آلوده بودن بنزین پتروشیمی‌ها را مطرح کرد و آن را به موضوع آلودگی هوا مرتبط دانست.

ابتکار یازدهم مرداد ۱۳۹۳ در کسوت ریاست سازمان محیط زیست، درباره تأثیر مصرف بنزین وارداتی گفت: ما به دنبال تهیه بنزین استاندارد و مورد تأیید بودیم که نتیجه حاصل شده از این کار این بود که کیفیت هوای تهران بهبود پیدا کرده است. در حال حاضر مشکل آلودگی هوا ناشی از سوخت فسیلی نداریم و آلودگی‌ای که وجود دارد به دلیل گرد و خاک هواست. حسن روحانی هم همین نظر را داشت. روحانی خرداد ۱۳۹۳ در دیدار کارکنان محیط زیست مدعی شد با واردات بنزین، هوای تهران پاک شده است. او حتی با کنایه هم گفته بود از باد تشکر می‌کند. در مجموع، اظهارات خانم ابتکار درباره آلوده بودن بنزین تولید داخل باعث زمینه‌سازی برای واردات بنزین شد و اظهارات حسن روحانی و خود ابتکار مبنی بر تمیز شدن هوای تهران پس از تغییر بنزین باعث شد این ذهنیت ایجاد شود که آلودگی هوای تهران صرفاً به دلیل مصرف بنزین تولید پتروشیمی‌ها بوده و با تغییر آن توسط دولت روحانی، هوای تهران تمیز شد. روحانی و ابتکار مدعی بودند واردات بنزین باعث تمیز شدن هوای تهران و کاهش آلودگی آن شد اما این ادعاها در فصول گرم سال مطرح شد. با فرارسیدن پاییز و زمستان اما هوای آلوده در پایتخت حکمفرما شد.

ایران یک گام دیگر به اعزام فضانورد نزدیک شد

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با اشاره به سفر روز پنجشنبه رئیس‌جمهور با مسکو با تیتر «چرخه اجماع دیپلماسی» نوشت: ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، امروز پنجشنبه، شانزدهم آذر و به دعوت رسمی والدیمیر پوتین، همتای روس خود و در رأس یک هیئت عالی رتبه سیاسی-اقتصادی راهی مسکو می‌شود. بر اساس آنچه دفتر ریاست جمهوری ایران اعلام کرده است، رایزنی درباره مسائل دوجانبه از جمله تعاملات اقتصادی و نیز گفت‌وگو در خصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی، به ویژه موضوع فلسطین و تحولات غزه، اصلی‌ترین دستور کار رئیس‌جمهور در این سفر یک روزه خواهد بود. آخرین رایزنی رؤسای جمهور روسیه و ایران، ۲۴ مهر و در یک تماس تلفنی درباره وضعیت غزه انجام شد. تهران و مسکو بر توقف هرچه سریع‌تر حملات اسرائیل و بازگشایی گذرگاه رفح و دسترسی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به ساکنان این باریکه تأکید داشتند.

این دومین حضور رئیسی در قالب روابط دوجانبه به روسیه پس از سفر بیست‌ونهم دی /۱۴۰۰ (۱۹ ژانویه ۲۰۲۲) به مسکو و دیدار با پوتین در کاخ کرملین است. فارغ از حواشی و دستاوردهای آن سفر و دیداری که انتقادهایی نیز در بر داشت، سفر امروز (پنجشنبه) رئیسی به روسیه در حالی رقم می‌خورد که به موازات تداوم تجاوز پوتین به خاک اوکراین، شاهد آتش‌افروزی‌های اسرائیل و جنگ در غزه هستیم که بدون شک این دو جنگ می‌تواند از محورها و اهداف اصلی دیدار دو رئیس‌جمهور باشد. در کنار این موضوع، یکی دیگر از نکات کلیدی که سرفصل مهمی از رایزنی‌های مسکو- تهران را شکل خواهد داد، به مناسبات نظامی، دفاعی و تسلیحاتی دو کشور پس از پایان تحریم‌های ایران در هجدهم اکتبر بازمی‌گردد.

ایران یک گام دیگر به اعزام فضانورد نزدیک شد

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به بررسی اصلاحات ۳۶۰ درجه‌ای برای صندوق‌های بازنشستگی پرداخت و با تیتر «چتر بورسی بازنشسته‌ها» نوشت: تصمیم افزایش سن بازنشستگی، نگاه‌ها را به معضل صندوق‌ها معطوف کرد. در این خصوص دو پرسش مشخص مطرح می‌شود. پرسش اول این است که آیا تنها با افزایش سن، مشکل صندوق‌ها حل می‌شود؟ پرسش دوم هم اینکه آیا اصولاً سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها بهترین گزینه است؟ «دنیای‌اقتصاد» در دو گزارش تحلیلی به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد. یک گزارش با بررسی چالش‌های کنونی صندوق‌ها معتقد است که اصلاح سن به تنهایی کارگشا نخواهد بود. بر اساس این گزارش، اصلاحات صندوق‌های بازنشستگی باید دهه‌ها ادامه پیدا کند تا کمی از ناترازی درآمد و مصارف آن‌ها کاسته شود. گزارش دوم با بررسی بازارهای طلا، دلار و بورس این گزینه را بررسی می‌کند که کدام بازار می‌تواند جایگزین مناسب‌تری نسبت به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بازنشستگی باشد. نگاهی به تجربه طرح‌های بازنشستگی در دو کشور آمریکا و هلند نیز نشان می‌دهد، بازارهای مالی می‌توانند چتر حمایتی مناسبی را برای بازنشسته‌ها ایجاد کنند.

ایران یک گام دیگر به اعزام فضانورد نزدیک شد

کد خبر 710057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.