پایداری ریشه تفکر امروزی است/ معماری اصفهان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد

کارشناس معماری با بیان اینکه معماری هنری است که باید در آن زندگی کنیم و تا زمانی که وارد آن نشویم، نمی‌توانیم آن را درک کنیم، گفت: پایداری ریشه یک تفکر امروزی است و برای ساخت سازه‌های پایدار نیاز به درک آن داریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی شیخ‌الاسلام صبح امروز _چهارشنبه پانزدهم آذر_ در نخستین همایش ملی «پایداری در محیط انسان‌ساخت» که در محل دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: شهر اصفهان رشد سلولی دارد و یک مورفولوژی بر این شهر حاکم است.

وی با بیان اینکه بحران زاینده‌رود در دوران صفویه به وجود آمد و اصفهان از رشد و شکوفایی عقب ماند، افزود: اگر شاهان صفویه مادی‌های اصفهان را قطع نکرده بودند، این شهر با همان رشد سلولی می‌توانست پیشرفت زیادی داشته باشد.

کارشناس معماری با بیان اینکه معماری هنری است که باید در آن زندگی کنیم و تا زمانی که وارد آن نشویم، نمی‌توانیم آن را درک کنیم، خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم که گذشتگان متوجه پایداری نبودند، اما درک درستی از طبیعت داشته‌اند و همین موضوع موجب شده است تا شاهد بناهای قدیمی زیادی در ایران باشیم.

شیخ‌الاسلام گفت: ایستگاه راه‌آهن اصفهان، معماری فوق‌العاده‌ای دارد و در زمان ساخت این ایستگاه پایداری فکری وجود داشته است، همچنین احساس می‌کنم که معمار مسجد شاه‌عباس نگاهی به معماری مسجد حکیم و مسجد جامع اصفهان داشته است.

وی با بیان اینکه مردم با گذر از پل خواجو این مکان را زنده نگه می‌دارند و زندگی با به‌روزترین اتفاقات در آن جریان دارد، تاکید کرد: کوچک‌ترین ابزار ساخت‌وساز یک ساختمان آجر است، زیرا به دلیل انعطاف‌پذیری می‌تواند با ذهن انسان رابطه خوبی برقرار کند؛ فعالیت‌های مختلفی شکل گرفت، اما ذات آجر تغییر نکرد و خود را با فرهنگ پایدار سازگار کرد.

کارشناس معماری با بیان اینکه معماری اصفهان همیشه مورد استفاده است و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، تاکید کرد: پایداری ریشه یک تفکر امروزی است و برای ساخت سازه‌های پایدار نیاز به درک در رابطه با این موضوع داریم.

کد خبر 709864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.