افزایش ۲ برابری تناژ آسفالت معابر منطقه ۱۵/آزادسازی کمربند شمالی خوراسگان پس از ۶ سال وقفه

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان گفت: سال جاری ۵۶ میلیارد تومان برای آسفالت معابر منطقه ۱۵ هزینه شده است که نسبت به سال گذشته تناژ آسفالت دو برابر شده است، از این‌رو می‌توان گفت که نهضت آسفالت در منطقه ۱۵ به راه افتاده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، خوراسگان، سرزمین خورشید قرن‌ها پیش از این، در عصر پیشدادیان، در جلگه شمالی رود همیشه جوشان و خروشان زاینده‌رود، جایی که از پس دیواره شرقی کوه‌هایش خطه خشک کویر مرکزی آغاز می‌شود، سرزمینی بود آباد و مسکون که «گابایاگی» می‌نامیدند و در بعضی از متون کهن از آن با عنوان «رشورجی» نام برده‌اند.

خوراسگان دارای ۳۰ محله است که از جمله محله‌های سرشناس آن پزوه، سفلی، علیا، خیادان و سلطان‌آباد است و محله‌های منفصل الحاقی به شهرداری خوراسگان در سال ۸۵ گورت، خاتون‌آباد، قلعه نو، دهنو، گیان، اندوان و جی شیر بوده است.

شهری با این قدمت و موقعیت، نمی‌توانسته است خالی از چهره‌های شاخص فرهنگی و علمی و هنری باشد و به‌رغم کوچکی و در حاشیه بودنش، از دیرباز مهد پرورش چهره‌های علمی بوده و رجال بزرگی را به فرهنگ ایران هدیه کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان احمدبن شهدل خوراسگانی، شرف‌الدین محمد سفروه، ابوالفتح محمد بن حسینی، محمدباقر سمسوری، میرزا محمدنصیر خوراسگانی، وثوق العلماء، معین خیادانی، محمدشفیع خوراسگانی، میرزا بابای حکیم، میرزا محمد پزشکی، حسن مشفقی و شیخ غلامرضا نام برد.

شهر خوراسگان دوم اردیبشهت ۹۲ به‌عنوان منطقه ۱۵ به شهرداری اصفهان ملحق شد و از آن سال تاکنون خدمات عمرانی، فرهنگی و پروژه‌های شهری از جمله آسفالت معابر، احداث فرهنگ‌سرا و پروژه‌های مشارکتی در این منطقه انجام شده است؛ شرقی‌ترین منطقه شهرداری اصفهان حدود ۶۸۰۰ هکتار وسعت دارد که حدود ۱۶۰۰ هکتار آن در محدوده خدماتی است و بیش از ۱۴۰ هزار نفر در محدوده این منطقه زندگی می‌کنند.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا، با هوشنگ نظری‌پور، مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان در رابطه با فعالیت‌ها، برنامه‌ها، مشکلات و سایر مسائل ناگفته این منطقه است.

افزایش ۲ برابری تناژ آسفالت معابر منطقه ۱۵/ آزادسازی کمربندشمالی خوراسگان پس از ۶ سال وقفه

ایمنا: از ویژگی‌های بارز منطقه ۱۵ برایمان بگویید.

نظری‌پور: این منطقه را از قدیم «خور - اسکان» می‌نامیدند و بعدها به بیان ساده‌تر «خوراسگان» می‌گفتند و با توجه به اینکه بر سر راه اصفهان به خاوران، یزد و کرمان واقع شده بود، «دروازه شرقی» و «دروازه خور» نامیدند که دهی آباد و پرجمعیت، با خاکی حاصلخیز با مردمانی زراعت پیشه، مهربان و مهمان‌نواز بود، همچنان که امروزه نیز بر همین خصلت استوار هستند.

مردم این شهر از دیرباز به کشاورزی اشتغال داشته‌اند و در این کار شهره عام نیز بوده‌اند به گونه‌ای که دو محصول «نخود» و «گرمک» این خطه، شهرتی بسزا داشته است و این مرهون همت مردم سخت‌کوش خوراسگان و خاک حاصلخیز آن و وجود چند رشته قنات به نام‌های قنات خوراسگان، قنات خاتون‌آباد و قنات پارون از طرفی و سهمی از آب زاینده‌رود، دنباله نهر نیاصرم، از طرف دیگر بوده است؛ آب شرب مردم خوراسگان از دیرباز توسط «چشمه باقرخان» تأمین می‌شد و بعدها به شبکه آب اصفهان پیوست.

زنان خوراسگانی علاوه بر اداره خانه، به کار بافتن جاجیم و گلیم می‌پرداخته‌اند و به‌تازگی صنعت قالی‌بافی در میانشان رونق یافته است و در دهه‌های اخیر، گروهی از جوانان هنردوست خوراسگانی علاوه بر کشاورزی به هنرهای ظریف نیز روی آورده‌اند، به گونه‌ای که «خاتم سازی»، منبت‌کاری»، «گره چینی» موقعیتی عام در این شهر یافته است.

از دیگر جلوه‌های شاخص خوراسگان که به آن وجهه‌ای روحانی و مذهبی بخشیده، وجود بقاع متبرکه چند امام‌زاده است که در این میان بارگاه حضرت ابوالعباس، از نوادگان قمر بنی‌هاشم، ابوالفضل العباس (ع) به تنهایی جلوه گاه هنر معماری و آئینه‌کاری و نقاشی قرون و اعصار است که به همت هنرمندان معاصر خوراسگانی بازسازی شده است و در کنار آن بارگاه امام‌زاده اسحاق و امام‌زاده شاه میر قوام‌الدین و امام‌زاده سیدمحمدباقر، در خیادان و امام‌زاده مختار در چنگان، هر دو در حومه خوراسگان که اینک جزئی از شهر شده، بر قداست این شهر می‌افزاید.

از دیگر نکاتی که این شهر را محل توجه بیشتر کرده، وجود یکی از واحدهای مهم دانشگاه آزاد در خوراسگان است که با داشتن چندین دانشکده محل توجه نسل جوان و تحصیل‌کرده است.

مردم خوراسگان ۵۰۸ شهید تقدیم انقلاب کرده‌اند

ایمنا: نقطه قوت این منطقه ۱۵ را در چه می‌دانید؟

نظری‌پور: آنچه که در منطقه ۱۵ شهرداری به آن می‌بالیم، ۵۰۸ شهیدی است که مردمان این منطقه تقدیم انقلاب کرده‌اند، همچنین ۸۹ مسجد در خوراسگان وجود دارد که در کنار آن‌ها هیئت‌های مذهبی فعال است؛ در واقع در این محل هیچ مسجدی بدون هیئت مذهبی نیست.

همچنین ۹ کانون فرهنگی در این منطقه قرار دارد که توسط شهرداری اداره می‌شود؛ به‌طور میانگین در هر دو سه محله نزدیک یک کانون فرهنگی وجود دارد.

محلاتی که کانون ندارد، در مساجد مراکز فرهنگی فعال است و توسط عموم استفاده می‌شود.

ایمنا: فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه ۱۵ چیست؟

نظری‌پور: با توجه به زمین‌هایی که در این محدوده وجود دارد، از سرمایه‌گذاران دعوت می‌کنم در اجرای پروژه‌های مشارکتی دوجانبه و سه‌جانبه به‌طوری که آورده از شهرداری و مشارکت در ساخت‌وساز توسط سرمایه‌گذار انجام شود، مشارکت بیشتری داشته باشند.

اگر کسی ملکی داشته باشد و بخواهد به‌صورت پروژه سرمایه‌گذاری برای آن اقدام کند، می‌تواند پروانه ساختمانی دریافت کند، ما هزینه‌های شهرداری را به‌عنوان مشارکت بر عهده می‌گیریم، همچنین اگر شخصی زمینی دارد و توان ساخت‌وساز ندارد، شخص ثالثی می‌تواند ورود کند و پروژه مشارکتی به‌صورت سه‌جانبه انجام شود.

افزایش ۲ برابری تناژ آسفالت معابر منطقه ۱۵/ آزادسازی کمربندشمالی خوراسگان پس از ۶ سال وقفه

۳ پروژه مشارکتی در حال اجرا داریم

ایمنا: چند پروژه مشارکتی در منطقه ۱۵ فعال است و چه ظرفیت‌هایی وجود دارد؟

نظری‌پور: در حال حاضر دو پروژه سرمایه‌گذاری بزرگ از جمله مجموعه خورشید شهر یا مجموعه خان که از ۱۹۴ واحد تجاری و سه طبقه زیرزمین به‌عنوان پارکینگ با ظرفیت پارک بیش از ۴۰۰ خودرو تشکیل شده است، در این منطقه وجود دارد.

پیشرفت پروژه خورشید شهر در حال حاضر حدود ۹۰ درصد است و تا پایان دی تحویل داده می‌شود.

پروژه دیگر مجموعه فجر است که بیش از دو دهه ساخت آن متوقف شده بود، اما سال جاری با انجام پیگیری‌ها و برگزاری سه جلسه در شورای سیاست‌گذاری توافق لازم صورت گرفت و پروانه ساختمانی آن امضا و صادر شد.

حدود ۱۵ روز پیش کلنگ این ساختمان زده شد؛ طبق قرارداد با مشارکت‌کننده، مقرر شده است ابتدا مجموعه فرهنگی تا اواسط سال آینده تحویل داده شود، سپس مجموعه تجاری اداری، مقابل پارک با مساحت ۸۰۰ متر مربع احداث می‌شود که دارای بام سبز است.

برای ساخت قطعه زمین ۶۷۰۰ متر مربعی در خیابان فجر با کاربری تجاری، اداری و مسکونی فراخوان جذب سرمایه‌گذار را اعلام کرده‌ایم

سه پروژه مشارکتی دیگر از جمله یک زمین ورزشی در ارغوانیه در دستور کار قرار دارد که فراخوان جذب سرمایه‌گذار اعلام شده است، همچنین برای ساخت قطعه زمین ۶۷۰۰ متر مربعی در خیابان فجر با کاربری تجاری، اداری و مسکونی فراخوان جذب سرمایه‌گذار را اعلام کرده‌ایم.

در خیابان مسجدعلی جنب پارک بزرگ، یک زمین ورزشی آسفالت شده وجود دارد که استفاده زیادی ندارد، از این‌رو پیگیر هستیم تا در این مکان ورزشگاه چندمنظوره ساخته شود، طی مذاکرات با مشارکت‌کننده، امیدواریم تا پایان سال فراخوان و انتخاب مشارکت‌کننده این سه پروژه نیز انجام شود.

حریم منطقه ۱۵، سه برابر محدوده است

ایمنا: به معضلات منطقه اشاره کنید.

نظری‌پور: بزرگ‌ترین مشکل در حوزه شهرسازی نبود کد ارتفاعی مناسب است و این موضوع یکی از مهم‌ترین دلایلی است که سرمایه‌گذاران رغبت کمتری برای سرمایه‌گذاری در این منطقه دارند، چراکه کدهای ارتفاعی در این منطقه ۲، ۳ یا در موارد محدودی، ۴ است.

پیگیری‌ها برای رفع این مشکل انجام از طریق اصلاح طرح تفصیلی انجام شده است، همچنین تطبیق کدهای ارتفاعی مجدد برای کمیسیون ماده ۵ ارسال شده است، با توجه به اینکه کد ارتفاعی در سطح کلان و در کل شهر اصفهان بازنگری می‌شود، امیدوارم در این منطقه نیز انجام شود.

بافت فرسوده شهری نیز معضل دیگری در منطقه ۱۵ است؛ این منطقه با دارا بودن ۱۱۹ هکتار بافت فرسوده رتبه چهارم را به لحاظ وجود این بافت‌ها را بین مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان دارد.

با توجه به اینکه در مجاورت محدوده این منطقه مرکز نگهداری سگ‌های بلاصاحب قرار دارد، این سگ‌ها پس از عقیم‌سازی در سطح این منطقه رهاسازی می‌شوند.

شرقی‌ترین نقطه اصفهان هستیم، از این‌رو با توجه به جهت باد، دود و آلودگی به این سمت حرکت می‌کند، همچنین با توجه به زمین‌های بایر، با گرد و خاک زیادی مواجه هستیم.

مشکل این منطقه حریم شهر است که حوزه استحفاظی شهر به حساب می‌آید و باید از آن حفاظت کنیم، در این محدوده خدمات ارائه می‌شود، اما نمی‌توانیم پروانه صادر کنیم، پروانه باید فرایند مخصوص خود را طی کند.

تقریباً سه برابر محدوده حریم داریم که از آن هیچ درآمدی به‌دست نمی‌آید، اگر هم به ندرت مجوز باغ یا دام‌داری داده شود، باز هم درآمد چندانی برای شهرداری حاصل نمی‌شود.

تأمین ۷۰ درصد بودجه از طریق پروژه‌های مشارکتی

ایمنا: وضعیت بودجه و اعتبارات منطقه چگونه است؟

نظری‌پور: بودجه سال جاری منطقه ۱۵ شهرداری ۴۶۶ میلیارد تومان است که حدود ۷۰ درصد آن از طریق پروژه‌های مشارکتی تأمین می‌شود؛ امیدوارم اعتباری که برای مشارکت مجموعه خان در نظر گرفته شده است، تحقق پیدا کند.

بودجه سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است و برای سال ۱۴۰۳ با افزایش ۳۰ درصدی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده است.

۹۸ درصد آزادسازی مسیر رینگ چهارم در محدوده منطقه ۱۵ انجام شده است

ایمنا: بر اساس بودجه سال جاری چه تعداد پروژه منطقه‌ای، مهم منطقه‌ای و شاخص تعریف شده و روند اجرای آن‌ها چگونه بوده است؟

نظری‌پور: آزادسازی کمربندی شمالی، رینگ چهارم و خیابان سردار باقری از جمله پروژه‌ها شاخص این منطقه به‌شمار می‌رود؛ توافقات لازم برای آزادسازی مسیر رینگ چهارم در محدوده این منطقه نیز انجام شده و تقریباً رو به پایان است.

در حال حاضر توافق برای آزادسازی ۲۵ ملک هنوز انجام نشده است، از این‌رو مقرر شد از طریق اجرای ماده ۸ و ۹ قانون نوسازی و عمران شهری اقدام می‌شود؛ تاکنون از ۶۷۰۰ متر طول مسیر رینگ چهارم در این منطقه توافقات برای آزادسازی ۹۸ درصد از مسیر انجام شده است.

حدود ۳۸ درصد از مسیر کمربند شمالی خوراسگان سال ۹۶ آزادسازی شده بود، پس از حدود شش سال وقفه مجدد فعالیت را برای آزادسازی آغاز کردیم که این اقدام با آزادسازی مسیر رینگ تداخل پیدا کرد و مقداری ضعیف‌تر وارد عمل شدیم.

ضلع غربی خیابان مقداد اول به پایان رسیده و آماده بهره‌برداری است

امیدوارم پس از پایان آزادسازی مسیر رینگ چهارم، بتوانیم برای آزادسازی کمربندی شمالی اقدام کنیم؛ البته برای فروش پروژه مجموعه تجاری و پارکینگ طبقاتی خان در زمینی به وسعت چهار هزار متر مربع و زیربنای ۲۲ هزار متر مربع اقدام شده است تا از فروش آن، تأمین اعتبار آزادسازی مجموعه کمربندی شمالی و خیابان سردار باقری انجام شود.

ضلع غربی خیابان مقداد اول به پایان رسیده و آماده بهره‌برداری است؛ طول این خیابان ۳.۵ کیلومتر است، توسط پلی که روی کانال قرار دارد، ضلع شرقی و غربی این خیابان را به یکدیگر متصل می‌کند که تمام اقدامات لازم برای ایمن‌سازی و آرام‌سازی پروژه انجام شده و مورد بهره‌برداری اهالی قرار گرفته است، اما در زمان مناسب آئین افتتاح رسمی آن را برگزار خواهیم کرد.

در ضلع شرقی خیابان مقداد اول با اعتبار حدود ۲۸ میلیارد تومان زیرسازی، آسفالت و جدول‌گذاری انجام شده است.

ایمنا: کدام محلات شامل پروژه‌های محله‌محور این منطقه می‌شود؟

نظری‌پور: پروژه‌های محله‌محور سال گذشته در محله‌های گورت و راران با انجام عملیات آسفالت معابر آن و احداث پل ماشین‌رو روی کانال آب اجرا شد، همچنین در سال جاری سه میلیارد تومان اعتبار برای ادامه عملیات آسفالت معابر گورت در نظر گرفته شده و توسط پیمانکار در حال انجام است.

محله‌های سفلی و قلعه برتیانچی در سال جاری جزو پروژه‌های محله‌محور منطقه ۱۵ قرار گرفت که برای آن‌ها ۲۴ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است و امیدوارم تا پایان سال تمام پروژه‌های تعریف‌شده در این محله‌ها انجام شود.

سال آینده سه محله ارغوانیه، هیستان و خاتون‌آباد در پروژه‌های محله‌محور منطقه قرار دارد که حدود ۷۸ میلیارد تومان برای این کار بودجه در نظر گرفته شده است؛ پس از منطقه دو در منطقه ۱۵ با حدود ۸۷ درصد بیشترین تعداد پروژه‌های محله‌محور انجام شد، البته باززنده‌سازی منار راران هنوز در حال انجام است و تحویل داده نشده است، اما حدود ۴ میلیارد تومان برای این منار که مربوط به دوران سلجوقیان با ۸۰۰ سال قدمت است، هزینه شد.

افزایش ۲ برابری تناژ آسفالت معابر منطقه ۱۵/ آزادسازی کمربندشمالی خوراسگان پس از ۶ سال وقفه

۶ اکیپ آسفالت در معابر منطقه ۱۵ فعال است

ایمنا: وضعیت آسفالت معابر این منطقه چگونه است؟

نظری‌پور: در سال جاری حدود سه میلیارد تومان بودجه برای آسفالت معابر محله گورت در نظر گرفته شده است؛ در حال حاضر شش اکیپ آسفالت در نقاط مختلف این منطقه در حال انجام عملیات آسفالت معابر است.

زیرسازی و آسفالت خیابان بسیج از هفته آینده آغاز خواهد شد و پس از آن زیرسازی و آسفالت ضلع جنوب کانال خیابان مالک‌اشتر را در دستور کار داریم.

قول داده‌ایم کوچه‌ای در محلات این منطقه خاکی نباشد، مگر اینکه در شهرک‌های خاص باشد که هنوز شکل نگرفته و خدمات وارد آن نشده است

در سال جاری ۵۶ میلیارد تومان برای آسفالت معابر منطقه ۱۵ هزینه شده است که نسبت به سال گذشته تناژ آسفالت دو برابر شده است، از این رو می‌توان گفت که نهضت آسفالت در منطقه ۱۵ راه افتاده است.

قول داده‌ایم کوچه‌ای در محلات این منطقه خاکی نباشد، مگر اینکه در شهرک‌های خاص باشد که هنوز شکل نگرفته و خدمات وارد آن نشده است.

راه‌اندازی رینگ چهارم ترافیک منطقه ۱۵ را کاهش می‌دهد

ایمنا: برای کاهش ترافیک روزهای پایانی هفته ناشی از مراجعه شهروندان به آرامستان باغ رضوان برای زیارت اهل قبور، چه تدبیری اندیشیده‌اید؟

نظری‌پور: تا همین چند سال پیش تنها مسیر منتهی به آرامستان باغ رضوان، خیابان جی بود، اما در حال حاضر خیابان مشتاق و در آینده اتصال آن به رینگ چهارم و کمربند شمالی تا حدودی معضل ترافیک را رفع می‌کند، همچنین راه‌اندازی رینگ و کمربند برای عزیمت به سمت میدان میوه و تره‌بار و شهرک صنعتی جی کمک‌کننده است.

کد خبر 709638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.