«حمل‌ونقل هوشمند» استراتژی کارآمد برای کاهش ترافیک شهرها

حمل‌ونقل هوشمند می‌تواند بستر مناسبی برای رسیدن به شهر هوشمند باشد و نحوه رفت‌وآمد شهروندان در مناطق متراکم شهری را متحول و به شهرداری‌ها در صرفه‌جویی هزینه‌ها، ارائه خدمات و مدیریت بهتر کمک کند، اما این پرسش مطرح است که این هوشمندسازی چقدر می‌تواند در توسعه پایدار شهرها نقش‌آفرینی کند؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا، یکی از جدیدترین و مؤثرترین راهکارهای مدیریت ترافیک که از فناوری اطلاعات نشئت می‌گیرد، ایده به‌کارگیری سیستم حمل‌ونقل هوشمند (Intelligent Transportation System) است؛ در واقع سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند، مفهومی نو در عرصه مهندسی ترافیک است که نقش بسیار مهمی در امنیت و پویایی این حوزه بر عهده دارد و نتایج آن در مسیر پایداری توسعه شهری مورد پیش‌بینی، آینده‌نگری و سپس برنامه‌ریزی قرارمی‌گیرد.

امروزه با افزایش جمعیت، رشد اقتصادی جامعه، افزایش سفرهای شهری و همچنین افزایش مالکیت خودرو با مشکلات ترافیکی بیشتری به‌ویژه در شهرهای بزرگ کشور روبه‌رو هستیم، بدون‌شک یکی از مسائل اساسی در شهرها به‌ویژه شهرهای بزرگ، مسئله آمدوشدهای درون شهری است، در این راستا استفاده از تکنولوژی نوین (I.T.S) و بهره‌مند شدن از فواید آن، می‌تواند نقش مؤثری در ساماندهی مشکلات ترافیک از قبیل راهبندان‌های طولانی، زمان‌های تأخیر تقاطع‌ها و اطلاع رسانی به مسافران ایفا کند.

از جمله مزایای مهم حمل‌ونقل هوشمند شهری می‌توان به افزایش کیفیت زندگی اشاره کرد؛ بهبود کارایی و دسترسی به وسایل حمل‌ونقل عمومی کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد و موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های شهروندان می‌شود و شهر را برای گردشگران جذاب‌تر می‌کند.

از دیگر مزایای این تکنولوژی، کاهش آلودگی است، زیرا سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند با دسترسی به گزینه‌های مختلف حمل‌ونقل با استفاده از یک رابط و ارائه برنامه‌ها، استفاده از حمل‌ونقل عمومی را ترویج می‌دهد؛ این عمل به منظور کاهش استفاده از خودرو شخصی انجام می‌شود و عادت‌های دوست‌دار محیط زیست مانند اشتراک دوچرخه و استفاده از خودرو را تشویق می‌کند.

ایمنی و امنیت حمل‌ونقل عمومی یکی دیگر از مزایای حمل‌ونقل هوشمند به‌شمار می‌رود؛ چرا که بهبود نظارت بر حمل‌ونقل عمومی می‌تواند به شناسایی و پاسخ به موارد اضطراری، بلایا کمک کند و در مراحل پیشرفته اجرا، میزان تصادفات را در سطح شهر کاهش دهد.

«حمل‌ونقل هوشمند» استراتژی کارآمد برای کاهش ترافیک شهرها

برای ارتقای حمل‌ونقل هوشمند، عزم جدی داریم

ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل هوشمند شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: موضوع حمل‌ونقل عمومی از مسائل مهم هر شهری است؛ این موضوع توسط شهروندان و مجموعه مدیریت شهری از نظر چگونگی خدمات بهتر، روزانه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به سامانه‌های هوشمند تصریح می‌کند: شهر اصفهان از جمله شهرهای مجهز به فناوری هوشمند است؛ هرچند این تجهیزات نیاز به تکامل دارد، اما به نوبه خود توانسته است، بخشی از این خدمات را فراهم کند که از جمله این خدمات، نصب AVL بر روی همه اتوبوس‌های شرکت واحد است که مکان و مسیر اتوبوس را به صورت لحظه‌ای نمایش می‌دهد، همچنین وجود سامانه برای هر وسیله حمل‌ونقل عمومی موجب شده است شهروندان زمان‌بندی مناسبی برای خود در نظر بگیرند و کمتر برای وسایل حمل‌ونقل عمومی معطل بمانند.

منابع مورد نیاز برای زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوشمند در بودجه ۱۴۰۳ لحاظ می‌شود

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل هوشمند شورای اسلامی شهر اصفهان درباره فعالیت شرکت متروی منطقه اصفهان خاطر نشان می‌کند: خدمات این شرکت با زمان‌بندی دقیق و فاصله‌های مشخص صورت می‌گیرد تا شهروندان طبق این زمان‌بندی برنامه‌ریزی کنند، همچنین این نهاد در تلاش است که فاصله‌های رسیدن قطارها به هر ایستگاه را کمتر کند و به شهروندان خدمات بهتری ارائه دهد.

قربانی با بیان اینکه منابع مورد نیاز برای زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوشمند در بودجه ۱۴۰۳ لحاظ می‌شود، ادامه می‌دهد: انتظار می‌رود مدیریت شهری در راستای خدمت‌رسانی، بهبود سامانه‌ها و وضعیت حمل‌ونقل هوشمند با ابزار و امکاناتی که هوش‌مصنوعی در اختیارش قرار می‌دهد، مشکلات خدمات حمل‌ونقل را کاهش دهد.

وی در مورد کنترل ترافیک بیان می‌کند: سامانه‌های مربوط، هوشمندانه به‌صورت دائمی ترافیک را کنترل می‌کنند، اما حجم زیاد وسایل نقلیه باعث می‌شود این خدمات کمتر به چشم آید، البته که اصفهان با وجود این‌که از این نظر به وضعیت مطلوبی نرسیده است در جایگاه خوبی قرار دارد.

تقاطع‌ها مهم‌ترین گلوگاه‌های ترافیکی در سطح معابر شهری بوده است

نفیسه محمودآبادی، رئیس اداره نگهداری و تعمیرات مدیریت کل امور اجرایی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان نیز در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تقاطع‌ها مهم‌ترین گلوگاه‌های ترافیکی در سطح معابر شهری بوده است و رفع معضلات و گره‌های ترافیکی از مهم‌ترین وظایف مراکز کنترل ترافیک برای ساماندهی ترافیک شبکه معابر است.

وی با اشاره به تقاطع‌های پرترافیک ادامه می‌دهد: استفاده از روش‌های سنتی برای اعمال زمان‌بندی تقاطع‌ها جوابگو نیست، زیرا اختصاص زمان‌های ثابت به محورهای مختلف در تمام ساعات شبانه‌روز بدون توجه به رفتار ترافیکی شهروندان در ساعات مختلف، تغییرات ترافیک در فصول مختلف سال و همچنین در نظر گرفتن زمان به مسیرهای متعدد، بدون توجه به حجم خودروهای عبوری، موجب بالارفتن تأخیر در رفت‌وآمد و افزایش مصرف سوخت می‌شود که این علائم در نهایت موجب افزایش میزان آلاینده‌های منتشر شده در هوا می‌شود؛ در همین راستا استفاده از سیستم حمل‌ونقل هوشمند که یکی از بخش‌های مهم آن تقاطع هوشمند است از اهمیت بسیاری برخوردار است.

رئیس اداره نگهداری و تعمیرات مدیریت کل امور اجرایی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان درباره چراغ راهنمایی هوشمند تصریح می‌کند: این چراغ‌ها بر اساس حجم خودروها و اطلاعات ترافیکی که در هر تقاطع وجود دارد، تصمیم‌می‌گیرد، چه مدت چراغ سبز و چه مدت قرمز باشد که این امر مهم با استفاده از سنسورها یا آشکارسازهای ترافیکی که در هر مسیر و نزدیک خط ایست نصب می‌شود، اتفاق می‌افتد؛ تاکنون در شهر اصفهان تعداد ۲۱۳ تقاطع ایجاد شده که از این تعداد ،۱۹۷ تقاطع به سیستم هوشمند مجهز است.

«حمل‌ونقل هوشمند» استراتژی کارآمد برای کاهش ترافیک شهرها

حمل‌ونقل هوشمند یکی از ارکان مهم شهر هوشمند است

عاطفه مومن‌زاده کارشناس سامانه‌های هوشمندبه خبرنگار ایمنا می‌گوید: (intelligent transportation system ) یا سیستم حمل‌ونقل هوشمند شامل به‌کارگیری ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای ارتقا و بهبود شاخص‌های حمل‌ونقل است.

وی بیان می‌کند: به‌کارگیری حمل‌ونقل هوشمند در کشور به دهه ۷۰ می‌رسد، زمانی که اولین مراکز کنترل ترافیک، برای پایش ترافیک از طریق تصاویر دوربین‌های نظارت تصویری احداث شد.

کارشناس سامانه‌های هوشمند تصریح می‌کند: حمل‌ونقل هوشمند یکی از ارکان اصلی توسعه شهر هوشمند است و در صورت به‌کارگیری صحیح می‌تواند مزایای زیادی از جمله روان‌سازی ترافیک، اطلاع‌رسانی در لحظه به کاربران سیستم حمل‌ونقل، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و کاهش تصادفات را ایجاد کند.

اصفهان همیشه در صف اول انجام پروژه‌های مرتبط با حمل‌ونقل هوشمند بوده است

مومن‌زاده خاطر نشان می‌کند: اصفهان همیشه در صف اول تعریف و انجام پروژه‌های مرتبط با حمل‌ونقل هوشمند بوده است، اما با وجود توسعه‌های متعدد کشور و اصفهان در به‌کارگیری حمل‌ونقل هوشمند، این پروژه‌های مربوطه به‌ثمر نرسیده است.

وی ادامه می‌دهد: انجام پروژه‌های حمل‌ونقل هوشمند همواره با هزینه‌های زیاد بهره‌برداری همراه بوده است که به دلیل نبود برنامه‌ریزی استراتژیک در حوزه ITS، نبود ارتباطات و هماهنگی‌های لازم بین پروژه‌ها و هماهنگی‌نکردن ارگان‌های ذی‌نفع یا پیشرفت کندی را تجربه می‌کند یا بهره‌برداری قطع می‌شود.

به گزارش ایمنا، اجرای طرح هوشمندسازی حمل‌ونقل، انقلابی بزرگ برای رسیدن به شهری هوشمند است که نقش مؤثری در افزایش رفاه، کیفیت زندگی، رفت‌وآمد و کاهش ترافیک شهری ایفا می‌کند، از این‌رو انتظار می‌رود، مسئولان علاوه‌بر اجرای این طرح و در نظر گرفتن زیرساخت‌های همه‌جانبه، مسیر رسیدن به شهری هوشمند را هموار کنند.

کد خبر 709290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.