پیچ و خم رتبه‌بندی و پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته گره‌گشایی می‌شود؟

وزیر آموزش و پرورش، از پیگیری برای واریز پاداش پایان خدمت بازنشستگان آموزش و پرورش، قول سازمان برنامه برای رفع مشکل پاداش معلمان بازنشسته و بررسی تمام اعتراضات رتبه‌بندی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در نظام آموزش و پرورش و سایر بخش‌های دولتی، تمام دستگاه‌های اجرایی وظیفه دارند برای تمام کارکنان خود که به هر دلیل بازنشسته می‌شوند، بر اساس سوابق کاری، سختی کار، مبلغی را به عنوان پاداش پایان خدمت محاسبه کرده و به فرد پرداخت کنند، این پاداش برای بسیاری از فرهنگیان که بازنشسته می‌شوند، بسیار حائز اهمیت است و در بسیاری موارد، آینده خود، بعد از بازنشستگی را بر اساس این پاداش برنامه‌ریزی می‌کنند؛ چرا که مستمری دریافتی، کفاف هزینه‌های زندگی و درمانی آن‌ها، که به‌طور مسلم در این سن بیشتر به آن نیاز خواهند داشت را نخواهد داد، از این‌رو دریافت این پاداش برای آن‌ها نقش حیاتی خواهد داشت.

بر این اساس در حالی که ۱۴ ماه از زمان بازنشستگی معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ می‌گذرد، اما همچنان پاداش پایان خدمت و اعمال رتبه‌بندی در فیش حقوقی آنها در پیچ و خم وعده‌ها باقی مانده است، تأخیرهای طولانی‌مدت در پرداخت مطالبات و حقوق فرهنگیان همواره به عنوان یکی از مسائل مورد اعتراض معلمان مطرح بوده است و در برخی مواقع برای دریافت این مطالبات، تجمعاتی مقابل مجلس، سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش شکل می‌گیرد.

هم‌اکنون حدود ۵۰ هزار نفر از فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۱ با گذشت چهارده ماه از زمان بازنشستگی همچنان چشم به راه واریز پاداش پایان خدمت خود هستند، بر این اساس رضا مراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش بیست‌ودوم آبان گفته بود: به طور کلی پاداش بازنشستگی آموزش و پرورش، ۲۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است و دولت نمی‌تواند هم‌زمان تمام آن را پرداخت کند و فعلاً شش هزار میلیارد تومان آماده است که به محض تأمین شدن این رقم، پاداش‌ها را می‌دهیم. کار کارشناسی این امر تمام شده و به محض پرداخت، دولت حتی یک روز هم درنگ نمی‌کند و پاداش بازنشستگان را پرداخت می‌کند.

همچنین علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، نیز به‌تازگی درباره چرایی واریز نشدن ۳۰ درصد از پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته ابراز داشته است: سازمان برنامه و بودجه به وزارت آموزش و پرورش قول داده بود تا اعتبار لازم برای واریز ۳۰ درصد از پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۱ را تخصیص داده و به خزانه واریز کند اما تا هشتم آذر این اتفاق نیفتاده است و آموزش و پرورش در حال پیگیری بسیار برای اختصاص این اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه است و شرمنده معلمانی هستیم که ۱۴ ماه پس از بازنشستگی همچنان پاداش خود را دریافت نکرده‌اند، باید تمام پاداش پایان خدمت این افراد تا پایان سال تسویه شود.

در شرایطی که وضعیت واریز پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته همچنان به‌درستی مشخص نیست، موضوع پرداخت حقوق آن‌ها بر اساس رتبه تعیین شده نیز یکی دیگر از مشکلات است. به گفته معلمان بازنشسته در حالی که احکام رتبه‌بندی آنها از سوی آموزش و پرورش صادر و رتبه‌ها تعیین شده است اما سازمان بازنشستگی برای افزایش حقوق متناسب با رتبه تعیین شده اقدام نمی‌کند.

مسئولان صندوق بازنشستگی کشوری، تیرماه سال جاری گفته بودند که اجرای رتبه‌بندی برای ۶۳ هزار معلم بازنشسته سال ۱۴۰۰، ۵۱ هزار بازنشسته سال ۱۴۰۱ و ۸۰ هزار بازنشسته سال ۱۴۰۲ حدود پنج هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و سازمان برنامه و بودجه تعهد داده تا دو ماه آینده کل مبلغ را وصول کند تا قبل از شهریور، رتبه‌بندی معلمان بازنشسته اجرا شود؛ با وجود این وعده تا به امروز خبری از اعمال رتبه معلمان بازنشسته در فیش حقوقی آن‌ها نیست.

پیچ و خم رتبه‌بندی و پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته گره‌گشایی می‌شود؟

قول سازمان برنامه برای حل مشکل پاداش معلمان بازنشسته؛ به‌زودی / بررسی تمام اعتراضات رتبه‌بندی

در این شرایط، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، از پیگیری برای واریز پاداش پایان خدمت بازنشستگان آموزش و پرورش خبر داد و گفت: سازمان برنامه و بودجه قول داده مشکلات را به‌زودی حل کنند.

وی درباره پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان آموزش و پرورش، اظهار کرده است؛ خواهش می‌کنم شما هم مثل من به‌طور دائم واریز پاداش بازنشستگان آموزش و پرورش را مطالبه کنید. من در کنار بازنشسته‌های خودم هستم و بارها از رئیس سازمان برنامه بودجه تحقق این امر را خواستم، مشکلاتی دارند که قابل درک است و قول دادند به زودی این مساله را حل کنند.

وزیر آموزش و پرورش نیز درباره رتبه‌بندی معلمان اعلام کرده است که فاز اول رتبه‌بندی در آخرین مراحل خود بوده و تمام اعتراضات بررسی شده است.

پیچ و خم رتبه‌بندی و پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته گره‌گشایی می‌شود؟

صدور احکام معلمان بازنشسته؛ به‌زودی / اعلام پایان «رتبه‌بندی معلمان» در آذر

در همین راستا علی فرهادی معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که پاداش پایان خدمت بازنشستگان آموزش و پرورش در حال پیگیری است و به‌زودی احکام این بازنشستگان صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه پاداش پایان خدمت موضوعی است در حال پیگیری و رایزنی با دستگاه‌ها و افراد مختلف هستیم و به‌زودی احکام بازنشستگان صادر خواهد شد، ابراز داشته است؛ رتبه‌بندی تقریباً به پایان رسیده است و حتی می‌توانیم به نحوی پایان مرحله استقرار رتبه‌بندی و این اقدام بزرگ را در آذر سال جاری اعلام کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ابراز داشته است؛ در دولت سیزدهم نگاه به آموزش و پرورش نگاه خوبی است، سال جاری تاکنون در ستاد، ۴۱ درصد تخصیص بودجه گرفته شده که افزایش سهم نوسازی در حال پیگیری و رسیدگی است، از این رو ارتباطات خوبی بین ما و سازمان برنامه و بودجه برقرار است و به سمت گره‌گشایی در بسیاری مسائل پیش می‌رود.

کد خبر 708680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.