آنچه بر عمارت باغ زرشک از ابتدا تا امروز گذشت

هفته گذشته انتشار خبری از ریزش بخشی از تزئینات سقف این عمارت حین مرمت موجب نگرانی شهروندان و اصحاب فرهنگ و هنر شد؛ برای اطلاع از جزئیات بیشتر تاریخچه، روند مرمت و وضعیت فعلی این عمارت با مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت‌وگو کرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محله باغ زرشک اصفهان از مناطق قدیمی و پرطرفدار اصفهان است که به مرور با تقسیم شدن به قطعات مختلف تغییر کاربری داد و کارخانه صنایع پشم، ریسندگی و نساجی در آن ایجاد شد؛ وسط این باغ زیبا عمارتی بزرگ به سبک معماری پهلوی ساخته شد که از آن به عنوان ساختمان اداری کارخانه پشم یاد می‌شود.

هفته گذشته انتشار خبری از ریزش بخشی از تزئینات سقف این عمارت حین مرمت موجب نگرانی شهروندان و اصحاب فرهنگ و هنر شد؛ برای اطلاع از جزئیات بیشتر تاریخچه، روند مرمت و وضعیت فعلی این عمارت با محمدعلی ایزدخواستی، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

آنچه بر عمارت باغ زرشک گذشت؛ از ابتدا تا امروز

ایمنا: تاریخچه عمارت باغ زرشک به چه زمانی بازمی‌گردد؟

ایزدخواستی: عمارت باغ زرشک یک بنای تاریخی است که قدمت آن به دوره پهلوی اول برمی‌گردد؛ البته نام باغ زرشک اشاره به دوره صفویه دارد، اما شاید بهتر باشد به این عمارت نام اصلی آن یعنی ساختمان اداری کارخانه صنایع پشم را اطلاق کنیم. در سال ۱۳۱۴ یعنی دوره پهلوی اول، کارخانه صنایع پشم تأسیس شد که عمارت فعلی دفتر این کارخانه بود؛ اوایل دهه ۸۰ نیز کوشک باغ زرشک در اختیار شهرداری اصفهان قرار گرفت و از سال ۱۳۸۱ مرمت آن آغاز شد.

ایمنا: این بنا در این ۹ دهه چه کاربری‌هایی داشته است؟

ایزدخواستی: همان‌طور که بیان شد این عمارت در ابتدا ساختمان اداری کارخانه صنایع پشم بوده و در حدود دو دهه اخیر هم به ساختمان اداری شهرداری اصفهان تبدیل شده است؛ بر همین اساس در سال ۱۳۸۵ محل استقرار شورای اسلامی شهر اصفهان شد و هم‌اکنون نیز مرکز همکاری‌های بین‌المللی شهرداری اصفهان است.

آنچه بر عمارت باغ زرشک گذشت؛ از ابتدا تا امروز

این تصاویر مربوط به مرمت اوایل دهه ۸۰ است

ایمنا: در ابتدای صحبت به این نکته اشاره کردید که از سال ۱۳۸۱ مرمت بنا آغاز شد؛ این بنا تا به‌حال چند بار مرمت شده است؟

ایزدخواستی: این بنا در دو دهه اخیر سه بار مرمت شده است که این دوره‌ها به حوالی سال‌های ۸۰ تا ۸۳ و اوایل دهه ۹۰ برمی‌گردد و هم‌اکنون که از ابتدای سال جاری آغاز شده است، هنوز ادامه دارد؛ از مرمت‌های پیش از این سه دوره اطلاعاتی در دست نیست. دوره اول مرمت از زمانی است که ساختمان به شهرداری واگذار شد و سازمان نوسازی و بهسازی آن را مرمت کرد که همان اوایل دهه ۸۰ است؛ ساختمان در آن زمان به ویرانه‌ای تبدیل شده بود و اکثر بخش‌هایش تخریب کلی داشت که سازمان، عملیات مرمت و احیای بنا را انجام داد و در آن دوره، بسیاری از تزئینات بنا که به کلی نابود شده بود، احیا شد.

دوره دوم اوایل دهه ۹۰ بود که قسمت عمده تزئینات سقف فروریخته بود و سازمان آن را مرمت کرد و نکته قابل توجه آن است که بخشی از همین تزئینات فروریخته در روزهای اخیر، تزئینات اجرا شده در اوایل دهه ۹۰ بوده است؛ دوره سوم نیز به سال جاری بازمی‌گردد که مطالعات و مقاوم‌سازی آن از سال گذشته آغاز شد و سال جاری عملیات اجرایی آن آغاز شد و هم‌اکنون نیز ادامه دارد.

آنچه بر عمارت باغ زرشک گذشت؛ از ابتدا تا امروز

تصاویری از قبل و بعد از مرمت دهه ۸۰

ایمنا: در مصاحبه قبلی به این نکته اشاره کردید که از حدود ۳ سال قبل متوجه نیاز بنا به مرمت شدید، اما از سویی بیان کردید که عملیات مرمت از ابتدای سال جاریآغاز شد؛ دلیل این تأخیر چیست؟

ایزدخواستی: مطالعه و طراحی از حدود دو سال پیش آغاز شد و در ادامه نیز نسبت به انتخاب پیمانکار و استقرار آن طی تشریفات قانونی اقدام کردیم؛ در هر حال ما یک سازمان با قوانین دولتی هستیم و رعایت تشریفات قانونی نیازمند زمان خود است.

ایمنا: وضعیت فعلی بنا به چه صورت است؟ آیا در حال تخریب است؟

ایزدخواستی: بنا پایداری سازه‌ای دارد و مقاوم‌سازی آن در حال تکمیل است.

آنچه بر عمارت باغ زرشک گذشت؛ از ابتدا تا امروز

ایمنا: چند روز قبل خبر ریزش تزئینات سقف عمارت منتشر شد؛ دلیل این اتفاق چه بود؟

ایزدخواستی: این تزئینات به‌دلیل حرکت سازه‌ای بنا در سال‌های گذشته، پایداری خود را از دست داده بود و هر زمان امکان ریزش آن وجود داشت؛ عملیات مقاوم‌سازی سازه سقف که یک سازه فرسوده چوبی است، عملیات بسیار سخت و پیچیده‌ای است که حفاظت سازه باربر را با مشکل روبه‌رو می‌کند و این امر می‌تواند روی تزئینات هم اثر داشته باشد.

ایمنا: مقاوم‌سازی با چه روشی در حال انجام است؟

ایزدخواستی: استفاده از سازه‌های فلزی و کابلی برای کمک به سازه چوبی فرسوده، اصلی‌ترین شیوه مقاوم‌سازی این پروژه بوده است، البته سبُک‌سازی سقف و اصلاح سیستم زه‌کش نیز جزئی از این طرح است. بی‌شک سازه خرپایی سقف که آسیب زیادی در سال‌های گذشته دیده بود، تسلیم می‌شد و امکان فروریختن سقف وجود داشت؛ در نتیجه عملیات مقاوم‌سازی ضرورتی قطعی داشت که طراحی شد و در حال اجراست.

کد خبر 708475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.