ماجرای ریزش تزئینات سقف عمارت باغ زرشک چه بود؟ + فیلم

در پی انتشار اخباری مبنی بر ریزش تزئینات سقف عمارت باغ زرشک، مدیر عامل سازمان نوسازی و به‌سازی شهرداری اصفهان توضیحاتی در این باره ارائه داد.

محمدعلی ایزدخواستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به خبر ریزش بخشی از تزئینات سقف عمارت باغ زرشک اظهار کرد: حدود سه سال قبل بازدیدی از باغ زرشک داشته و مشاهده کردیم که سقف عمارت خیز برداشته و این موضوع نشان‌دهنده آن بود که سازه مشکلی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه با ورود به سازمان بررسی‌ها را آغاز کردیم، افزود: سقف عمارت، سقف خرپایی است و متوجه شدیم شاه تیرها آسیب دیده و سقف در وضعیت ناپایدار است بر همین اساس عملیات محاسبه و بررسی طرح سازه‌ای در دستورکار سازمان قرار گرفت و موضوع مقاوم‌سازی زیر نظر اساتید برجسته مقاوم‌سازی سازه‌های سنتی به طرح رسید.

مدیر عامل سازمان نوسازی و به‌سازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه از ۴ ماه قبل مقاوم‌سازی سازه‌ای سقف به‌وسیله سازه‌های فلزی آغاز شد، تصریح کرد: در حال حاضر شاهد ریزش تزئینات سقف بودیم زیرا چسبندگی خود را از دست داد و از سه سال قبل امکان ریزش تزئینات وجود داشت، از سمتی اگر ریخته هم نمی‌شد در پایان مرمت به‌دلیل ناپایداری باید قسمت‌هایی که بیشترین خیز را برداشته بود از سقف جدا می‌کردیم زیرا خطر ریزش گچ‌بری‌ها در زمان بهره‌برداری وجود داشت.

ایزدخواستی یادآور شد: تزئینات حدود ۱٠ سال قبل نیز ریزش داشته و مرمت شده بود اما در آن زمان فقط مرمت تزئینات انجام شده بود و تزئیناتی که ریخته شده نیز همان‌ها است و مربوط به دوره تاریخی نیست.

وی در خصوص شرایط فعلی عمارت باغ زرشک گفت: در حال حاضر عمارت در دست مرمت است یعنی مقداری از عملیات بام باقی مانده و پس از آن تزئینات مرمت می‌شود؛ کارهای سازه‌ای تا حدود یک ماه آینده به اتمام می‌رسد اما تزئینات امری زمان‌بر است.

کد خبر 708167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.