احیا و رونق شهرها توسط شهرداران شب

شهردار شبانه نام غیررسمی یک مقام شهری است که مسئولیت رسیدگی به مسائلی را بر عهده دارد که پس از تاریک شدن هوا در یک شهر رخ می‌دهد. پایه‌گذار این مقام شهری آمستردام بود و امروزه این ابتکار در بیش از ۵۰ شهر کوچک و بزرگ دنیا معرفی شده است تا بهبود کیفیت زندگی و رونق اقتصادی شب‌هنگام شهرها را فراهم کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، شهردار شبانه نام غیررسمی یک مقام شهری است که مسئولیت رسیدگی به مسائلی را بر عهده دارد که پس از تاریک شدن هوا در یک شهر رخ می‌دهد. این مقام برای نخستین بار در آمستردام معرفی شد و امروزه تعداد فزاینده‌ای از کلان‌شهرهای بزرگ در کشورهایی هم‌چون ایالات متحده در حال به‌کارگیری آن هستند.

ساعات تاریکی در شهرها همواره با هجوم گسترده‌ای از افکار منفی هم‌چون ترس از تاریکی، نگرانی‌های ایمنی و امنیت، سروصداهای برهم‌زننده آرامش، بی‌احتیاطی‌های فراوان و گاهی فعالیت‌های غیرقانونی یا مهمانی‌های شلوغ همراه است که در کنار مفاهیم سنتی شب هم‌چون سکوت، خواب و استراحت به‌منظور تجدید قوا برای روز بعد قرار می‌گیرد. با توجه به تغییرات چشمگیری که در اکوسیستم پیچیده شهرهای امروزی رخ داده، اقدامات بسیاری هم‌چون بهبود زیرساخت‌های روشنایی برای مقابله با این ترس‌ها و ارمغان آرامش برای شهروندان انجام گرفته است.

زندگی با فرارسیدن ساعات تاریکی محدود به فضای بسته چهاردیواری خانه‌ها نمی‌شود و اقدامات انجام‌گرفته، در ترسیم زندگی شبانه برای افراد، فعالیت‌ها، سازمان‌ها، جوامع و مشاغلی که اکوسیستم زندگی شبانه را تشکیل می‌دهند، هرچند مؤثر، اما کافی نبوده است. این زندگی هم‌چون زیست روزانه نیازمند برنامه‌ریزی‌هایی برای تردد اتومبیل‌ها، افزایش ایمنی، آرامش، پیشگیری از حوادث، ساماندهی مشاغلی که به‌منظور پیشگیری از ایجاد وقفه در ترافیک در طول شب انجام می‌گیرند و مواردی از این قبیل است. از سوی دیگر اقتصاد شبانه حوزه‌ای از زندگی شهری پویا است، اما به‌طور کامل مطالعه، درک و برنامه‌ریزی نشده است. تأثیر مخرب قرنطینه‌های همه‌گیر بر اقتصادهای شبانه باعث افزایش آگاهی در مورد اهمیت حیاتی این بخش‌ها برای حیات شهرها شد. شهرداران شبانه اینجا وارد عمل می‌شوند.

احیای شهرها پس از غروب توسط شهرداران شب

وظایف شهرداران شبانه

مردم هنوز مشتاق بیرون رفتن در شب هستند، بنابراین چالش شهرداران شبانه این است که شهرهای خود را امن‌تر و جذاب‌تر کنند. آن‌ها از مقامات رسمی شهرداری‌ها نیستند و عنوان شغلی آن‌ها از شهری به شهر دیگر متفاوت است. برای مثال این مقام در واشنگتن در واقع مدیر دفتر زندگی شبانه و فرهنگ شهردار است. با این وجود نقش شهرداران شبانه یکسان و شامل موارد زیر می‌شود.

  • بهبود اقتصاد شبانه ایمن و پررونق و ترویج فرهنگی پویا
  • بهبود کسب‌وکار ذی‌نفعان زندگی شبانه با اطلاع‌رسانی‌های به‌موقع و ارائه کمک‌های مورد نیاز
  • حل مشکلات زندگی شبانه (شب‌بیداری‌ها) در همکاری با سازمان‌های دولتی منطقه
  • برگزاری آموزش‌های فصلی در مورد سیاست‌ها و مقررات منطقه برای مؤسسات زندگی شبانه
  • توسعه سیاست‌هایی برای برقراری تعادل میان نیازهای اماکن زندگی شبانه و ساکنان محلی
  • هماهنگ‌سازی فعالیت‌های پویای زندگی شبانه

شهرداران شبانه قدرت وضع یا اجرای قوانین را ندارد و نمی‌تواند مقررات جدیدی صادر کنند، با این حال با به‌اشتراک گذاشتن اطلاعات کلیدی، میان سازمان‌های دولتی مختلف با سایر ادارات شب‌کار و مکان‌های تفریحات شبانه شهری نظیر کافه‌ها همکاری‌های مؤثر برقرار می‌کنند. این افراد هیچ مرجع نظارتی یا اجرایی در اختیار ندارند و تنها یافته‌های خود را به سازمان‌های مسئول منتقل می‌کنند. شهرداران شب در واقع پل یا رابطی میان مشاغل شبانه و سازمان‌های دولتی هستند و بر بهبود کیفیت زندگی تمرکز دارند.

آن‌ها متعهد هستند که به چالش‌های شهرها در طول شب رسیدگی کنند و به ترویج فضاهای امن، گسترش عدالت اجتماعی، حفاظت از فضاهای فرهنگی مردمی، ساده‌سازی تشریفات و مقررات و همکاری با سایر آژانس‌های شهری به تضمین اجرای منصفانه و متناسب فعالیت‌های شهری در راستای ارتقای کیفیت زندگی برای همه اهالی شهر بپردازند. شهرداران شبانه اغلب به ساکنان و مشاغل یادآوری می‌کنند که در نهایت هدف مشترکی دارند و می‌خواهند شهر خود را به مکانی عالی برای زندگی تبدیل کنند.

خیزش شهرداران شب در جهان

مقام شهردار شب از آن جهت معرفی شد که برنامه‌ریزان شهری از تأثیر زندگی شبانه در شهرها غافل مانده‌اند. برنامه‌ریزی ترافیک و حمل‌ونقل بر نیازهای مسافران در طول روز تمرکز دارد و برنامه‌ریزان فراموش می‌کنند که باید فرسودگی زیرساخت‌ها را که به دلیل بیرون رفتن مردم در شب ایجاد می‌شود، در نظر بگیرند. از آنجا که شهرهای بیشتری برای جذب جمعیت جوان‌تر تلاش می‌کنند، استخدام فردی که بتواند اطمینان حاصل کند یک شهر می‌تواند نیازهای جمعیت شبانه خود را در کنار جمعیت روزانه برآورده کند، اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کند.

بنابراین شهرهای بسیاری از سراسر جهان به استخدام شهرداران شبانه روی آورده‌اند تا ضمن تلاش برای احیای زندگی شبانه و بهبود اقتصاد شهرها با غلبه بر چالش‌های منحصربه‌فرد شهرها در ساعات تاریکی، به برقراری ارتباط میان مشاغل شبانه، ساکنان و مجریان قانون کمک کنند.

احیای شهرها پس از غروب توسط شهرداران شب

پذیرش مسئولانه فناوری‌ها

گسترش ایمنی و احساس تعلق در زندگی شبانه ضروری است. از آنجا که شهرها به‌طور رسمی سیستم‌هایی را برای اداره شب توسعه می‌دهند، یکی از نگرانی‌های اصلی موجود در این زمینه تمرکز بر افزایش فناوری نظارت و استقرار کلان‌داده به‌شمار می‌رود. فناوری هنوز یکی از ستون‌های اصلی حکمرانی شبانه نیست، با این حال دولت‌های شهری از پیش روی فناوری‌های هوشمند سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این فناوری‌ها در بعضی از نقاط جهان بدون چارچوب‌های مناسب برای حفاظت از حقوق بشر هستند و حتی گاهی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند، تا جایی که مشخص شده است در بعضی نقاط جهان استفاده از فناوری‌های نظارتی باعث افزایش تبعیض نژادی و جنسیتی می‌شود، زیرا شامل مجموعه داده‌های مغرضانه می‌شوند و نابرابری‌های تاریخی را نادیده می‌گیرند.

با این حال داده‌های خاص با استقرار مسئولانه و دقیق می‌توانند ابزار مفیدی برای اداره شبانه شهرها باشند. به عنوان مثال، ردیابیتردد در شب می‌تواند به شهرها کمک کند تا بفهمند حمل‌ونقل عمومی بیشتر در کجا می‌تواند مفید باشد.

آمستردام هلند، پایه‌گذار شهرداران شبانه

آمستردام نخستین شهری بود که به‌طور رسمی شب را به‌عنوان فضا و زمانی به رسمیت شناخت که نیازمند توجه ویژه مقامات منتخب، شهروندان و کارمندان دولتی است و با انتصاب مقام غیررسمی شهردار شبانه به آن سندیت بخشید. پس از گذشت ۱۰ سال از این انتصاب، در سال ۲۰۱۴ به‌طور رسمی این موقعیت را نهادینه و زمینه را برای بوروکراسی شوراها، ادارات و کمیسیون‌هایی فراهم کرد که به اداره شهر پس از تاریکی هوا اختصاص داشتند.

شهردار شب آمستردام به‌تازگی اعلام کرده است که تمرکز بر فرهنگ در شب می‌تواند انسجام اجتماعی بیشتری را در شهرها به ارمغان بیاورد و ایجاد طیف وسیعی از فعالیت‌های فرهنگی شبانه را فرصتی برای ایجاد شهرهای متنوع فرهنگی و اجتماعی می‌داند. وی اکنون به‌عنوان نوعی واسطه تبادل‌نظر بین شهردار، شورای شهر، جامعه تجاری و ساکنان عمل می‌کند و با چالش‌هایی مشابه شهرداران روز مواجه است، بنابراین رویکردی کل‌نگر در پیش گرفته است تا شهر را در طول شب زنده‌تر و امن‌تر کنیم. در این راستا ائتلاف‌هایی ایجاد کرده که با مشارکت‌های دولتی و خصوصی به ایمن‌تر کردن فضاهای عمومی برای تمام اقشار جامعه می‌پردازند.

احیای شهرها پس از غروب توسط شهرداران شب

شهردار شب آمستردام با پیشنهاد رویکردهای جدید برای مشکلات قدیمی، به شهر کمک می‌کند تا بدون قربانی کردن امنیت عمومی، قوانین را با اقتصاد در حال تغییر سازگار کند. برای مثال با راه‌اندازی مناطق ۲۴ ساعته، به ریتم‌های جدید دنیای بیش از حد متصل امروزی پاسخ دهد. این اقدام به اماکن خصوصی اجازه می‌دهد ساعات کاری خود را تعیین کنند. به این ترتیب نه‌تنها به خواسته‌های متقاضیان سرگرمی شبانه‌روزی پاسخ می‌دهد، بلکه می‌تواند مشکلاتی هم‌چون سر و صدا و خشونت را کاهش دهد. مزیت دیگر این اقدام، نوسازی محله‌های خارج از مرکز شهر است که دارای مکان‌هایی با مجوز ۲۴ ساعته هستند.

آمستردام همچنین تیم‌هایی برای ایمن‌تر کردن شهر بعد از غروب خورشید به کار می‌گیرد که سفیرهای موسوم به جلیقه قرمز امنیت در کمک به کاهش تنش نزاع‌های خیابانی در ساعات تاریکی و همراهی با افرادی هستند که می‌ترسند به خانه خود بازگردند.

شهرداران شبانه در آمریکا

نیویورک، بزرگ‌ترین شهر ایالات متحده در خط مقدم جنبش معرفی شهرداران شبانه در کشور قرار داشت و در سپتامبر ۲۰۱۷ با انتصاب نخستین شهردار شبانه که به آن تزار شبانه نیز گفته می‌شود، دفتر مدیریت زندگی شبانه شهر را باز کرد. این دفتر وظیفه تنظیم مشاغل پس از ساعات کاری، صدور مجوزها و مقابله با چالش‌ها را برعهده دارد. شهرداران شبانه آمریکا امروزه به‌طور فزاینده‌ای در حال اتخاذ دیدگاهی جامع‌تر از چگونگی وابستگی شهرهای ۲۴ ساعته به روابط هماهنگ بین مشاغل شبانه، ادارات شهری و ساکنان و در حال راه‌اندازی حکمرانی مشارکتی به‌جای بوروکراتیک هستند.

پس از آن واشنگتن دفتری برای حکومت شبانه تأسیس کرد و به‌تازگی بوستون و آتلانتا نیز به این جنبش پیوستند. حکمرانی شبانه در بخش‌های پردرآمد جهان بیشتر نهادینه شده است، اما آزمایش‌ها و مطالعاتی نیز در کشورهای کم‌درآمد از جمله بوگوتا در کلمبیا واقع در آمریکای جنوبی وجود دارد که سال ۲۰۲۲ به جنبش شبکه شهرهای ۲۴ ساعته یا همیشه بیدار پیوست تا به رهبران شهری کمک کند نیازهای شبانه ساکنان پایتخت را درک کنند. شهرهای دیگر آمریکای لاتین مانند سن‌لوئیس پوتوسی در مکزیک و کالی، سومین شهر بزرگ کلمبیا نیز طرح‌هایی برای معرفی سفیران شبانه و ترسیم اولویت‌های شبانه ساکنانش را ترسیم می‌کرد.

شهردار شب یا مدیر اقتصاد شبانه فیلادلفیا یک رویکرد هم‌افزایی به وظایف شهرداران شب افزود. وی در طول سال گذشته بیش از ۲۰۰ ملاقات شبانه با رانندگان تاکسی، پرستاران، جمع‌آوران زباله، صاحبان رستوران‌ها، کارگران خرده‌فروشی، ساکنان شهری و هر یک از شهروندان شهر خود داشت و نتایج این گفت‌وگوها را در طرح‌های ارائه‌شده خود به نمایش می‌گذارد.

احیای شهرها پس از غروب توسط شهرداران شب

لندن

شهردار شبانه در لندن در ۲۰۱۶ در پاسخ به اعیانی‌گرایی در حال ترویج شهر توسط شهردار روز منصوب شد و مقامات شهری را متقاعد کرد زمان اقدام رسیده است تا با جدی گرفتن صنایع خلاق از شکوفایی شبانه شهرها اطمینان حاصل کند.

شهردار شب لندن از کمیسیون شبانه شهر توسعه پیدا کرد که یک سیستم منصوب از سوی شهردار وقت برای بررسی راه‌های بهبود، هماهنگی و ایجاد نوآوری در اقتصاد شب است. اقتصاد شبانه لندن حدود ۲۸ میلیارد پوند ارزش دارد و از هر هشت شغل در لندن یک شغل را پشتیبانی می‌کند. این مقام امروزه در حال ایجاد اعتماد از زوایای مختلف است و علاوه بر اقتصاد، بر ایمنی، انسجام اجتماعی و تنوع فرهنگی نیز تمرکز دارد.

ترکیب هر دو بحث اقتصادی و فرهنگی برای زندگی شبانه یک موضوع کلیدی برای شهرداران شبانه است و از آنجا که مردم و شهرها به‌طور فزاینده‌ای بر اساس جداول زمانی ۲۴ ساعته کار می‌کنند و در واقع کار، خواب، غذا خوردن، یادگیری و مهمانی دیگر محدود به زمان‌سنجی سنتی نیست، دولت‌های شهر باید در نظر بگیرند که از زمان بهترین استفاده را ببرند.

بارسلونا

بزرگ‌ترین مشکل بارسلونا پس از عادت کردن به آرامش‌های ناشی از قرنطینه‌های همه‌گیری، سروصدا بود. این شهر پس از کشف این موضوع که مناطق تفریحی شبانه شهر فراتر از سطح صوتی توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی است، تصمیم به انتصاب یک شهردار شبانه گرفت. وی مجموعه‌ای از کارگاه‌ها را برای کمک به بارسلونا در طراحی چشم‌اندازی برای شهر پس از غروب خورشید هماهنگ کرد. شرکت‌کنندگان در این کارگاه‌ها از طیف‌های مختلف جمعیتی بودند و به نظر می‌رسید که اشتراکات کمی دارند، با این حال خواهان ایجاد تغییر در تصویر بارسلونا به‌عنوان شهری بودند که شادی‌آفرینان آن بدرفتار هستند و آن‌ها با موفقیت این مسأله را پشت سر گذاشتند.

احیای شهرها پس از غروب توسط شهرداران شب

براتیسلاوا، اسلواکی

شهردار شبانه براتیسلاوا وظیفه هماهنگی اقدامات مراقبتی از پایتخت را در ساعات شب برعهده دارد و باید شهر را در شب زنده‌تر و ایمن‌تر کند. اختیارات وی شامل مذاکره با گردانندگان رستوران‌ها، کافه‌ها و مراکز تفریحات شبانه و تنظیم قوانین عملکرد شهر در ساعات شب است. او همچنین اقداماتی را برای جلوگیری از درگیری‌ها از جمله مدیریت تیمی از مردم برای مقابله با مشکلات برعهده دارد و با ایجاد اختلال در آرامش شبانه برخورد خواهد کرد. شهردار شبانه براتیسلاوا از نزدیک با نماینده تام‌الاختیار شهردار و رئیس پلیس شهرداری در مسائل مربوط به امنیت و سیاست مواد مخدر غیرقانونی همکاری می‌کند.

ریگا، لتونی

شهردار شبانه ریگا به‌دنبال تحقق هدف مدیران شهری برای بهبود کیفیت زندگی شبانه معرفی شد تا ضمن ارمغان نشاط برای شهروندان در طول شب، امنیت بالاتری در فضاهای عمومی شهر در ساعات تاریکی تا زمان روشن شدن هوا فراهم آورد. وی وظیفه دارد هم‌چون شهردار روز بر هر چهار جنبه اصلی زندگی شهری یعنی طراحی، اقتصاد، فرهنگ و ورزش متمرکز شود و برای بهبود زیرساخت‌های این چهار جنبه در طول شب تلاش کند. شهردار شبانه ریگا وظیفه ساماندهی جشن‌ها و فستیوال‌های مختلف را در طول ساعات تاریکی نیز برعهده دارد که این امر نقش بسزایی در رونق اقتصادی شهر ایفا خواهد کرد.

احیای شهرها پس از غروب توسط شهرداران شب

کد خبر 708355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.