گران‌ ترین و ارزان‌ ترین شهرهای جهان برای زندگی اعلام شد / تهران جزو شهرهای ارزان

داده‌های سالانه هزینه زندگی در سراسر جهان نشان می‌دهد که زوریخ و سنگاپور گران‌ترین و دمشق ارزان‌ترین شهرهای دنیا هستند. تهران در رتبه ۱۷۲ قرار دارد که نشان از ارزان بودن هزینه‌های زندگی در این شهر است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بر اساس اطلاعات شاخص سالانه هزینه زندگی در سراسر جهان که توسط واحد اطلاعات اکونومیست (EIU) منتشر شده است، متوسط هزینه زندگی در سال جاری ۷.۴ درصد افزایش یافته و قیمت مواد غذایی با بیشترین سرعت رشد داشته است.

اگرچه این مقدار، کمی کمتر از جهش ۸.۱ درصدی نظرسنجی ثبت شده در سال ۲۰۲۲ است، اما این اعداد به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از «روندهای تاریخی» هستند.

خبرهای خوبی نیز در مورد هزینه‌های زندگی گزارش شده است؛ برای مثال، قیمت‌های خدمات شهری که سریع‌ترین نرخ رشد را در نظرسنجی سال ۲۰۲۲ داشت، کمترین میزان تورم را این بار نشان داد. با این حال، قیمت مواد غذایی همچنان در حال افزایش است زیرا خرده‌فروشان هزینه‌های بالاتری را به مصرف‌کنندگان منتقل می‌کنند.

پیش‌بینی تورم در سال ۲۰۲۴

انتظارها بر این می‌رود که تورم در سال ۲۰۲۴ به کاهش خود ادامه دهد، زیرا تأخیر افزایش نرخ بهره بر فعالیت‌های اقتصادی و در نتیجه بر تقاضای مصرف‌کننده تأثیر می‌گذارد.

کارشناسان معتقدند که تشدید بیشتر جنگ اسرائیل و غزه قیمت انرژی را افزایش می‌دهد و از سویی تأثیر بیشتر از حد انتظار ال‌نینو، قیمت‌های مواد غذایی را بیش از پیش افزایش خواهد داد. افزایش هزینه‌های زندگی به این معناست که بسیاری از شهرها برای زندگی کردن گران‌تر شده‌اند.

گران‌ترین و ارزان‌ترین شهرهای جهان برای زندگی

شهر سنگاپور و زوریخ سوئیس به عنوان گران‌ترین شهرهای جهان معرفی شدند. جایگاه زوریخ به افزایش قدرت فرانک سوئیس همراه با قیمت‌های بالای مواد غذایی، کالاهای خانگی و تفریح نسبت داده شده است. حمل‌ونقل و پوشاک گران نیز نقش چشمگیری در اول شدن سنگاپور داشته است.

گران‌ ترین و ارزان‌ ترین شهرهای جهان برای زندگی اعلام شد / تهران جزو شهرهای ارزان

گران‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳

۱. زوریخ و سنگاپور

۲. نیویورک و ژنو

۳. هنگ‌کنگ

۴. لس‌آنجلس

۵. پاریس

۶. کپنهاگ

۷. سانفرانسیسکو

در ادامه این فهرست، شهرهای مسکو و سن‌پترزبورگ به ترتیب با ۱۰۵ پله سقوط به رتبه ۱۴۲ و ۷۴ پله به رتبه ۱۴۷ در رتبه‌بندی امسال سقوط کردند؛ چراکه ارزش روبل از زمان تنش‌های روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است.

ارزان‌ترین شهرهای دنیا

دمشق سوریه همچنان ارزان‌ترین شهر جهان است. تهران ایران و طرابلس لیبی نیز به ترتیب در رده‌های ۱۷۲ و ۱۷۱ این لیست قرار دارند.

کد خبر 708260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.