ترکیب جذاب والیبال و فوتبال در فوتوالی / قهرمانی تیم ملی ایران در بازی بومی برزیلی‌ها

فوتوالی از ترکیب دو رشته والیبال و فوتبال تشکیل شده، ورزش بومی برزیلی‌ها است که در کشور ما رشته نوپایی محسوب می‌شود، اما تیم ملی کشورمان در مسابقات قهرمانی جهان از سد تیم‌های برتر این رشته گذشت و بر سکوی نخست ایستاد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، چند روز پیش بود که تیم ملی فوتوالی کشورمان در ترکیه عنوان قهرمانی رقابت‌های جام‌جهانی را به‌دست آورد.

تیم ملی ایران، در دو بخش «الف» و «ب» و تحت هدایت وحید ایمری در این رقابت‌ها شرکت کرد. ترکیب تیم «الف» متشکل از میرحسینی و دهقانی بود که در بازی فینال در آلانیا به مصاف تیم ترکیه «الف» رفت.

تیم کشورمان با نتیجه دو بر صفر بر تیم ملی ترکیه «الف» غلبه کرد و به عنوان قهرمانی این رقابت‌ها دست یافت. البته در دیدار رده‌بندی هم، تیم ملی «ب» ایران با ترکیب رحمان یزدانی و علیرضا دهقانی مقابل تیم ملی اتریش صف‌آرایی کرد و با کسب پیروزی، موفق شد مقام سوم این رقابت‌ها را از آن خود کند.

البته ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که پیش از این، تیم ملی فوتوالی ایران در سال ۲۰۱۹ موفق شده بود در تایلند، عنوان نایب‌قهرمان جام‌جهانی این رشته را کسب کند.

اما فوتوالی چیست؟

فوتوالی رشته‌ای بسیار مهیج که ترکیبی از فوتبال و والیبال است و با پا بازی می‌شود. این رشته در دهه ۶۰ میلادی به صورت تفریحی و بدون تشکیلات خاصی بین مردم ساحل نشینان برزیل رواج پیدا کرد تا سال ۱۹۸۰ که به عنوان یک رشته ورزشی محبوب رسمیت پیدا کرد و دارای فدراسیون جهانی شد.

در این ورزش، زمانی امتیاز به‌دست می‌آید که توپ در زمین حریف به زمین اصابت کند یا حریف مرتکب خطا شود یا نتواند توپ را برگشت دهد. البته این ورزش شبیه سپک‌تاکرا و تنیس‌فوتبال هم هست.

ترکیب جذاب والیبال و فوتبال در فوتوالی/ قهرمانی تیم ملی ایران در بازی بومی برزیلی‌ها

در مسابقات جهانی ترکیه که چندی قبل به انجام رسید، هدایت تیم ملی فوتوالی ایران را وحید ایمری به عهده داشت، شخصی که خودش پنج سال را به عنوان بازیکن و کاپیتان تیم ملی در این رشته گذرانده و در سال ۲۰۱۹ که نایب قهرمانی به کشورمان رسید، او سرگروه و کاپیتان بود. این درحالی است که پس از آن سال، تیم ملی جوانان فوتوالی تشکیل و هدایت آن، به ایمری سپرده شد. او سه سال را با جوانان گذراند و سپس هدایت بزرگسالان را برعهده گرفت.

در خصوص کسب این افتخار بزرگ با وحید ایمری، سرمربی تیم ملی فوتوالی هم‌صحبت شدیم.

وحید ایمری اظهار کرد: «در سه، چهار سالی که افتخار سرمربیگری در رده جوانان و بزرگسالان را داشتم، هرگز این امکان فراهم نشده بود به مسابقات جهانی اعزام شویم. با این حال، پشتوانه‌سازی بسیار خوبی شد، هرچند که شیوع کرونا کار ما را کمی مختل کرد، اما به هر شکل در فضای مجازی به صورت آنلاین تمرینات و مباحث را با بچه‌ها در میان گذاشتیم؛ جالب است بدانید بازیکنان ۱۶-۱۷ ساله که چهار سال پیش شاگردان من بودند، اکنون همان‌ها، توانستند عنوان قهرمانی را کسب کنند.»

وی ادامه داد: «این‌ها همان بازیکنانی هستند که در رده جوانان مشغول به تمرین بودند و اکنون به این افتخار بزرگ رسیده‌اند. ضمن اینکه ما برای این مسابقات، چندین دوره اردوهای فشرده در شهرهای مختلف با آب و هوای متفاوت برگزار کردیم و پس از چندین سال تلاش، دو اعزام داشتیم، یکی از آن‌ها مسابقات بین‌المللی دبی امارات بود، که دو تیم ما، رتبه‌های اول و دوم را کسب کردند و درست یک هفته بعد، یک تیم ما اول و تیم دیگر اعزامی، سوم شد.»

ایمری افزود: همان‌طور که می‌دانید، ما زیرمجموعه ورزش‌های روستایی هستیم‌. از رئیس فدراسیون و رئیس انجمن بسیار متشکرم، همچنین از مسئولان استان‌هایی که میزبان تیم ملی فوتوالی ایران بودند تشکر می‌کنم؛ فکر می‌کنم که این موفقیت، حاصل زحماتی همه افرادی است که به ما کمک کردند و به‌طور قطع همه در این موفقیت سهیم هستند.»

سرمربی تیم ملی فوتوالی ایران درباره میزبانی ترکیه بیان کرد: میزبانی در حد عالی نبود، اما بد هم نبود. به‌طور کلی چون روی سکو قرار گرفتیم، با خاطره‌ای خوش، کشور ترکیه را ترک کردیم.

ایمری در ادامه صحبت‌هایش، از مسئولان خواسته‌هایی داشت و خاطرنشان کرد: رئیس انجمن فوتوالی چندین بار در کوران مسابقات تماس گرفت و جویای شرایط بازیکنان شد و اعلام کرد که یک سفر زیارتی بابت این قهرمانی به همه اعضای تیم‌، هدیه می‌کند، اما ما تاکنون پیشنهادی از سوی مسئولان نداشته‌ایم، آن‌ها هم قول انجام کاری را نداده‌اند، با این حال خودمان پیگیر هستیم که با نامه‌نگاری با استانداری یا سازمان‌های دیگر، مساعدت‌هایی برای کار یا تحصیل در دانشگاه بگیریم، البته اگر امکان آن وجود داشته باشد.

سرمربی تیم ملی فوتوالی ایران در خصوص چشم‌اندازش برای این رشته گفت: اگر می‌خواهیم در رشته‌های مختلفی مانند فوتوالی که کم‌هزینه و جذاب است، پیشرفت کنیم، باید لیگ تشکیل دهیم، آن موقع است که باشگاه‌ها و اسپانسرهای زیادی رغبت پیدا می‌کنند که شرکت کنند، کم‌کم پخش تلویزیونی و بخش‌های مختلف خبری به این رویداد می‌پردازند و خود به خود این رشته سر و سامان می‌گیرد و بازیکنانی که سال‌ها تلاش کرده‌اند، می‌توانند کمی از لحاظ مالی هم تأمین شوند. من سه سال پیش اولین مدرسه فوتوالی کشور را در شهرستان گنبد تأسیس کردم، اما چگونه باید به ورزشکاران امید دهم که تلاش کنند؟ بگویم لیگ دارد؟، فلان جایزه را دارد؟ یا فلان مسابقات برگزار می‌شود؟ بالاخره آن‌ها باید از جایی حمایت مالی شوند.


کد خبر 708253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.