افزایش سن بازنشستگی + جزئیات نیروهای مسلح

معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزئیات افزایش سن بازنشستگی نیروهای مسلح را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علیرضا عسگریان در برنامه صف اول سیما امشب اظهار کرد: باید درآمد صندوق‌های بازنشستگی پایدار باشد و بازنشستگان هم به این اعتقاد دارند که درآمد صندوق پایدار باشد و دو سنجه برقراری مستمری بازنشستگی و افزایش سن بازنشستگی وجود دارد که مجلس روی آن توافق کرده است و کسانی که بین ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه دارند تغییری نمی‌کنند. بین ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه برای هر سال ۲ ماه اضافه، بین ۲۰ تا ۲۵ سال سه ماه و بین ۱۰ تا ۲۰ سال چهارماه و کمتر از ۱۰ سال سابقه ۵ سال به دوران بیمه‌پردازی اضافه می‌شود. اما از طرف دیگر مجلس سقف بازنشستگی را برای آقایان از ۶۵ سال به ۶۲ سال و برای بانوان ۵۵ سال قرار داده حداکثر سن بیمه‌پردازی برای آقایان ۳۵ سال و بانوان ۳۰ سال در نظر گرفته است.

وی افزود: قوانین سختی کار و سایر قوانین هم به قوت خود باقی است و باید برای ایجاد تعادل درآمد و هزینه صندوق‌ها چاره‌ای جز افزایش سن بازنشستگی نیست از طرفی امتیاز بازنشستگی هم به ازای هر سال ۲.۵ درصد اضافه می‌شود و سایر قوانین سر جای خودش باقی است.

معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: صندوق تأمین اجتماعی بازنشستگی کشوری و لشکری که ۸۰ درصد بازنشستگان را شامل می‌شود ملاک مستمری را متوسط حقوق ۲ سال آخر خدمت در نظر می‌گیرند. در برخی کشورها میانگین سه سال و برخی نیز پنج سال را در نظر می‌گیرند.

به گفته عسگریان افزایش سن بازنشستگی مهم‌ترین سنجه برای مستمری است. البته تا سه سال آینده چیزی به صندوق‌ها اضافه نمی‌شود و بعد از آن کمی نفس می‌کشند و مشکل آنها به تدریج حل می‌شود.

وی مهم‌ترین دلیل ناترازی صندوق‌ها را ناشی از قوانینی دانست که منابع مالی آن دیده نشده است اما از چند سال قبل مجلس اصل ۷۵ قانون اساسی را مطرح کرد که هر طرحی باید دارای منابع مالی باشد و مجلس نمی‌تواند طرحی مصوب کند که منابع آن را پیش‌بینی نکرده باشد.

معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در لوایح شش گانه اقتصادی قرار است نظام بیمه‌ای کشور را تغییر دهیم و تاکنون ۵۰ جلسه بررسی شده است.

عسگریان در مورد دلایلی سوءمدیریت صندوق‌ها و همچنین قرارداد کارگر و تأمین اجتماعی و جنبه شرعی بودن این قراردادها گفت: صندوق‌ها هم حرف دارند و با ذی‌نفعان مذاکره می‌کنند البته قبول دارم سوءمدیریت در صندوق‌ها بوده است. برخی از صندوق‌ها وضع سیاسی نارکارآمدی داشته و افراد غیر مرتبط در آن قرار گرفته‌اند. اما به هر حال یک ارثی اکنون رسیده است و ما می‌گویم باید این مشکل به صورت مشاعی بین بازنشستگان و صندوق حل شود.

وی گفت: مهم‌ترین مسئله شفافیت و استفاده از پنجره واحد اطلاعات است. درست است که پیمان بسته‌ایم که بعد از ۳۰ سال مستمری بدهیم اما وقتی می‌گوئیم در توان من نیست باید این مشکل را بین صندوق و بازنشسته حل کنیم.

معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در شش صندوق بزرگ بازنشستگی که ۷۵ درصد بازنشستگان را شامل می‌شود شامل صندوق بازنشستگی کشوری، تأمین اجتماعی، روستاییان، عشایر، فولاد، وکلا و آینده‌ساز در هیأت امنای این صندوق‌ها یک ترکیب ۹ نفره است که دو نفر نماینده کارگران، یک نماینده بازنشسته، یک نماینده کارفرما حضور دارند که باید این افراد در تصمیمات هیأت امنا دخالت داشته باشند و سه جانبه گرایی در آن حتماً باید رعایت شود.

منبع: فارس

کد خبر 708183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.