اعلام جزئیات همایش میرفندرسکی / فلسفه ابوالقاسم بادوام‌ترین مدرسه فلسفی است

دبیر علمی همایش بزرگداشت حکیم متأله ابوالقاسم میرفندرسکی گفت: حوزه فلسفه ابولقاسم میرفندرسکی با دوام‌ترین مدرسه فلسفی در اصفهان محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی کرباسی‌زاده پیش از ظهر امروز _سه‌شنبه هفتم آذر_ در نشست خبری همایش بزرگداشت حکیم متأله ابوالقاسم میرفندرسکی با بیان اینکه بی‌شک سابقه و ریشه قم به اصفهان بازمی‌گردد، اظهار کرد: اصفهان بر قم تقدم دارد، چراکه این شهر سه دوره متمادی پایتخت بوده است و از لحاظ مجمع علمایی که در آن بودند، نظیری نمی‌توان برای آن نام برد.

وی با تاکید بر اینکه قم مرکز تشیع در ایران بوده، اما ظهور مجمع علما ابتدا در اصفهان اتفاق افتاده است، افزود: حوزه‌های علمیه نجف و حله در حد اصفهان نیستند، چراکه آنجا مرکز فقه، حدیث و تفسیر محسوب می‌شود اما اصفهان برای اولین بار به همان اندازه که در فقاهت حضور دارد، در فلسفه نیز اجتهاد بیشتر دارد.

مدیر خانه حکمت اصفهان با اشاره به اینکه در تاریخ بیان شده که شاه عباس و شاگردان برای دیدن میرفندرسکی به تخت فولاد می‌آمدند، خاطرنشان کرد: میرفندرسکی مهم‌ترین حکیم در تخت فولاد اصفهان محسوب می‌شود، به‌طوری‌که وی پیش از فوت، مدتی در آنجا زندگی و مدرسه دایر کرده است.

کرباسی‌زاده با بیان اینکه در دوره صفوی میرفندرسکی و میرداماد اضلاع اصلی مکتب اصفهان بوده و سایر افراد شاگردان باواسطه و بی‌واسطه آن‌ها بودند، گفت: با توجه به اینکه میرفندرسکی جزو نخستین فیلسوفان مکتب اصفهان است، ویژگی و اقدامات ممتازی در زمینه فرهنگی و اجتماعی انجام داده است.

وی اظهار کرد: او علاوه بر تدریس و سفرهای عتبات عالیات چندین بار به قلب مشرق زمین یعنی هندوستان و ایالات مختلف سفر کرد، به زبان سانسکریت تسلط یافت و سه یا چهار اثر مهم در زمینه ارتباط فرهنگ ایران و هندوستان نوشت.

دبیر علمی همایش بزرگداشت حکیم متأله ابوالقاسم میرفندرسکی با بیان اینکه میرفندرسکی را مؤسس و بنیان‌گذار حوزه حکمت و عرفان می‌دانیم که در حوزه حکمت تطبیقی و عرفان تطبیقی نیز کار کرده است، تصریح کرد: او برای اولین بار در حکمت و عرفان اسلامی رساله‌ای تحت عنوان صناعت نوشت که انواع حرفه‌های هنر، فنون و صنعت را شامل می‌شود و نشان می‌دهد که هیچ‌کس در این دنیا بیکار نیست.

کرباسی‌زاده افزود: میرفندرسکی با مجموعه آیات، روایات، کلمات حکمای یونان و عرفانی اسلامی و ابتکارات خود مجموعه‌ای آفرید که قبل و بعد آن نظیری در فرهنگ اسلامی ندارد.

وی گفت: در این همایش از تابلویی رونمایی خواهیم کرد که سلسله استاد و شاگردان را تا زمان حاضر نشان می‌دهد.

مدیر خانه حکمت اصفهان اظهار کرد: بعد از وفات میرداماد و رفتن ملاصدرا از اصفهان به شیراز تنها فیلسوفی که تدریس فلسفه را حدود ۱۵۰ سال ادامه داد، میر و شاگردان وی بودند؛ از این‌رو می‌توان حوزه فلسفه میرفندرسکی را بادوام‌ترین مدرسه فلسفی در اصفهان پس از میرداماد دانست.

کرباسی‌زاده با اشاره به برنامه‌های همایش پیش رو ادامه داد: یکی از مقالات ما در خصوص صناعت نزد میرفندرسکی است که عرفان تطبیقی نزد میرفندرسکی را با استفاده از متون خطی برخی از کشفیات جدید در حوزه اساتید و معاصران میرفندرسکی نشان می‌دهد، همچنین از مهم‌ترین قسمت‌های برنامه می‌توان به رونمایی از کتاب تحفه سلیمانی اشاره کرد که نویسنده آن با یک واسطه از شاگردان میرفندرسکی است.

وی با بیان اینکه این کتاب با پشتوانه اداره ارشاد اصفهان توسط خانه حکمت به چاپ رسید، تصریح کرد: نویسنده این کتاب پیش زاده زاهدی شاگرد ملارجب‌علی تبریزی از شاگردان میرفندرسکی است.

دبیر علمی همایش بزرگداشت حکیم متأله ابوالقاسم میرفندرسکی با بیان اینکه در این کتاب یک دوره کلام و اصول عقاید عرفان اصلی آماده شده است، افزود: این کتاب منبع خوبی برای افرادی است که می‌خواهند از عقاید و اصول عرفان مطلع شوند.

کد خبر 707805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.