آیا مجلس هنوز در راس امور است؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: جایگاه مجلس در نظام سیاسی ایران واقعاً در رأس امور دیده شده است، اما به شرط اینکه این جایگاه و ساختار در هر دوره توسط نمایندگان پاس داشته شود و به اصطلاح حرمت امام‌زاده را متولی نگه دارد.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه جایگاه مجلس در نظام سیاسی ایران واقعاً در رأس امور دیده شده است، اما به شرط اینکه این جایگاه و ساختار در هر دوره توسط نمایندگان پاس داشته شود و به اصطلاح حرمت امام‌زاده را متولی نگه دارد، اظهار کرد: از این جهت مجلس در رأس امور است که حتی رأی اعتماد به وزرای دولت و برکناری و استیضاح وزرای دولتی که رئیس‌جمهور آن هم با رأی مردم بر سر کار آمده، بر عهده مجلس است.

وی افزود: مجلس در قانون‌گذاری، نقش اول را دارد حتی روی آئین‌نامه‌هایی که به موجب قانون توسط دولت نوشته می‌شود، نظارت می‌کند، بنابراین مجلس قانون‌گذار و ناظر بر اجرای قانون است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تصریح کرد: بخشی از حفظ حرمت مجلس به فرآیند درست انتخاب نمایندگان و فرآیندهای حاکم بر قانون‌گذاری و نظارت در آئین‌نامه داخلی و در نهایت هم عملکرد تک‌تک نمایندگان است.

وی با بیان اینکه متأسفانه تک مجلسی هستیم، به معنای اینکه هر آنچه که در مجلس شورای اسلامی بررسی شود، فیلتر دیگری به جز شورای نگهبان، آن هم با نگاه سلبی از نظر تطبیق با قانون اساسی و شرع مقدس وجود ندارد، اذعان کرد: در سال‌های اخیر نوعی از ساختار نظارت بر مصوبات مجلس ایجاد شد آن‌هم در زمینه تطبیق مصوبات مجلس با سیاست‌های کلی نظام مبنی بر اینکه هیئتی با تعیین رهبری معظم انقلاب بر مصوبات از نظر تطبیق با سیاست‌های کلی شکل بگیرد.

طغیانی خاطرنشان کرد: متأسفانه هنوز این ساختارها با نواقصی که در اجرا داشته، نتوانسته است رضایتمندی مناسبی در سیاست‌گذاران ایجاد کند، برای نمونه قانون الزام به ثبت رسمی اسناد که در دوره قبل به تصویب مجلس رسید، در همین ساختارهای قانون‌گذاری به دام افتاد و اجرایی نشد.

وی ادامه داد: علاوه بر مشکلات فرآیند تقنین، مشکلات اجرای قوانین نیز مسئله مهمی است؛ گاهی گفته می‌شود که بعضی از مصوبات مجلس اجرایی نیست، در حالی که در جریان تدوین و بررسی طرح‌ها و لوایح در مجلس بدون استثنا نمایندگان دولت و دستگاه‌های اجرایی و حتی نمایندگان بخش خصوصی حضور دارند، به همین علت قوانین با در نظر گرفتن قابلیت اجرا شدن تصویب می‌شوند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تاکید کرد: مسئله مهم این است که مجلس نقش مهمی در انتخاب‌های عمومی دارد، یعنی باید برای نحوه استفاده از امکانات و منابع عمومی برای رسیدن به اهداف کشور و انتظارات مردم تصمیم بگیرد، کیفیت این تصمیمات و انتخاب‌ها است که تکلیف توسعه و پیشرفت کشور را رقم می‌زند یا آن را دچار مشکل می‌کند.

وی با اشاره به پایان برنامه هفتم توسعه گفت: این برنامه مجموعه‌ای از انتخاب‌های عمومی و تصمیمات مهم برای اداره کشور بود، اما وقتی در مورد کیفیت آن بخواهیم اظهار نظر کنیم می‌توان به عنوان یک کارشناس گفت بد نبود، اما برنامه توسعه با کیفیتی هم نبود.

طغیانی افزود: حکمرانی و تدبیر امور در زمینه‌های مختلف از جمله حکمرانی آب که حاصل قانون‌گذاری‌ها و اجرای قوانین است، در عمل به بحران‌های مختلف انجامیده و خشکی دریاچه‌ها و تالاب‌ها در کشور و فرونشست شدید زمین در برخی مناطق از جمله اصفهان، برآیند همین حکمرانی است.

کد خبر 707697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.