تحریم‌های آمریکا موجب تقویت نظام چندقطبی شد / منسوخ شدن الگوی ناعادلانه جهانی‌سازی

وزیر امور خارجه روسیه گفت: تحریم‌هایی که تحت رهبری آمریکا در راستای منزوی کردن روسیه و فلج کردن اقتصاد آن اعمال شد، در واقعیت موجب تقویت نظام چندقطبی در روابط بین‌المللی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه راشا تودی، سرگئی لاوروف در سخنرانی در اجلاس بین‌المللی پریماکوف ریدینگز اظهار کرد: آمریکا و متحدانش در اتحادیه اروپا در حال بهره‌برداری از مجموعه‌ای گسترده از ابزارهای مهندسی ژئوپلتیکی هستند که شامل به راه انداختن جنگ‌های اقتصادی و تجاری می‌شود.

وی افزود: کشورهای غربی مانع فعالیت مؤثر سازمان تجارت جهانی، در درجه اول برای حل‌وفصل مناقشات می‌شوند، آن‌ها بنیان‌های حقوقی مربوط به روابط اقتصادی جهان نظیر رقابت آزاد و مصونیت اموال را از بین برده‌اند.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه این سخنرانی خاطرنشان کرد، آمریکا مدت‌ها است که از دلار همچون یک سلاح استفاده می‌کند و اقدامات مخرب کشورهای غربی تأثیری معکوس را بر ضد اعمال‌کنندگان آنها در پی داشته است.

لاوروف تاکید کرد: آمریکا از دلار و همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی همچون سلاحی برای جنگ‌های تجاری در سطح جهان استفاده می‌کند.

به گفته این دیپلمات ارشد دولت روسیه، تحریم‌هایی که تحت رهبری آمریکا در راستای منزوی کردن روسیه و فلج کردن اقتصاد آن اعمال شد، در واقعیت موجب تقویت نظام چندقطبی در روابط بین‌المللی شد.

لاوروف تاکید کرد: غربی‌ها در جهان این احساس فزاینده را به وجود آورده‌اند که هیچ‌کس از روبه‌رو شدن با اقدامات تجاوزگرانه واشنگتن و بروکسل مصون نیست.

وی بیان کرد: نه فقط روسیه، بلکه بسیاری از کشورهای دیگر نیز هم‌اکنون به‌طور منسجم در حال کاستن از وابستگی خود به ارزهای غربی با جایگزین کردن ارزهای دیگر برای توافقات تجاری خارجی هستند.

به نوشته راشاتودی، سال گذشته میلادی پس از آنکه تحریم‌های ضد روسی غرب به بهانه جنگ اوکراین به کنار گذاشتن مسکو از نظام‌های مالی غربی و توقیف ذخایر خارجی آن منجر شد، جریان جهانی جایگزین کردن ارزهای ملی به جای دلار آمریکا در تجارت بیش از پیش شتاب گرفت و رشد پیدا کرد.

با تقویت نظام چندقطبی در سطح جهانی، کشورهای بیشتری به دنبال ایجاد زنجیره‌های تأمینی و کریدورهای جدید حمل‌ونقل هستند.

لاوروف خاطرنشان کرد: الگوی ناعادلانه و نامتعادل جهانی‌سازی منسوخ شده است.

اتحادیه اروپا به همراه ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورها پس از آنکه روسیه در فوریه ۲۰۲۲ عملیات نظامی ویژه خود در اوکراین را اجرا کرد، تحریم‌هایی بی‌سابقه را علیه مسکو که شامل گذاشتن سقف قیمت ۶۰ دلار برای نفت، تصرف و توقیف اموال شهروندان روس و تحریم صدها محصول می‌شدند، وضع کرد.

صربستان و چند کشور دیگر جلوی فشار شرکای غربی خود برای پیوستن به این تحریم‌ها علیه روسیه با این استدلال که از منافع ملی خود محافظت کردند و خواستار حفظ روابط خوب با روسیه هستند، ایستادند.

اوایل شهریور گذشته در شرایطی که فشارهای بی‌سابقه آمریکا و متحدانش علیه روسیه و حمایت‌های همه‌جانبه آن‌ها از اوکراین ادامه داشت، انتشار این گزارش که وزیر خارجه آلمان از کارآمدی تحریم‌ها علیه روسیه ناامید شده است، خبرساز شد.

کد خبر 707659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.