لغو قانون ممنوعیت فروش دخانیات در نیوزلند

دولت جدید نیوزیلند اعلام کرد که قصد دارد برای تأمین بودجه کاهش مالیات، قانون ممنوعیت فروش دخانیات در این کشور را لغو کند. این اعلام با مخالفت شدید بخش‌های بهداشت و درمان و بسیاری از منتقدان همراه بود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، سیگار عامل اصلی مرگ‌ومیرهای قابل پیشگیری در نیوزلند است، با این حال دولت جدید این کشور قصد دارد قانون وضع شده در دولت قبلی مبنی بر ممنوعیت فروش دخانیات به متولدین پس از سال ۲۰۰۸ در راستای پیشگیری از گرایش نسل جوان این کشور به سیگار را لغو کند.

کارشناسان بهداشت کشور به شدت از این تغییر ناگهانی انتقاد کرده و آن را یک گام فوق‌العاده واپسگرا در اقدامات بهداشتی پیشرو و کاملاً عالی در جهان معرفی کردند. به این ترتیب بیشتر گروه‌های بهداشت و درمان نیوزلند خواستار عقب‌نشینی دولت از لغو این قانون شدند.

ممنوعیت فروش دخانیات در نیوزلند

قانون تصویب‌شده در سال گذشته با مدل‌های تحقیقاتی گوناگون مورد آزمایش قرار گرفت و مشخص شد از اهداف مدنظر حمایت می‌کند، به همین دلیل در سطح بین‌المللی مورد تحسین قرار گرفت. مفاد آن نیز شامل محدود کردن تعداد خرده‌فروشان تنباکو و کاهش سطح نیکوتین در سیگارها بود، چراکه تصویب قوانین بدون دود می‌تواند سالانه جان پنج‌هزار نفر را نجات دهد. قوانین ضد دخانیات نیوزلند حتی الهام‌بخش دولت بریتانیا بود تا در سپتامبر ممنوعیت مشابهی برای سیگار کشیدن برای جوانان اعلام کند. البته یکی از سخنگویان دولت بریتانیا اعلام کرد که موضع این کشور پس از تغییر وضعیت نیوزلند بدون تغییر باقی مانده است.

با این حال به‌رغم مورد تحسین واقع شدن قوانین ضد دخانیات نیوزلند به‌عنوان یک سیاست بهداشت عمومی، این اقدام باعث مخالفت بسیاری از گروه‌های تجاری در این کشور شده و حتی صاحبان دکه‌های روزنامه‌فروشی و مغازه‌های خرده‌فروشی از کاهش درآمد حتی با وجود یارانه‌های کمکی دولتی انتقاد کردند. از سوی دیگر قانون‌گذاران معتقدند این ممنوعیت منجر به بازار سیاه تنباکو می‌شود که شرایط را بدتر می‌کند.

لغو قانون ممنوعیت فروش دخانیات در نیوزلند

موفقیت یک‌ساله قانون ممنوعیت دخانیات در نیوزلند

مدل‌سازی‌های سلامت عمومی که در ۲۰۲۲ انجام شد حاکی از آن است که سیاست بدون دود نیوزلند طی ۲۰ سال آینده حدود ۷۹۰ میلیون دلار در سیستم بهداشت و درمان این کشور صرفه‌جویی می‌کند.

در حال حاضر نرخ استعمال دخانیات و بیماری‌ها و مسائل بهداشتی مرتبط با آن در میان جمعیت بومی مائوری نیوزلند بالاترین میزان است و کارشناسان اعلام کردند قانون ممنوعیت دخانیات بیشترین تأثیر مثبت را برای این قشر خواهد داشت.

داده‌های ملی کشور نیز نشان می‌دهد بیش از ۸۰ هزار بزرگسال نیوزلندی در سال گذشته استعمال دخانیات را ترک کرده و در حال حاضر حدود هشت درصد از کل جمعیت بزرگسال نیوزلند سیگار می‌کشند.

به این ترتیب منتقدان معتقدند که دولت جدید در حال مقابله کردن با افکار عمومی است و آشکارا در مقابل اکثریت قریب به اتفاق افرادی از جمله متخصصان بهداشت، پزشکان، پرستاران و کارکنان بخش بهداشت و درمان ایستاده است که در این زمینه فعالیت می‌کنند. آن‌ها لغو قانون ممنوعیت دخانیات را ضربه‌ای به دور از وجدان به سلامت و رفاه همه نیوزیلندی‌ها معرفی کردند.

دولت جدید اعلام کرد که نیوزلند همچنان قصد دارد نرخ ملی سیگار کشیدن کشور را تا ۲۰۲۵ به پنج درصد کاهش دهد تا در نهایت آن را به‌طور کامل حذف کند و هنوز تصمیم نهایی برای لغو ممنوعیت فروش دخانیات نگرفته است.

لغو قانون ممنوعیت فروش دخانیات در نیوزلند

کد خبر 707539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.