عوارض استفاده از قطره اشک مصنوعی چیست؟

عوارض جانبی رایج استفاده از اشک مصنوعی شامل سوزش خفیف چشم، خارش یا قرمزی چشم، تاری دید، چشم‌های اشک‌آلود و بروز طعم ناخوشایند در دهان می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، چشم یکی از اندام‌های حیاتی بدن است و بروز هرگونه مشکل یا بیماری چشم باعث بروز نگرانی و ناراحتی می‌شود، به همین دلیل توجه و آگاهی نسبت به انواع قطره‌های درمانی چشمی و همچنین نحوه رعایت بهداشت چشم، از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مانند خشکی چشم جلوگیری می‌کند، استفاده از قطره اشک مصنوعی یکی از بهترین روش‌های درمانی و پیشگیری از بروز مشکلات چشمی به‌شمار می‌رود.

چه افرادی باید از قطره اشک مصنوعی استفاده کنند؟

معمولاً با افزایش سن، میزان رطوبت چشم‌ها کاهش پیدا می‌کند و احتمال بروز بیماری خشکی چشم افزایش پیدا می‌کند. افراد مسن یا کسانی که در نواحی با آب‌وهوای خشک زندگی می‌کنند، عمل جراحی چشم مانند لیزیک داشته‌اند، مدت زمان زیادی زیر نور خورشید هستند، درگیر آلرژی فصلی هستند، داروهایی که باعث بروز خشکی چشم می‌شود استفاده می‌کنند یا درگیر بیماری خشکی چشم هستند باید از قطره اشک مصنوعی استفاده کنند.

عوارض جانی استفاده از اشک مصنوعی چیست؟

رایج‌ترین عارضه جانبی استفاده از قطره اشک مصنوعی ایجاد علائم واکنش آلرژیک است، ممکن است افراد پس از استفاده از قطره اشک مصنوعی دچار علائمی مانند سوزش شدید یا تحریک چشم، درد چشم یا تغییر در بینایی شوند، دیگر عوارض جانبی رایج استفاده از اشک مصنوعی شامل سوزش خفیف چشم، خارش یا قرمزی چشم، تاری دید، چشم‌های اشک‌آلود و بروز طعم ناخوشایند در دهان می‌‎شود، بنابراین در صورت بروز این علائم استفاده از قطره اشک مصنوعی را متوقف کنید و به پزشک مراجعه کنید.

آیا می‌توان به صورت خودسرانه از قطره اشک مصنوعی استفاده کرد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف خودسرانه و بیش از حد اشک مصنوعی باعث سرکوب علائم بیماری خشکی چشم، همچنین تشدید علت زمینه‌ای آن می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود از مصرف بیش از حد اشک مصنوعی خودداری کنید و فقط در صورت تجویز پزشک و طبق دستورالعمل او استفاده کنید.

مزایای استفاده از قطره اشک مصنوعی چیست؟

قطره اشک مصنوعی برای تسکین خشکی و تحریک چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد. دلایل رایج بروز خشکی چشم شامل تهویه نامطبوع، استفاده از نمایشگرها برای طولانی‌مدت و در معرض آفتاب و باد قرار گرفتن می‏‌شود. قطره اشک مصنوعی موجب مرطوب نگه‌داشتن چشم و محافظت از آن در برابر آسیب و عفونت می‌شود، همچنین علائم خشکی چشم مانند سوزش، خارش و احساس وجود جسم خارجی در چشم را کاهش می‌دهد، استفاده از اشک مصنوعی برای یک چشم آسیب‌دیده باعث بهبود سطح چشم، افزایش راحتی از طریق کاهش احساس ناخوشایند‬ خراش سطحی و از بین بردن ذرات آلوده می‏‌شود؛ استفاده از این نوع قطره مانع بروز آسیب بیشتر به چشم می‌‎شود.

استفاده از قطره اشک مصنوعی برای چه افرادی ممنوع است؟

به گفته متخصصان، افرادی که درگیر آلرژی هستند باید قبل از استفاده از قطره اشک مصنوعی با پزشک خود مشورت کنند سپس پزشک نوع آلرژی و دلیل بروز آن را بررسی می‌کند و مشخص می‌کند که استفاده از این قطره مناسب است یا خیر. هنگام استفاده از اشک مصنوعی نباید داخل چشم لنزهای تماسی وجود داشته باشد، تا ۱۵ دقیقه پس از استفاده از قطره نیز از نباید از لنز استفاده کنید.

کد خبر 707036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.