هوای اصفهان با ۶ منطقه بنفش و قرمز در وضعیت ناسالم است

کیفیت هوای اصفهان امروز (شنبه) بر اساس آمار ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در مناطق مختلف اعلام شد.

جمشید لقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوای امروز _شنبه چهارم آذر_ در ایستگاه‌ها اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوای متعلق به شهرداری اصفهان و سه ایستگاه سنجش اداره کل محیط‌زیست استان، اکنون شاخص کیفیت هوا با عدد ۱۴۳ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) بوده و آلاینده غالب ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون است.

وی با بیان اینکه بیشترین بار آلایندگی در ایستگاه کردآباد با شاخص ۲۱۸ در وضعیت هوای بسیار ناسالم (بنفش) قرار دارد، افزود: سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های زینبیه با شاخص ۱۷۶، فیض با شاخص ۱۶۵، کاوه با شاخص ۱۵۴ در وضعیت ناسالم (قرمز) است.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان ادامه داد: سنجش کیفیت هوای در ایستگاه‌های دانشگاه صنعتی با شاخص ۱۴۰، خیابان ۲۵ آبان با شاخص ۱۳۸، پارک زمزم با شاخص ۱۳۱، ولدان با شاخص ۱۲۸، انقلاب با شاخص ۱۲۲، رهنان با شاخص ۱۲۱، فرشادی با شاخص ۱۱۴ و سپاهان‌شهر با شاخص ۱۱۲ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد، ایستگاه میرزاطاهر با شاخص ۹۹ در وضعیت سالم (زرد) است.

وی تصریح کرد: با اشاره به عوارض بهداشتی و اقدامات احتیاطی آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم خاطرنشان کرد: احتمال تشدید بیمارهای قلبی یا ریوی سالمندان از عوارض بهداشتی این آلاینده‌ها است، از این‌رو افراد حساس در صورت امکان فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

همچنین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست منطقه اصفهان با قرار گرفتن روی عدد ۱۴۲ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد، ایستگاه‌های احمدآباد با شاخص ۱۵۸، پروین با شاخص ۱۶۰ در وضعیت هوای ناسالم (قرمز) است، ایستگاه خرازی با شاخص ۱۴۸ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد.

در حال حاضر تنها ایستگاه‌های فعال در زمینه نشانگر شاخص کیفی هوا در استان اصفهان، زرین‌شهر، سجزی و مبارکه است که زرین‌شهر با شاخص ۱۱۰ در وضعیت ناسالم (نارنجی)، مبارکه با شاخص ۵۴ در وضعیت سالم (زرد) و سجزی با شاخص ۴۹ در شرایط پاک (سبز) است و ایستگاه‌های استانداری اصفهان، رودکی، خواجو، باغ غدیر و شهرهای کاشان، خمینی‌شهر، نجف‌آباد، دولت‌آباد، قهجاورستان و شاهین‌شهر فعال نیست.

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان اصفهان و پیش‌آگاهی هوا، با حاکم شدن جو پایدار بر روی استان تا اواسط هفته در بیشتر مناطق، آسمان به صورت صاف تا کمی ابری، گاهی وزش باد خواهد بود، از این‌رو در مناطق مرکزی، صنعتی و کلان‌شهر اصفهان از امروز و طی فردا به‌تدریج، افزایش غلظت آلاینده‌های جوی سبب ناسالم بودن و کاهش کیفیت هوا می‌شود، آسمان اصفهان نیز صاف و هوا ناسالم خواهد بود.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون منواکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 706853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    11 10
    نیروگاه ها و مکان های آلوده زا را تعطیل کنند نه مدارس را.
    • ناشناس IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
      3 2
      مدارس میتونن آنلاین هم کار کنن. زمان کرونا مدارس به نحو احسن کارشون رو انجام دادن ولی کارخونه رو نمیشه انلاین. نیروگاه رو نمیشه آنلاین بفهمید لطفا
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    0 0
    نیازی به فعال بودن ایستگاه نیست تنگی شدید.نفس و تعریق بیش از حد بدن گویای ناسالم بودن هوا میباشد. روستای مورچه خورت با فاصله از نیروگاه منتظری اینگونه است وای به حال ساکنان شاهین شهر!
  • اصفهان قلب تپنده ایران بود IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 0
    سلام آن چیز به عیان است چه حاجت به شاخص وبیان است آلودگی فعلا شده بازی رسانه خبر خبر خبر خبر خوب که چی خبرها فقط میگند هوا آلوده شده عزیز ما داریم می‌بینیم تو چی میگی اگه دنبال خبر هستین چرا دنبال منشا آلودگی واینکه چرا هوا آلوده هست و رآهای چاره صحبت کنید این هم شد خبر مثلا نیروگاه فرسوده خارج بازده که باید به روز بشه مثلا تولید آجری که میره زیر کاشی و سرامیک چرا مجوز تولید میگیره نمیگیم تعطیل بشه تسهیلات بهشون بدند به جای تولید آجر پختی وکوره ای آجری بتنی ویا بلوک های جدید تولید کنند تولید آجر دیگه من3شده شما تمام ساختمانتون از آجر هست ولی چند تا آجر می‌بینید آب رودخونه ارتباط مستقیم با آلودگی داره گفتن آب وهوا کسی نگفت هوای...... رودخونه اصفهان کولر اصفهان بود تا بود تابستان هوا بالای37درجه نمی‌رفت وهیچ زمستانی هم آلودگی نداشتیم این قسمتی از آنچه هست که ما میدونیم کسی چیز دیگه میدونه اضافه کنه البته یه آلودگی جهانی هم داریم که همیشه جلوتر از سامانه پرفشار حرکت می‌کنند قاعدتا وقتی آلودگی بیش از حد میشه می‌فهمیم که سامانه پرفشاری تا روزهای بعد داره نزدیک میشه که چاره اون به دست کل زمی
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 0
    اصفهان شده برای سرمایه گذارها وضرر وزیانش برای مردم اصفهان چقدر صنایع وعلت دیگه هم بخاطر بسته بودن زاینده روده
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    1 0
    مشکل اینه که تموم کارخونه های اصلی مثل فولاد مبارکه و ذوب آهن نزدیک اصفهان و مناطق مسکونی هست
  • آریتین IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    0 0
    مدرسه ها رو تعطیل کنید