ارتقای تلفن همراه در بلک‌فرایدی و افزایش گازهای گلخانه‌ای

ارتقای تلفن همراه در طول جمعه سیاه (بلک فرایدی) که از امروز، بیست‌وچهارم نوامبر، آغاز می‌شود، نقش چشمگیری در افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای ایفا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در بحبوحه فرارسیدن به جمعه سیاه بسیاری از خرده‌فروشان و حتی تولیدکنندگان دست به تبلیغات بازاریابی برای تشویق مصرف‌کنندگان به خرید محصولات خود می‌زنند. یکی از گسترده‌ترین تبلیغات فعلی، تهییج کاربران تلفن همراه به ارتقای گوشی خود در طول جمعه سیاه امسال بوده است.

اثرات زیست‌محیطی ارتقای تلفن‌همراه در جمعه سیاه

فشار خرده‌فروشان، اینفلوئنسرها و هم‌سن‌وسالان بر کاربران در کنار ترس از دست دادن یک معامله خوب در میان خرده‌فروشان و تولیدکنندگان عوامل مؤثر در افزایش تمایل نسبت به خرید گوشی‌های جدید و ارتقای تلفن همراه در طول جمعه سیاه به‌شمار می‌روند. این عوامل با ترویج مصرف‌گرایی بیش‌ازحد همراه است. تحقیقات نشان می‌دهد که تنها در بریتانیا تقریباً از هر پنج جوان یک نفر برای داشتن جدیدترین مدل از سوی افراد یاد شده تحت فشار قرار می‌گیرد و ۴۰ درصد فروشندگان از اینکه یک معامله خوب را از دست دهند، می‌ترسند.

ارتقا تلفن همراه در بلک‌فرایدی و افزایش گازهای گلخانه‌ای

نتایج به‌دست‌آمده تا حدی به دلیل حجم بالای تبلیغات بازاریابی است که مردم در این زمان از سال از سوی خرده‌فروشان و تولیدکنندگان دریافت می‌کنند. طبق تحقیقات تنها در بریتانیا اگر ۵۳ درصد از تمام جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله آیفون ۱۵ جدید را بخرند، ۱۵۶ میلیون کیلوگرم کربن تولید می‌کنند که معادل ۱.۸ تریلیون مایل رانندگی با یک خودروی متوسط بنزین‌سوز است. بنابراین این «جنون ارتقا» در کنار فشار بر کیف پول، تأثیر جدی بر محیط زیست دارد و با مقاومت در برابر بازاریابی جمعه سیاه می‌توان تنها در بخش ارتقا تلفن همراه به میزان چشمگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای جلوگیری کرد.

به این ترتیب مؤسسات گوناگون بریتانیا از مردم خواسته‌اند در برابر فشارهای بیرونی و تمایلات شخصی برای ارتقا گوشی‌های فعلی خود در صورت نداشتن نیاز خودداری کنند. مؤسسات همچنین تقاضای توقف ارتقای سالانه را از تولیدکنندگان دارند و از خرده‌فروشان خواسته‌اند پیشنهاداتی که مردم را تشویق می‌کند تلفن‌های کاربردی خود را پس از تنها یک سال کنار بگذارند، متوقف کنند.

تشریح تکنیک‌های بازاریابی و تأثیرات زیست‌محیطی گوشی‌های اپل در اوایل سال جاری نشان داد که بسیاری از مردم معتقدند که سازندگان باید به جای افزودن ویژگی‌های جدید، بر ماندگاری و اطمینان بیشتر تلفن‌ها تمرکز کنند و یک چهارم آن‌ها اظهار کرده‌اند که اگر خرده‌فروشان برای انجام این کار تبلیغات و مشوق‌هایی ارائه دهند، به جای خرید یک گوشی جدید ترجیح می‌دهند تلفن فعلی خود را بازسازی کنند.

ارتقا تلفن همراه در بلک‌فرایدی و افزایش گازهای گلخانه‌ای

اثرات زیست‌محیطی تولید تلفن همراه

چندین اثر منفی زیست‌محیطی مرتبط با تولید گوشی‌های هوشمند وجود دارد که شامل تأثیر استخراج و فرآوری عناصری مانند مس و آلومینیوم، انتشار کربن مرتبط با طراحی، ساخت، توزیع و دفع محصولات (از جمله بازیافت) و زباله‌های الکترونیکی حاصله می‌شود. علاوه بر این، شرایط کار در معادن فلزات گران‌بها اغلب بد است. کارگران این معادن دستمزد پایینی دریافت می‌کنند و گاهی مورد استثمار قرار می‌گیرند.

از سوی دیگر تحقیقات نشان می‌دهد تأسیسات اپل به تنهایی در فاصله ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ از ۱.۴ میلیارد گالن آب استفاده کرده است که تقریباً ۹۰ درصد آن آب شیرین از منابع شهری است. محاسبات وب‌سایت خبری فناوری‌های تجاری نیز نشان می‌دهد اگر اپل همین الان فروش سخت‌افزار خود را متوقف کند، حدود ۸۰ درصد از آن ظرف هشت سال منسوخ و منجر به تولید ۲۰۰ هزار متریک تن زباله می‌شود.

ارتقا تلفن همراه در بلک‌فرایدی و افزایش گازهای گلخانه‌ای

کد خبر 706663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.