فناوری‌های جدید در صنعت غذا را بشناسید

چاپ سه‌بعدی یکی از محبوب‌ترین تکنولوژی‌های نوین در صنایع غذایی است که با استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی، مواد غذایی را در اشکال و طرح‌های مختلف تولید می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، امروزه صنعت غذا در حال توسعه است، فناوری‌های نوین به این صنعت کمک می‌کند تا شرایط تولید و کیفیت مواد غذایی افزایش پیدا کند، فناوری‌های جدید در صنعت غذا به بهینه‌سازی فرآیندها در راستای بهبود کیفیت محصولات و ایمن‌سازی فراورده‌های غذایی مختلف اختصاص داده شده است. در ادامه به معرفی فناوری‌های جدید در صنعت غذا می‌پردازیم:

تکنولوژی بسته‌بندی هوشمند

یکی از فناوری‌های نوین در صنعت غذا تکنولوژی بسته‌بندی هوشمند است، این فناوری می‌توانند کیفیت مواد غذایی بسته‌بندی‌شده را اندازه‌گیری کند و آن را به تولیدکننده یا مصرف‌کننده اطلاع دهد. بسته‌بندی هوشمند می‌تواند با اجرای عملکردهای پویا مانند افزایش زمان ماندگاری، ارتقای کیفیت، جمع‌آوری داده و هشدار در مورد مشکلات احتمالی مواد غذایی به افراد کمک کند.

پرینترهای سه‌بعدی مواد غذایی

چاپ سه‌بعدی یکی از محبوب‌ترین تکنولوژی‌های نوین در صنایع غذایی است که با استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی، مواد غذایی را در اشکال و طرح‌های مختلف تولید می‌کند، در این فناوری خوراکی‌هایی مانند خمیر، شکلات، پوره میوه‌ها و سبزیجات به عنوان جوهر به چاپگر اضافه می‌شود سپس با فشار زیادی از طریق یک نازل بیرون می‌آید، تا شکل یا طرح مورد نظر را ایجاد کند. اولین پرینتر سه‌بعدی مواد غذایی برای تولید شکلات، پنیر و کوکی مورد استفاده قرار گرفت.

تولید گوشت آزمایشگاهی

فرآیند تولید گوشت آزمایشگاهی با استخراج سلول‌ها از بافت ماهیچه‌ای و پوست یک حیوان زنده آغاز می‌‎شود، این سلول در آزمایشگاه رشد می‌کند تا بتوان از آن گوشت آزمایشگاهی تهیه کرد. به نظر می‌رسد که گوشت آزمایشگاهی از منابع کنترلی استفاده می‌تواند و می‌تواند آلودگی در بخش کشاورزی و پرورش حیوانات را کاهش دهد. علاوه بر این، عوامل بیماری‌زا روده‌ای در گوشت آزمایشگاهی یافت نمی‌شود، به همین دلیل احتمال بروز بیماری‌های مختلف با مصرف این نوع گوشت کاهش پیدا می‌کند.

تولید مواد غذایی شخصی‌سازی شده

تولید مواد غذایی شخصی‌سازی شده بر این ایده تمرکز دارد که می‌توان مواد غذایی منطبق با نیازهای منحصربه‌فرد هر شخص تولید کرد، به‌طوری که همه انتظارات شخص را برطرف کند. تولید مواد غذایی شخصی‌سازی شده به این معنا است که ما در نحوه جذب مواد مغذی و متابولیسم به دلیل مشخصات ژنتیکی و میکروبیومی که داریم، منحصربه‌فرد هستیم. به منظور ارائه مواد غذایی شخصی‌سازی شده، تکنولوژی‌های سنتی و فناوری‌های نوین در صنعت غذا به کار گرفته شده‌اند تا راه‌حل‌های جدیدی به شرکت‌های صنعت مواد غذایی ارائه شود.

بهبود کیفیت مواد غذایی با کمک هوش مصنوعی

کشاورزان به منظور بهبود عملکرد خود با بهینه‌سازی شرایط رشد از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، بهین منظور پهپادهای مدیریت شده توسط هوش مصنوعی، سیستم‌های پیشرفته نظارت بر دما و تأثیرات نور UV مورد استفاده قرار می‌گیرد. هوش مصنوعی می‌تواند با درک اینکه کدام عوامل بر کیفیت مواد غذایی تأثیر می‎‌گذارد، نیازهای هر گیاه برای رشد مواد غذایی با کیفیت بالا را ارزیابی کند، همچنین هوش مصنوعی می‌تواند بیماری‌های گیاهی، سلامتی خاک و بسیاری از عوامل دیگر که بر کیفیت مواد غذایی تأثیرگذار است را تشخیص دهد.

کد خبر 706427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.