افزایش سن بازنشستگی از چه سالی آغاز می‌ شود؟ + جدول

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توضیحاتی در خصوص زمان اجرای مصوبه افزایش سن بازنشستگی ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، صولت مرتضوی پس از جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره کالابرگ الکترونیکی، اظهار کرد: دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از هفدهم آبان‌ماه تا کنون از این مزیت استفاده کرده‌اند. این کار همچنان ادامه خواهد داشت. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نیز به این موضوع توجه ویژه‌ای شده است. همه مبانی کار کالا برگ ایجاد شده و دولت به وظیفه خود در این زمینه عمل کرده است.

وی در ادامه با اشاره به مصوبه افزایش سن بازنشستگی گفت: اساساً منابع پرداخت مستمری و حقوق بازنشستگان در تمام دنیا از کسورات قانونی کارمندان و شاغلان در حوزه‌های مختلف بخش خصوصی و بخش عمومی تأمین می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به لحاظ افزایش میانگین امید به زندگی، ضریب پایداری و پشتیبانی صندوق‌ها که باید به ازای هر بازنشسته در چارچوب مقررات و شاخص‌های بین‌المللی شش نفر به یک نفر باشد اکنون به شدت کاهش پیدا کرده است.

مرتضوی اضافه کرد: این نسبت در صندوق تأمین اجتماعی ۴.۱ به یک و در صندوق بازنشستگی کشوری ۰.۷ به یک است که علت اصلی این موضوع افزایش میانگین نرخ امید به زندگی است که منجر به کاهش ضریب پشتیبانی شده است.

وی تصریح کرد: پیشنهاد دولت این بود که در طول برنامه هفتم توسعه، سن بازنشستگی برای آحاد مختلف کارمندان دولت حدوداً سه ماه افزایش یابد. در مجلس اصلاحاتی صورت گرفت و مصوبه مجلس در رسانه‌ها منتشر شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: آن دسته از افراد که ۲۸ و ۲۹ سال کامل سابقه خدمت دارند مشمول این لایحه نمی‌شوند. همچنین ضمانت اجرای این قانون از ابتدای سال ۱۴۰۵ آغاز خواهد شد.

در پنجاه‌ویکمین جلسه علنی مجلس، ادامه بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با تصویب بند «خ» ماده ۲۹ موافقت کردند که بر اساس آن قرار است سن بازنشستگی پلکانی به ازای سنوات باقی مانده از خدمت افزایش پیدا کند.

در ماده ۲۹ بند «خ» به منظور کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و تقویت توان صندوق‌ها در انجام تکالیف محوله سن بازنشستگی به‌صورت پلکانی افزایش پیدا کرد که جزئیات آن به شرح زیر است:

بیمه‌پردازان با سابقه ۲۸ تا ۳۰ سال اضافه سنوات اشتغال برای بازنشستگی ندارند
بیمه‌پردازان با سابقه ۲۵ تا ۲۸ سال اضافه کردن دو ماه به سنوات اشتغال به ازای هر سال تا بازنشستگی
بیمه‌پردازان با سابقه ۲۰ تا ۲۵ سال اضافه کردن سه ماه به سنوات اشتغال به ازای هر سال تا بازنشستگی
بیمه‌پردازان با سابقه ۱۰ تا ۲۰ سال اضافه کردن چهار ماه به سنوات اشتغال به ازای هر سال تا بازنشستگی
بیمه‌پردازان با سابقه ۱۰ سال اضافه کردن پنج ماه به سنوات اشتغال به ازای هر سال تا بازنشستگی
کد خبر 706181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اکبری IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    10 1
    کارمندانی که در سازمان های مختلف استخدام شده اند در بدو استخدام متعهد شدند ۳۰ سال خدمت کنند به عبارتی یک قرارداد دو طرفه بین طرفین منعقد شده است . متاسفانه نمایندگان مجلس با مصوبه اخیرشان به وضوح قدرت اختیار را از کارگر یا کارمند سلب کرده و در قیاسی نادرست و تک بعدی با قوانین بازنشستگی در اروپا به صورت یک طرفه در قرارداد دست برده و آن را دستخوش تغییرات می‌کنند . این گونه تغییرات باید با رضایت دو طرف انجام شود . تغییر در سن بازنشستگی کاملا خلاف قانون و خلاف شرع است . ضمنا نمایندگان مجلس وکلای ملت هستند و طبیعتا باید وکیل از موکل خود دفاع کند در صورتی که متاسفلنه شاهدیم وکلای ملت علیه موکلان خود قانون تصویب میکنند . تصویب این طرح وجهه مجلس را در جامعه زیر سوال برده و آثار آن در انتخابات آتی مجلس نمایان خواهد شد . در صورت اجرای این مصوبه قطعا این موضوع نارضایتی کارمندان را به دنبال داشته و باید منتظر تبعات آن بود . الحمدلله اعضای محترم شورای نگهبان این موضوع را با دقت زیر نظر گرفته تا از اجرای آن جلوگیری کنند . یا حق
  • ع.رَبّی IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    13 0
    با سلام. لطفا بفرمایید طبق قانون جدید تکلیف بازنشستگی با 20 سال سابقه و 42 سال سن با 20 روز حقوق در مورد بانوان شاغل تحت پوشش تأمین اجتماعی به شکل میباشد. متشکرم
  • موسوی IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    3 1
    عوض اینکه یه قانونی بدن - خدمت رو کم کنن.. اضافه میکن!! واقعا مطمانه امید به زندگی افزایش یافته ؟!
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    4 0
    نمایندگان مجلس بجای افزایش سن باز نشستگی طرحی برای جلوگیری از اختلاص و دزدی تصویب کنند
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    3 0
    نمایندگان مجلس چنین حقی ندارند که با سرنوشت دیگران بازی کنند
  • و ع IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    1 0
    این قانون رافقط برای مسولین بگذاریدچرارانندگی درادارات جزءمشاغل سخت حساب نمی شود چراقانون بیمه بیکاری حق سنوات برای کسانی که در ادارات به صورت قرارداد خریدخدمت کارمیکنندتصویب نمی کنند