روز جهانی کودک ۱۴۰۲ + پوستر و شعار world children's day ۲۰۲۳

روز جهانی کودک برابر با ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان ۱۴۰۲) توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد تعیین شده است. این روز را می‌توان با برگزاری جشنواره، نمایش فیلم های کودکانه و ایجاد سرگرمی‌ها و بازی‌ها متنوع جشن گرفت. آمارها نشان می‌دهد که نیجر بیشترین تعداد کودک و موناکو کمترین کودک را در جهان دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، روز جهانی کودک (world children's day ۲۰۲۳) به عنوان یک رویداد جهانی، اهمیت بسیاری دارد زیرا فرصتی مناسب است تا به مسائل مربوط به کودکان توجه و نیازها و حقوق آنان را بررسی کرد.

تاریخچه روز جهانی کودک

روز جهانی کودک برای اولین بار توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۵۴ اعلام شد. دو هدف برای تعیین این روز عنوان شده است که شامل تشویق کودکان از هر نژاد، عقیده و مذهب به گذراندن وقت با هم، آشنایی با یکدیگر و قدردانی از تفاوت‌ها و ترغیب دولت‌ها در سراسر جهان به توجه بیشتر به رفاه جوان‌ترین شهروندان خود است.

این روز به عنوان یک فرصت برای جامعه جهانی برای ارتقای آگاهی درباره حقوق کودکان و بهبود شرایط زندگی آنان در سراسر جهان، مورد توجه قرار می‌گیرد.

شعار روز جهانی کودک ۲۰۲۳

شعار روز جهانی کودک در سال ۲۰۲۳ «برای هر کودک، هر حقی» است به این معنا که هر کودکی برای تبدیل شدن به یک بزرگسال سالم از نظر عاطفی به حمایت بی‌قیدوشرط، محافظت در برابر آسیب و برآورده شدن نیازهای اساسی خود نیاز دارد.

روز جهانی کودک + پوستر و شعار world children's day 2023

روز کودک در کشورهای مختلف

اگرچه روز جهانی کودک بیستم نوامبر برگزار می‌شود، اما هر کشور تاریخ خاص خود را برای این منظور در نظر گرفته است:

اسپانیا، انگلستان، دومین یکشنبه می

اتریش، آلمان، سوئیس، بیستم سپتامبر

استرالیا، چهارمین شنبه اکتبر

آمریکا، دومین یکشنبه ژوئن

سودان جنوبی بیست‌وسوم دسامبر

کوبا، سومین یکشنبه ژوئیه

کره‌جنوبی، ژاپن، پنجم می

لهستان، یکم ژوئن

ترکیه، بیست‌وسوم آوریل

سوریه، بیست‌وپنجم ژوئن

نروژ، هفدهم می

روز جهانی کودک + پوستر و شعار world children's day 2023

تاریخ روز ملی کودک در ایران

در ایران شانزدهم مهر به عنوان روز کودک انتخاب شده است که حاصل تلاش وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۷۲ است.

تعداد کودکان جهان

در حال حاضر تخمین زده می‌شود که دو میلیارد کودک در سنین صفر تا ۱۴ سال در جهان وجود دارد. به دلیل کاهش نرخ باروری، انتظار می‌رود این عدد در سال ۲۰۵۰ به ۲.۰۶ میلیارد برسد و سپس دوباره در سال ۲۱۰۰ به ۱.۹ میلیارد کاهش یابد.

در سال ۲۰۱۷ تعداد کودکان زیر پنج سال ۶۸۱ میلیون نفر بود. پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۱۰۰ به ۴۰۱ میلیون نفر کاهش پیدا کند، از سوی دیگر، تعداد افراد بالای ۸۰ سال ۱۴۱ میلیون نفر بود و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۱۰۰ به ۸۶۶ میلیون نفر برسد.

به دلیل نرخ باروری بالاتر، برخی از کشورها جمعیت بسیار جوان‌تری دارند. به عنوان مثال، نرخ باروری نیجر ۶.۹ فرزند به ازای هر زن است و ۵۰.۶ درصد جمعیت آن زیر ۱۵ سال است.

کشورهای جهان با بیشترین تعداد کودک

ده کشوری که بیشترین کودکان (سنین صفر تا ۱۴ سال) را به عنوان درصدی از جمعیت خود دارند، عبارتند از:

نیجر - ۵۰.۶٪

اوگاندا - ۴۸.۲٪

آنگولا - ۴۷.۸٪

مالی - ۴۷.۷٪

چاد - ۴۷.۴٪

کنگو - ۴۶.۴٪

مالاوی - ۴۵.۹٪

زامبیا - ۴۵.۷٪

موزامبیک - ۴۵.۶٪

بنین - ۴۵.۶٪

کشورهای جهان با کمترین تعداد کودک

از سوی دیگر، برخی کشورها درصد بسیار کمی از جمعیت زیر ۱۵ سال خود را دارند. تنها ۹.۴ درصد از جمعیت موناکو از صفر تا ۱۴ سال، تایوان ۱۲.۴ درصد، ژاپن ۱۲.۵ درصد و کره‌جنوبی، سنگاپور، هنگ‌کنگ و قطر همه ۱۲.۸ درصد است.

روز جهانی کودک + پوستر و شعار world children's day 2023

کد خبر 705576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.