بهشت‌های آب‌وهوایی جهان در آینده چه شهرهایی هستند؟

شهرهایی که از تغییرات آب‌وهوایی امروزی جان سالم به در می‌برند، در آینده می‌توانند مملو از فضاهای سبز، ساختمان‌های هوشمند و محله‌های فشرده و در اصل بهشت‌های آب‌وهوایی باشند. هوبارت استرالیا، وین اتریش و سنگاپور پایتخت سنگاپور شهرهایی هستند که با برنامه‌ریزی، برای آینده ناپایدار آماده هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در سراسر جهان، افزایش سطح آب دریاها، خشکسالی‌های طولانی‌مدت، شرایط آب‌وهوایی شدید و دماهای بالاتر در آینده تمام مناطق را غیرقابل زندگی می‌کنند. خاورمیانه، بخش‌های وسیعی از پاکستان و سایر مناطق جهان که مستعد دماهای گرم و رطوبت بالا هستند ممکن است در معرض خطر خاصی باشند.

تحقیقات نشان می‌دهد که انسان‌ها نسبت به دماهای گرم و مرطوب آسیب‌پذیرتر از آن هستند که قبلاً تصور می‌شد. اگر دما همان‌طور که انتظار می‌رود به افزایش خود ادامه دهد، بخش‌هایی از سیاره در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری ممکن است غیرقابل زندگی شوند.

بهشت‌های آب‌وهوایی، پناهگاهی برای آینده

بانک جهانی تخمین می‌زند که تا سال ۲۰۵۰ حدود ۲۱۶ میلیون نفر ممکن است به دلیل تغییرات آب‌وهوایی از کشور خود آواره شوند، با این حال بعضی از شهرها فعالانه گام‌هایی را در مسیر آماده شدن برای آینده‌ای ناپایدار برمی‌دارند و به‌واسطه موقعیت جغرافیایی خود قرار است به‌عنوان پناهگاه‌هایی در برابر این تغییرات شدید ظاهر شوند.

بهشت‌های آب‌وهوایی جهان در آینده چه شهرهایی هستند؟

وین، اتریش / برنامه حفاظت از آب‌وهوا

وین، پایتخت اتریش، واقع در قلب قاره اروپا، دارای فضاهای عمومی مشهور جهانی و منبع آب مستقیم از آلپ اتریش است. در حالی که این کشور همچنان اثرات آب‌وهوایی را تجربه خواهد کرد، به طور فعال خود را با آب‌وهوای در حال تغییر وفق می‌دهد.

وین نخستین برنامه حفاظت از آب‌وهوای خود را در سال ۱۹۹۹ تصویب کرد و دارای یک سیستم اصلی کاهش سیل است که از ساکنان در برابر افزایش آب رودخانه دانوب محافظت می‌کند. در سال ۲۰۲۰، اولین مناطق حفاظت از آب‌هوای خود را راه‌اندازی کرد که در آن ساختمان‌های جدید تنها با استفاده از سیستم‌های گرمایشی و به‌صورت سازگار با آب‌وهوا ساخته می‌شوند. امروزه بیش از نیمی از شهر را نیز فضای سبز تشکیل می‌دهد. وین در اوایل دهه ۲۰۰۰ تعداد واحدهای مسکونی مقرون‌به‌صرفه خود را دو برابر کرد و به حدود ۱۰ هزار واحد در سال رساند. امروز موجودی مسکن یارانه‌ای نزدیک به ۲۰۰ هزار واحد است.

سنگاپور / جنگل شهری

سنگاپور با گرم شدن جهان، در برابر آب‌وهوایی شدید و بالا آمدن دریاها آسیب‌پذیر است، اما به احتمال زیاد به یک پناهگاه آب‌وهوایی برای بسیاری در جنوب شرقی آسیا تبدیل خواهد شد. فرصت‌های اقتصادی و کیفیت بالای زندگی سنگاپور در حال حاضر مهاجران بسیاری را جذب می‌کند. سیاست‌های جاه‌طلبانه اقلیمی این شهر به جذابیت آن می‌افزاید.

سنگاپور در حال تبدیل شدن به یک «جنگل شهری» و تاکنون ۴۶ درصد از آن به فضای سبز تبدیل شده است. این امر اثر جزیره گرمایی خطرناک ناشی از بتن و آسفالت را کاهش می‌دهد و به‌عنوان یک سیستم تهویه مطبوع طبیعی عمل می‌کند. سنگاپور همچنین ده‌ها میلیارد دلار برای دیوارهای دریایی و سیستم‌های دفاع اقیانوسی هزینه کرده و می‌کند.

بهشت‌های آب‌وهوایی جهان در آینده چه شهرهایی هستند؟

هوبارت، استرالیا / استراتژی شهر فشرده

محبوبیت هوبارت به‌عنوان یک بهشت آب‌وهوایی، برنامه‌ریزان شهری را بر آن داشته است که شهر را برای هزاران ساکن دیگر در سال‌های آتی آماده کنند. این شهر تقریباً به ۳۰ هزار خانه دیگر نیاز دارد و کارشناسان معتقدند هدف قرار دادن فضاهای شهری بلااستفاده برای فشرده نگه داشتن شهر مزایای زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی خواهد داشت.

هوبارت به دنبال آن است که با تمرکز تراکم در منطقه رشد فعلی، ۷۰ درصد از رشد جمعیت را در ردپای شهری موجود تطبیق دهد و با انجام تغییرات اساسی از وارد آمدن آسیب به آینده شهر و ساکنان آن جلوگیری کند.

کد خبر 705555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.