رونمایی از کتاب «تاریک‌خانه‌های یک شهر» در اصفهان

رئیس اداره هنری شهرداری اصفهان از رونمایی کتاب «تاریک‌خانه‌های یک شهر» به همت دفتر تخصصی هنرهای تجسمی شهرداری در کتابخانه مرکزی خبر داد.

علی عطریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: دفتر تخصصی هنرهای تجسمی شهرداری اصفهان که ذیل موزه هنرهای معاصر شهر اصفهان فعالیت می‌کند به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی قرار است کتاب «تاریک‌خانه‌های یک شهر» را سه شنبه سی‌آبان‌ماه ساعت ۱۶ در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان رونمایی کند.

وی افزود: کتاب «تاریک‌خانه‌های یک شهر» به قلم حامد قصری، یکی از پژوهشگران، عکاسان و مستندسازان شهر اصفهان به رشته تحریر در آمده است. این کتاب درباره عکاسان مطرح اصفهان است که در این شهر به تولید اثر مشغول بودند و هنرهای تجسمی که عملاً سرشاخه هنر عکاسی است در کتاب «تاریک‌خانه‌های یک شهر» مورد بررسی قرار گرفته است در واقع این کتاب عکاسی را از منظر مستند نگاری و تاریخ شفاهی مورد بررسی قرار داده است.

رئیس اداره هنری شهرداری اصفهان تصریح کرد: عکاسی هنری است که دارای قدمت تاریخی نه چندانی همچون برخی هنرهایی که در اصفهان همچنان وجود دارد، نیست و این هنر به واسطه ورود دوربین عکاسی در زمان قاجار به کشور، پا به عرصه گذاشت. به واسطه عکاسان به نامی که در اصفهان عکاسی کردند، آرشیو نسبتاً خوبی از جنس عکس‌های مختلف در اصفهان از دوره قاجار به بعد موجود است.

وی ادامه داد: خوشبختانه دوره عکاسی که در کتاب تاریکخانه‌های یک شهر مورد بررسی قرار گرفته است، مربوط به دوره‌ای است که از بزرگان و پیشکسوتان شهر پرسش شود، آن عکاسان را به یاد دارند تا عکاسانی که هم اکنون در شهر اصفهان در حال فعالیت هستند.

عطریان گفت: شهر اصفهان به واسطه قدمت تاریخی و فرهنگ عامه متنوعی که دارد شاید بستر خوبی بوده که عکاسان به بهانه‌های مختلف، چه از لحاظ قاب بندی و ویزور عکس و چه به لحاظ موضوع و سوژه در برهه‌های مختلف از این شهر عکاسی کنند و همین امر باعث شده حامد قصری بتوانند به سراغ برخی این عکاسان که در قید حیات هستند رفته و از آن‌ها در قالب تاریخ شفاهی مصاحبه انجام داده و ماحصل این گفت‌وگوها را در کتاب تاریکخانه‌های یک شهر منتشر کند.

کد خبر 705529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.