به توافق تبادل اسرا در غزه نزدیک شده‌ایم

وزیر خارجه قطر گفت: چالش‌های باقی‌مانده در توافق تبادل اسرا میان حماس و تل‌آویو آسان است و دوحه مطمئن‌تر شده است که دو طرف به یک توافق در این زمینه نزدیک شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «جوزپ بورل» که به‌تازگی به دوحه سفر کرده است، ظهر امروز _یکشنبه بیست‌وهشتم آبان_ همراه «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک حضور یافت.

ابتدا وزیر امور خارجه قطر گفت: «در سایه ناتوانی جامعه بین‌الملل از جلوگیری تجاوزات، فاجعه (در غزه) همچنان در حال تشدید شدن است. ما حملات به بیمارستان‌های نوار غزه و نمایش‌های طنز اشغالگران را دیدیم. آنچه در بیمارستان الشفاء رخ داد، جنایت بود و متأسفانه ما صدای محکومیتی از سوی جامعه بین‌الملل نشنیدیم.»

ارتش رژیم اسرائیل به‌تازگی مدعی شده بود که حماس اسرای اسرائیلی را در بیمارستان الشفاء پنهان کرده و زیر این مجتمع پزشکی تسلیحات جنگی ذخیره کرده است. به دنبال این ادعا، نیروهای این رژیم وارد بیمارستان الشفاء شدند و نه‌تنها سلاحی در آن نیافتند، بلکه هیچ اسیری را در این مجتمع پزشکی پیدا نکردند.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی اضافه کرد: «جنایت‌ها علیه غیرنظامیان ادامه دارد و به قوانین و پروتکل‌های بین‌المللی احترام گذاشته نمی‌شود. بسیاری از کشورها در برابر آنچه برای برادرانمان در غزه روی می‌دهد، استانداردهای دوگانه دارند. جنایت‌های (اسرائیل) که جدیدترین مورد آن در مدرسه الفاخوره رخ داد، احترام نگذاشتن اسرائیل به قوانین بین‌المللی را ثابت می‌کند.»

او در بخش دیگری بیان کرد: «موانعی در توافق تبادل [اسرا] مطرح شده است؛ اما ما مطمئن‌تر شده‌ایم که به یک توافق نزدیک هستیم. چالش‌ها در مذاکرات آسان هستند مربوط به مسائل لجستیکی و عملی هستند و ما می‌توانیم از آن‌ها عبور کنیم. مردم غزه گرسنه و تشنه و نیازمند سوخت و برق هستند.»

نیروهای رژیم اسرائیل روز گذشته مدرسه «الفاخوره» در شمال نوار غزه را هدف حمله قرار دادند که به دنبال این اقدام، ده‌ها فلسطینی به شهادت رسیدند. این اقدام رژیم صهیونیستی با واکنش شدید شماری از کشورهای اسلامی همراه شد.

در مقابل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به میانجیگری قطر برای آزادی اسرا اظهار کرد: «بار دیگر خواستار آتش‌بس در نوار غزه هستیم. ما خواستار برقراری وقفه‌های انسانی فوری، مبرم و پایدار هستیم.»

جوزپ بورل اضافه کرد: «راهکار دو دولتی بهترین راه است. ما باید هر آنچه در توان داریم، انجام دهیم تا این راهکار عملی شود. اتحادیه اروپا به تمام طرف‌ها برای آزادی گروگان‌ها فشار می‌آورد.»

منبع: فارس

کد خبر 705421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.