۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳
اینجا امید در رگ‌ها جاری است

فرشتگان بدون بال سپیدپوشی هستند که اشک‌ها را از چهره پاک و لبخندها را جایگزین آن می‌کنند، هم‌پای درد و رنج بیماران می‌شوند و در قلبشان عشق به کار و سلامت افراد جای دارد، آن‌ها مشقت را بر خود روا می‌دارند تا امید را در رگ‌های بیماران به جریان اندازند و درد را از تن آن‌ها بزدایند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، لباس فرشتگان را به تن دارند، بوی حیات می‌دهند و دم از امید نجات‌بخش می‌زنند، بر بالین ناخوشی‌ها می‌گریند، با لبخندها جان می‌گیرند و با هر سختی بیدار می‌مانند تا خوابی به دور از درد برای دیگران رقم بخورد.

سفیران سلامت و مهربانی، مظهر آرامش و تسکین هستند و پیمان خون می‌بندند برای مهر و ایثار، با شوق و رنج می‌آموزند تا عشق را در رگ‌های ناخوش احوالان جاری سازند و سایه سفید محبت را بر کالبدهای دردمند می‌گسترانند تا مرهمی بر زخم‌ها باشند، جان‌های بیمار را آسایش بخشند.

آری این پرستاران هستند که دادرس دردهای بیماران هستند و خستگی را به جان می‌خرند تا با استقامت و صبوری سلامت را به تن رنجور بیماران بازگردانند، با لبخند خستگی را از جان می‌زدایند و با درد و رنج بیمار همچون مادری نگران، درد می‌کشند و با حال خوب آن‌ها، روز و شب خود را پر از عشق می‌بینند.

خواب، غم، ناامیدی و یاس به چشمان این بزرگ‌مردان و زنان سپیدپوش راه ندارند و تنها با عشق، محبت، ایثار و ازخودگذشتگی است که خود را در راه سلامت بیماران فدا می‌کنند و عشق همچون قطرات باران، در سراسر قلب آن‌ها جاری است تا بر همت و توان آن‌ها افزوده شود.

پرستاران، مدافعان خط مقدم سلامت هستند که دوباره راه رفتن، حرف زدن، امید داشتن و جنگیدن برای حیات را تداعی می‌کنند و با شوقی که در قلب دارند، از هیچ تلاشی برای آرامش و سلامتی بیماران فروگذار نمی‌کنند، انسانیت در روح و جان آنها نهادینه شده است و حتی گاهی جان آنها فدای حال خوب بیماران می‌شود، همان‌هایی که نامشان با نام پرستار کربلا گره خورده است تا ایثار و هم‌دردی را از آن حضرت الگو گیرند و در زندگی خود جاری سازند، سال جاری هم این مناسبت در بیست‌وهشتم آبان به نام پرستارانی که بی‌قیدوشرط ایثار می‌کنند، ثبت شده است.

هم‌پیمانان عشق و ایثار / اینجا امید در رگ‌ها جاری است

مضاعف بودن سختی پرستاری از کودکان

در بین هزاران پرستار فداکاری که شبانه‌روز خود را به سلامت بیماران گره زده‌اند، به سراغ روح‌انگیز محمدی، مدیر پرستاری بیمارستان کودکان امام حسین (ع) رفته‌ایم که در تعریف «پرستار» این‌گونه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پرستاری، رشته و شغلی آمیخته از تخصص و هنر است و اگر عشق، محبت، دلسوزی، ایثار و گذشت از آن حذف شود، هیچ فردی در این شغل فعالیت نخواهد داشت.

او با اشاره به اینکه پرستاری تنها مرتبط با جسم بیمار نیست و افرادی که از نظر جسمی دچار چالش هستند، از نظر روحی نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند، می‌افزاید: گاهی حتی ممکن است بیمار هنگام درگیر بودن با چالش جسمی با پرستار بدرفتاری داشته باشد، اما پرستار باید مهربان و صبور باشد، گذشت پیشه و بهترین مراقبت‌ها را به بیمار ارائه کند.

مدیر پرستاری بیمارستان کودکان امام حسین (ع) قرار گرفتن در مسیر پرستاری را خواست و انتخاب خداوند می‌داند و تصریح می‌کند: خدمت به مردم در هر حیطه‌، باعث افتخار و پرستاری نیز یکی از شغل‌هایی است که با سختی بسیاری همراه می‌شود، اما همواره لذت‌بخش است.

او درباره مضاعف بودن سختی پرستاری از کودکان ادامه می‌دهد: بزرگسالان توان برقراری ارتباط با کادر درمان را دارد و صبورتر هستند، اما روند جلب اعتماد یک کودک، برقراری ارتباط با او و تشخیص صحیح مشکل، چالش‌های ویژه‌تری به همراه دارد و صبر بیشتری را می‌طلبد تا بتوان وظیفه پرستاری را به‌درستی انجام داد.

چالش‌های پرستاری از کودکان و دشواری‌هایی که کمتر دیده می‌شود

محمدی با بیان اینکه عزیزترین عضو هر خانواده کودک است و با بیمار بودن او، تمام خانواده نیز دچار مشکل می‌شود، اظهار می‌کند: گاهی در ابتدا حمایت‌های عاطفی و روحی روانی خانواده کودک در اولویت قرار می‌گیرد و این موضوع حساسیت کار یک پرستار را افزایش می‌دهد.

او می‌افزاید: درک بایدها و نبایدها برای کودکان مشکل و استقامت در برابر خواسته‌های یک کودک با حال بیمار برای بهبود حال او و طی شدن روند درمانی، یکی از چالش‌های بزرگی است که پرستاران کودک با آن مواجه هستند، این موضوع درد و بار روحی فراوانی برای پرستار کودک به همراه دارد، اما او باید با لطافت و مهربانی تمام چالش‌ها را مدیریت کند.

مدیر پرستاری بیمارستان کودکان امام حسین (ع) با بیان اینکه تجربه بی‌مهری نسبت به پرستاران گاهی منجر به دلسردی آنها می‌شود، تصریح می‌کند: ضریب نیروی انسانی اطفال در هیچ کجا دیده نشده است و پرستاران به‌رغم تلاش‌ها و سختی‌هایی که درگیر آن هستند مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

او ادامه می‌دهد: پرستاران خود را وقف این شغل می‌کنند و با فشارهای روحی بر اثر مراقبت از کودکان و چالش‌هایی از جمله مدیریت مشکلات موجود دست‌وپنجه نرم می‌کنند، حتی گاهی ممکن است خانواده خود را نیز در این مسیر وقف کنند و زمان‌های لازم کنار عزیزان خود حضور نداشته باشند.

هم‌پیمانان عشق و ایثار / اینجا امید در رگ‌ها جاری است

وقف ذره‌ذره وجود پرستار در مسیر حمایت از بیماران

محمدی با بیان اینکه پرستار از ذره‌ذره وجود خود در مسیر حمایت از بیماران استفاده می‌کند، می‌گوید: در برهه‌هایی از زمان، فرزند خود ما بیمار بود، اما به سبب مسئولیت قبول شده باید طبق زمان‌بندی شیفت در بیمارستان حضور می‌یافتیم و این موضوع، از سخت‌ترین مشکلاتی است که با آن مواجه بودیم.

او اضافه می‌کند: فرزندم یک ساعت قبل از آغاز شیفت بیمارستان بیمار شد با توجه به نبود امکان جابه‌جایی شیفت، به فرزند خود در اتاق استراحت پرستاری رسیدگی می‌کردم؛ بخشی از تأثیرات شغل پرستاری بر فرزندان پرستاران در سنین کودکی بروز می‌کند و بخشی دیگر نیز در بزرگسالی آن‌ها مشخص خواهد شد.

مدیر پرستاری بیمارستان کودکان امام حسین (ع) اظهار می‌کند: یکی از دلایلی که منجر به کسب موفقیت در حوزه پرستاری و کسب دکترای این رشته شد، همراهی خوب هم‌مسیر زندگی مشترکم بود و در صورتی که از همراهی قوی او بی‌بهره بودم، هیچ‌گاه به جایگاه فعلی نمی‌رسیدم.

او با بیان اینکه همسران نیروهای کادر درمان باید همراهی ویژه‌ای با آن‌ها داشته باشند، می‌افزاید: فرسودگی شغلی و عاطفی در تمام رده‌های شغل پرستاری وجود دارد، اما بر اساس مطالعات انجام شده، در حوزه پرستاری کودکان شاهد فرسودگی بیشتری هستیم.

هم‌پیمانان عشق و ایثار / اینجا امید در رگ‌ها جاری است

پرستاری؛ تلفیقی از علم و هنر همراه با شالوده عشق

در ادامه همراه یکی از پرستاران جوان شهر شدیم تا از عشق به کار پرستاری و دغدغه‌های همکارانش در این حوزه بگوید؛ افسانه کرمی، مدیر خدمات پرستاری بیمارستان شهید بهشتی اصفهان که ۲۱ سال سابقه پرستاری بر بالین بیماران را دارد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، این‌گونه «پرستار» را تعریف می‌کند: پرستاری، تلفیقی از علم و هنر است که اگر شالوده عشق در آن نباشد، معنایی ندارد و هر فردی ممکن است از این رشته کناره‌گیری کند.

او می‌افزاید: بیمارستان فضایی سرشار از استرس، درد و رنج است و برخی افراد آمادگی لازم برای کار و فعالیت در چنین محیطی ندارند و حتی پس از پایان تحصیلات خود از اشتغال در حوزه پرستاری کناره‌گیری می‌کنند.

مدیر خدمات پرستاری بیمارستان شهید بهشتی اصفهان با بیان اینکه عشق و علاقه مهم‌ترین محرک فعالیت در حیطه پرستاری است، تصریح می‌کند: به‌طور معمول تمام افراد هنگام مراجعه به کادر درمان و پرستاران در شرایط پراسترس به سر می‌برند و تحت فشار هستند و مدافعان سلامت باید صبورانه شرایط را مدیریت کنند.

او با بیان اینکه پرستاران نیز با استرس همراهان بیمار درگیر می‌شوند و این موضوع بر فشار روحی کادر درمان و به خصوص سیستم پرستاری و پزشکی می‌افزاید، ادامه می‌دهد: کمبود نیرو، برقرار نبودن توازن بین بیمار و پرستار و شیفته‌های طولانی، شب‌کاری و تعطیلی نیز از دیگر چالش‌هایی است که فرسودگی پرستاران را افزایش می‌دهد.

هم‌پیمانان عشق و ایثار / اینجا امید در رگ‌ها جاری است

هم‌پای بیماران در جنگیدن برای حفظ سلامتی

کرمی با بیان اینکه حجم کاری پرستاران با توجه به کمبود نیرو در سیستم بهداشت و درمان بسیار بالا است، اظهار می‌کند: در نظر گرفته شدن سختی کار بیشتر برای کادر پرستاری و مامایی و اضافه شدن دستمزد آنها متناسب با حجم کاری، از اقداماتی است که در صورت اجرایی شدن منجر به تسلی خاطر و ارائه بهتر مراقبت‌های درمانی خواهد شد.

او اضافه می‌کند: پشیمانی از انتخاب یک شغل ممکن است برای بسیاری از افراد رخ دهد، اما این موضوع موقت است و ماندگاری افراد در شغل پرستاری، نشئت گرفته از عشقی است که با دیدن لبخند بیماران در قلب آن‌ها جاری می‌شود.

مدیر خدمات پرستاری بیمارستان شهید بهشتی اصفهان می‌افزاید: چالش‌های زندگی شغلی به‌طور حتم زندگی خانوادگی افراد را نیز درگیر می‌کند و گاهی حضور نداشتن همراهی دلسوز، منجر به کناره‌گیری از شغل می‌شود.

او با اشاره به مشوق و همدل بودن همراه زندگی خود تصریح می‌کند: پرستاران از فرصت‌های تفریح و بودن با عزیزان خود کناره‌گیری می‌کنند تا به بیماران جنگیدن و تلاش برای به دست آوردن سلامتی را بیاموزند و هم‌پای آن‌ها در این مسیر باشند، خاطرات تلخ و شیرین بسیاری در تقویم شغلی پرستاران به ثبت می‌رسد که شاید دوران شیوع کرونا یکی از تلخ‌ترین آن‌ها بوده باشد و پایان آن هم جزو خاطرات شیرینی است که در تاریخ کاری پرستاران به ثبت رسید؛ امید که آن روزها هیچ‌گاه تکرار نشود و تنها شاهد سلامت مردمان سرزمینمان باشیم.

کد خبر 705211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.