هشدار پلیس فتا درباره کلاهبرداری با عنوان پرداخت آنلاین وجه خرید به حساب فروشندگان

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتای فراجا گفت: به‌منظور پیشگیری از هرگونه وقوع جرایم احتمالی باید نسبت به احراز هویت سفارش‌دهندگان و خریداران با تطبیق کد ملی و شماره حساب آنها اقدام شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ رامین پاشایی اظهار کرد: مجرمان سایبری پس از سرقت وجوهات از حساب مال‌باختگان به منظور پولشویی و کم‌رنگ کردن رد پای مجرمانه خود، وجوهات را به صورت مستقیم یا با واسطه، پس از ثبت سفارش کالا از حساب مال‌باختگان به حساب فروشندگان واریز می‌کنند؛ این در حال است که در هنگام تعقیب جرایم اولین کسی که مورد تعقیب قانونی قرار می‌گیرد، حسابی است که وجوهات به حساب آنها واریز می‌شود.

وی افزود: فروشندگان و صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی و آگهی‌دهندگان در سایت‌های واسط در هنگام مواجه با افرادی که تمایل به واریز وجه به صورت آنلاین به حساب آنها را دارند، به‌منظور پیشگیری از هر گونه وقوع جرم باید نسبت به احراز هویت سفارش‌دهندگان و خریداران با تطبیق کد ملی و شماره حساب آنها اقدام کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتای فراجا تصریح کرد: فروشندگان حتی‌المقدور در مواجهه با خریدارانی که به پرداخت آنلاین و خرید به صورت غیرحضوی امیدوار هستند، کالا یا اجناس سفارش داده شده را با تأخیر زمانی حداقل ۲۴ ساعت به سفارش‌دهندگان تحویل دهند تا در صورت وقوع هر گونه جرایم احتمالی در این حوزه بتوان نسبت به خنثی‌سازی آن اقدام کرد.

وی در ادامه به فروشندگان توصیه کرد: مستندات احراز هویت خریداران شامل شماره حساب، تصاویر دوربین را محفوظ نگه دارند تا در صورت به وقوع پیوستن تخلف و جرم بتوانند جهت شناسایی سریع‌تر متخلفان به مراجع قضائی و انتظامی تحویل دهند.

پاشایی با اشاره به اینکه بیشترین نرخ وقوع اینگونه جرایم در حوزه کسب‌وکارهای فروش گوشی تلفن همراه، طلا و ارز است، به این اصناف هشدار داد: مراقب ترفند مجرمان سایبری باشند و ضمن همکاری لازم با کارشناسان پلیس فتا، نسبت به شناسایی مجرمان اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: عموم مردم می‌توانند در صورت برخورد با موارد مشکوک از طریق وبگاه پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.gov.ir لینک مرکز فوریت‌های سایبری یا تماس با شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ مراتب را به کارشناسان پلیس فتا جهت پیگیری هر چه سریع‌تر اطلاع دهند.

کد خبر 705020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.