تجلیل از زنان تاثیرگذار شهر اصفهان به مناسبت روز ۲۵ آبان

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: به مناسبت ۲۵ آبان سال جاری از یک میلیون بانوی تاثیرگذار دفاع مقدس شهر اصفهان تجلیل می‌شود، بانوانی که در خطوط مقدم جبهه و در ستادهای پشتیبانی حضور داشتند یا همسران و مادران شهدای گرانقدر دفاع مقدس هستند، این برنامه در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سرهنگ محمد رضایی امروز _چهارشنبه بیست‌وچهارم آبان_ در نشست خبری تشریح برنامه‌های روز اصفهان (۲۵ آبان)، یادآور حماسه تشییع ۳۷۰ شهید والامقام عملیات محرم اظهار کرد: ۴۱ سال پیش در این ایام و در شامگاه دهم آبان سال ۶۱، رزمندگان اسلام در عملیات محرم در منطقه عملیاتی شرهانی عملیاتی را رقم زدند که لشکر ۱۴ امام حسین (ع) به‌عنوان خط‌شکن در این عملیات حضور داشت.

وی با بیان اینکه در تاریخ دفاع مقدس و جبهه مقاومت استان اصفهان همیشه نقش بی‌بدیلی داشته است، افزود: در تمام عملیات‌های کوچک و بزرگ دفاع مقدس، لشکرهای ۱۴ امام حسین (ع) و ۸ نجف اشرف، یگان‌های ارتش و مردمی اصفهان همیشه نقش اثرگذاری داشتند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به اینکه عملیات محرم نیز یکی از عملیات‌هایی است که در تاریخ دفاع مقدس ماندگار شد و در این عملیات لشکر ۱۴ امام حسین (ع) بیش از هزار و ۲۵۰ شهید تقدیم کرد، گفت: درواقع حدود ۳۵ درصد از یک لشکر در این عملیات شهید شدند، این تعداد شهید از سراسر استان اصفهان بودند، از روز یازدهم آبان شهدا وارد استان شدند که نقطه عطف آن روز ۲۵ آبان و تشییع ۳۷۰ شهید گلگون‌کفن بر دستان مردم نجیب و با ایمان شهر اصفهان بود.

رضایی ادامه داد: در ۲۵ آبان سال ۶۱ بلافاصله پس از تشییع شهدا، مجدد اعزام کاروان‌های نیرو به مناطق عملیاتی و کاروان‌های پشتیبانی انجام شد، سایر شهدا نیز تا پایان آبان تشییع شدند، در طول دفاع مقدس اصفهان از این روزها بسیار داشته است که این روز به نوعی ماندگار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با مستقر شدن دولت انقلابی، مجموعه انقلابی و شجاع مسئولان استان نام‌گذاری این روز به‌عنوان روز اصفهان در دستور کار قرار گرفت، افزود: سال گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد که این روز به‌عنوان روز حماسه مردم اصفهان نام‌گذاری شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس با اشاره به اینکه در کل عملیات محرم ۱۸ شهید برادر بودند، ادامه داد: از ۳۷۰ پیکر مطهر شهیدی که در سال ۶۱ تشییع شدند، ۱۲ شهید برادر و دو شهید پدر و پسر بودند؛ درود خداوند بر بزرگوارانی که این شهدا را الگو قرار داده و برنامه‌ریزی‌هایی کردند که این روزهای پر از غم و اندوه، اما در عین حال پر افتخار از یاد مردم نرود.

رضایی با بیان اینکه در سطح استان ستادی به نام شورای هماهنگی مناسبت‌های دفاع مقدس تشکیل شده است، تصریح کرد: این شورا در سطح استان به ریاست استانداری و دبیری مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و در سطح شهرستان‌ها به ریاست فرماندار و دبیری فرماندهان نواحی مقاومت بسیج شهرستان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه ستاد شورای هماهنگی مناسبت‌های دفاع مقدس از دو ماه گذشته فعالیت‌های خود را آغاز کرد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سال گذشته هفته اصفهان به هفته پایانی آبان موکول شد، مجموعه شهرداری اصفهان ستاد و کمیته‌های مختلفی را تشکیل داده و برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به اینکه در مجموعه استان شورای هماهنگی با حضور تمام اعضا تشکیل شد، گفت: برنامه‌های شهر اصفهان با محوریت شهرداری و همکاری مجموعه‌های سپاه و بسیج، حوزه هنری، دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی مناسبت‌های دفاع مقدس برگزار می‌شود.

رضایی با بیان اینکه در مجموعه شهر اصفهان چند برنامه محوری اجرا می‌شود، ادامه داد: روز ۲۵ آبان از ساعت ۱۵ برنامه محوری گرامیداشت این روز در گلستان شهدای اصفهان با سخنرانی سردار سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رونمایی از آرم کنگره ۲۴ هزار شهید استان اصفهان و رونمایی از ۲۵ عنوان کتاب دفاع مقدس و تجلیل از خانواده شهدای جبهه مقاومت از جمله برنامه‌های جانبی روز ۲۵ آبان است، گفت: در پایان برنامه‌ها غبارروبی قبور مطهر شهدا انجام می‌شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به اینکه روز بیست‌ونهم آبان برنامه تجلیل از بانوان تأثیرگذار شهر با عنوان زنان تأثیرگذار برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ هنگامی که موضوع تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس در مجموعه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور مطرح شد، قرار بر این شد که در سال جاری از یک میلیون بانوی تأثیرگذار دفاع مقدس تجلیل شود، بانوانی که در خطوط مقدم جبهه و در ستادهای پشتیبانی حضور داشتند یا همسران و مادران شهدای گرانقدر دفاع مقدس هستند، این برنامه در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

رضایی با اشاره به تولیدات متعدد هنری، ادبی و تولیداتی مختص انتشار در فضای مجازی، ادامه داد: دستگاه‌ها اقدام به تولیدات مختلفی از جمله پوستر، عکس، اینفوگرافی‌های متعدد به مناسبت ۲۵ آبان و با محوریت ۳۷۰ شهید عملیات محرم کرده‌اند، همچنین از ۲۵ عنوان کتاب در موضوعات مختلف دفاع مقدس از جمله تاریخ شفاهی، اسناد و رمان که با محوریت حفظ آثار و نشر دفاع مقدس و با همراهی مجموعه‌های مختلف از جمله شهرداری، نهاد کتابخانه‌ها به چاپ رسیده است، رونمایی خواهد شد.

وی با اشاره به هفته کتاب و کتاب‌خوانی گفت: روز سی‌ام آبان برنامه‌ای در مجموعه منطقه هشت شهرداری اصفهان با همکاری مجموعه حفظ آثار دفاع مقدس، اداره ارشاد و شهرداری این منطقه برگزار و از ۴۱ عنوان کتاب دفاع مقدس رونمایی می‌شود که شش عنوان از کتاب‌ها صوتی و دو عنوان کتاب دیجیتال است، امیدوارم تا پایان سال تعداد کتاب‌های صوتی به شش کتاب افزایش پیدا کند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: تمام ناشران و نویسندگان دفاع مقدس به غیر از تألیف کتب متنی، باید انتشار کتاب‌های صوتی را در دستورکار قرار دهند، طی دو سال گذشته بیش از ۵۰ عنوان کتاب صوتی تولید شد.

کد خبر 704522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.