شناسایی بیش از ۳۵۰۰ بیمار دیابتی در کردستان

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: طی دو سال گذشته سه هزار و ۵۷۷ بیمار دیابتی در استان کردستان شناسایی و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، فرزام بیدارپور با بیان اینکه طی دو سال گذشته، سه هزار و ۵۷۷ بیمار دیابتی در سطح استان کردستان شناسایی و تحت درمان قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار سامانه سیب، ۳۳ هزار و ۵۶۹ بیمار دیابت نوع ۲ و یک هزار و ۵۷۸ بیمار دیابت نوع یک در استان کردستان شناسایی شده‌اند.

وی از فعالیت سه کلینیک دیابت در استان کردستان خبر داد و افزود: کلینیک ویژه دیابت در شهرهای سقز، سنندج و مریوان برای ارائه خدمات تخصصی سطح ۲ به بیماران دیابتی در استان ایجاد شده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: در بیمارستان‌های سایر شهرستان‌ها، واحدی به نام واحد دیابت وجود دارد که خدمات سطح ۲ را انجام می‌دهد و ارائه خدمات سطح یک به بیماران دیابتی در همه درمانگاه‌های استان انجام می‌شود.

بیدارپور ادامه داد: در درمانگاه‌ها خدمت خطرسنجی برای افراد ۳۰ سال و بالاتر در زمینه شناسایی بیماری‌هایی از قبیل دیابت انجام می‌شود و این افراد هر ماه یک بار توسط بهورز یا مراقبان بهداشتی و سه ماه یکبار توسط پزشک مراقبت می‌شوند.

وی با بیان اینکه با تأیید پزشک، قند خون ناشتای ۱۲۵-۱۰۰ به عنوان پیش دیابتیک و ۱۲۶ و بالاتر به عنوان دیابت تلقی می‌شود، گفت: بیماران دیابتی باید سالی یکبار توسط متخصصان چشم و داخلی معاینه شوند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از آغاز پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی در استان و همزمان با سراسر کشور خبر داد و گفت: در این پویش تکمیل پرونده سلامت الکترونیک و غربالگری دیابت و پرفشاری خون برای ارتقای برنامه سلامت خانواده مورد توجه است و افراد بالای ۱۸ سال با تکمیل پرسش نامه‌ای در خصوص سابقه دیابت و فشار خون بالا دارای پرونده سلامت می‌شوند و در صورت تشخیص بیماری تحت کنترل و درمان قرار می‌گیرند.

کد خبر 704203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.