اعمال شهادت حضرت زهرا (س) ۱۴۰۲ + نماز و ادعیه حضرت فاطمه (س)

اعمال و دعاهای مخصوص روز و شب شهادت حضرت زهرا (س)، نماز حضرت فاطمه (س) تسبیحات اربعه و زیارت آن حضرت همزمان با ایام فاطمیه در این مطلب آماده شده است.

به گزارش ایمنا، در میان مسلمانان به ویژه شیعیان ایام شهادت هر یک از معصومین گرامی داشته می‌شود و شامل اعمال و ادعیه مخصوص به خود هست. برای گرامی داشتن شهادت حضرت زهرا (س) پاره تن پیامبر عظیم الشان اسلام، حضرت محمد (ص) نیز اعمال و دعاهایی سفارش شده که نمی‌توان از ثمرات و فواید آنها در زندگی دنیوی و اخروی غافل شد.

تاریخ شهادت حضرت زهرا (س)

درباره علت و تاریخ شهادت حضرت زهرا (س) روایات مختلف و تاریخ‌های متفاوتی را عنوان کرده‌اند. تاریخ شهادت حضرت فاطمه (س) در دو تاریخ ۱۳ جمادی‌الاول (۶ آذر ۱۴۰۲) و ۳ جمادی‌الثانی (۲۶ آذر ۱۴۰۲) قرار دارد. در تقویم رسمی ایران ۲۶ آذر ۱۴۰۲ مصادف با ۳ جمادی الثانی به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) تعطیل رسمی است.

اعمال روز شهادت حضرت فاطمه (س)

یکی از وظایف اصلی شیعیان برگزاری مراسم‌های عزاداری با اعمال مستحبی سفارش شده در روز شهادت حضرت فاطمه (س) است.

برپایی عزاداری

در روز شهادت حضرت زهرا (س) شیعیان باید به سوگواری و اقامه عزا پرداخته و غم و اندوه خود را اظهار کنند. رسول اکرم (ص) درباره حضرت فاطمه زهرا (س) روایت کرده اند که: ((فاطمهُ بَضعَهٌ مِنُی مَن آذئهَا فَقَد آذانی))؛ فاطمه پاره تن من (پاره‌ای از وجود من) است هر کس او را آزار دهد همانا مرا آزار داده است.

خواندن زیارت

شیعیان باید در این روز، به مراسم سوگواری آن حضرت قیام کنند و آن حضرت را زیارت و بر ظالمان و غاصبان حق او نفرین کنند. سید ابن طاووس در کتاب «اقبال» این زیارت را برای آن بانوی بزرگ ذکر کرده است:

السَّلامُ عَلَیْکِ یَا سَیِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا وَالِدَةَ الْحُجَجِ عَلَی النَّاسِ أَجْمَعِینَ، السَّلامُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَمْنُوعَةُ حَقَّهَا، پس بگو اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی أَمَتِکَ وَ ابْنَةِ نَبِیِّکَ، وَ زَوْجَةِ وَصِیِّ نَبِیِّکَ، صَلاةً تُزْلِفُهَا فَوْقَ زُلْفَی عِبَادِکَ الْمُکَرَّمِینَ مِنْ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ أَهْلِ الْأَرَضِینَ. (مفاتیح الجنان فصل دهم در اعمال ماه جمادی الثّانی)

سلام بر توای بانوی بانوان جهانیان، سلام بر توای مادر حجت‌های الهی بر همه مردم، سلام بر توای ستمدیده محروم گشته از حق خویش؛ خدایا درود فرست بر کنیزت و دختر پیامبرت و همسر جانشین پیامبرت، درودی که بر فراز جایگاه بندگان گرامی‌ات از اهل آسمان‌ها و زمین‌ها جایش دهد. روایت شده هرکه آن حضرت را به این شیوه زیارت کند و از خدا آمرزش بخواهد، حق تعالی گناهانش را بیامرزد و او را داخل بهشت کند.

گریه بر مصیبت‌های وارده بر اهل و بیت نبوّت و ولایت

گریه بر مصائبی که بر معصومین (ع) وارد شده مستحب و یکی از سنت‌های رایج در میان شیعیان است. یکی از روایاتی که در این باره وارد شده است از این قرار است: ای اهل عالم بگریید… حق او را غصب کردند، به صورتش سیلی زده و جنینش را سقط کردند و برای درب خانه‌ای که ملائکه‌ی مقرب خدا بر آن ایستاده و بدون اجازه ورود نمی‌نمودند، آتش خواستند. (المراقبات. ص ۱۰۰)

نماز شهادت حضرت زهرا (س)

سید بن طاووس در کتاب زوائد الفوائد زیارت مختص به روز شهادت آن حضرت را به این طریق فرموده است که: می‌خوانی نماز زیارت یا نماز خود آن حضرت را که دو رکعت است و در هر رکعت پس از سوره «حمد» «شصت مرتبه» سوره «توحید» و اگر نتوانستی در رکعت اول پس از سوره «حمد» یک مرتبه سوره «توحید» و در رکعت دوم سوره «کافرون» را می‌خوانی و چون سلام دادی بگو:

" السَّلامُ عَلَیْکِ یَا سَیِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا وَالِدَةَ الْحُجَجِ عَلَی النَّاسِ أَجْمَعِینَ السَّلامُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَمْنُوعَةُ حَقَّهَا پس بگو اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی أَمَتِکَ وَ ابْنَةِ نَبِیِّکَ وَ زَوْجَةِ وَصِیِّ نَبِیِّکَ صَلاةً تُزْلِفُهَا فَوْقَ زُلْفَی عِبَادِکَ الْمُکَرَّمِینَ مِنْ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ أَهْلِ الْأَرَضِینَ "

" سلام بر تو ای بانوی بانوان جهانیان، سلام بر تو ای مادر حجت‌های الهی بر همه مردم.

سلام بر تو ای ستمدیده محروم گشته از حق خویش. پس بگو: خدایا درود فرست بر کنیزت و دختر پیامبرت و همسر جانشین پیامبر، درودی که بر فراز جایگاه بندگان گرامی‌ات از اهل آسمان‌ها و زمین‌ها جایش دهد.

به تحقیق روایت شده است که هر کس با این زیارت حضرت زهرا (س) را زیارت و از خدا طلب آمرزش کند حق تعالی گناهانش را می‌آمرزد و او را داخل بهشت می‌گرداند.

دعای بعدازظهر روز جمعه حضرت فاطمه زهرا (س)

حضرت زهرا (س) ن سبت به دعای روز جمعه از رسول گرامی اسلام (ص) نقل فرمود که: (در روز جمعه ساعتی است که هر خواسته خیر و نیکویی در آن ساعت به اجابت می‌رسد. پرسیدم یا رسول الله! کدام ساعت است. فرمود: آنگاه که نصف قرص خورشید در افق پنهان شود)

از آن پس حضرت زهرا (س) در این ساعت از غروب جمعه در دعا و خیرخواهی مسلمانان همت نمودند و فردی را می‌گماشت تا غروب خورشید را به او اطلاع دهد.

اعمال شهادت حضرت زهرا (س) ۱۴۰۲ + نماز و ادعیه حضرت فاطمه (س)

نماز حضرت فاطمه (س)

در روایتی آمده است، حضرت زهرا (علیها السلام) دو رکعت نماز می‌خواند که جبرئیل به وی آموخته بود. کیفیت این نماز بدین گونه است که در رکعت اول بعد از حمد، صد مرتبه سوره «اناانزلناه» و در رکعت دوم بعد از حمد، صد مرتبه سوره «توحید» می‌خواند و پس از سلام این دعا را می‌خواند:

  • سُبحانَ ذی الْعِزِّ الشّامِخِ الْمُنیفِ، سُبْحانَ ذی الْجَلالِ الْباذخِ الْعَظیمِ،

منزه است (خدای) صاحب عزت بسیار بلند و مرتفع منزه است (خدای) صاحب جلال والای بزرگ،

  • سُبحانَ ذی الْمُلْکِ الْفاخِرِ الْقَدیمِ، سُبحانَ مَنْ لَبسَ الْبَهْجَةَ وَ الْجَمالَ،

منزه است (خدای) صاحب فرمانروایی فاخر قدیم منزه است کسی که در بردارد خرّمی و زیبایی را

  • سُبحانَ مَنْ تَرَدّی بالنُّورِ وَالْوَقارِ، سُبحانَ مَنْ یَری اَثَرَ النَّمْلِ فِی الصَّفا،

منزه است آنکه به ردای نور و وقار خود را آراسته منزه است آنکه جای پای مور را در روی سنگ صاف ببیند

  • سُبحانَ مَنْ یَری وَقْعَ الطَّیْرِ فِی الْهَواءِ، سُبحانَ مَنْ هُوَ هکَذ الا هکَذا غَیْرُهُ .(۱)

منزه است آنکه گذرگاه پرنده را در هوا ببیند منزه است آنکه او این چنین است و دیگری چنین نیست.

در روایت دیگری آمده است که فرد بعد از این نماز، تسبیح مشهور حضرت زهرا (س) را که پس از هر نمازی مستحب است، بگوید و بعد از آن صد مرتبه صلوات بفرستد.

تسبیحات حضرت زهرا (س)

تسبیحات حضرت زهرا (س) که پیامبر اکرم (ص) آن را به حضرت زهرا (س) آموختند، شامل ۳۴ مرتبه الله اکبر، ۳۳ مرتبه الحمد لله و ۳۳ مرتبه سبحان‌الله است. روایات متعددی در بیان فضیلت و آثار تسبیحات حضرت زهرا در کتب معتبر حدیثی وجود دارد.

کد خبر 704114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.