زندگینامه حضرت زهرا (س) از ولادت تا شهادت + القاب و اسامی حضرت فاطمه (س)

حضرت فاطمه زهرا (س) برترین زن عالم و دارای بالاترین مقام در میان مسلمانان جهان هستند.

به گزارش ایمنا، شیعیان دوازده امامی، پنج تن آل عبا را از معصومین و مبرا از هرگونه خطا و گناهی می‌دانند. حضرت زهرا (س) یکی از پنج تن آل عبا (اصحاب کسا) هستند. حضرت زهرا (س) نزد مسلمانان برترین و والامقام‌ترین بانوی جهان در دو عالم هستند.

زندگینامه حضرت فاطمه زهرا (س) از تولد تا شهادت

ولادت در رابطه با تاریخ ولادت حضرت زهرا (س) اختلاف نظراتی وجود دارد ولی در بیشتر منابع شیعی، ولادت ایشان ۲۰ جمادی‌الثانی سال پنجم بعد از بعثت در شهر مکه ذکر شده است.
پدر و مادر حضرت فاطمه (س) فرزند حضرت محمد (ص) و حضرت خدیجه کبری (س) هستند.
ازدواج حضرت زهرا (س) خواستگارانی بسیار در میان صحابه داشت که ازنظر مالی در رتبه‌های بالایی قرار داشتند اما رسول خدا (ص) همچنان مسئله را به نظر خداوند موکول می‌نمود تا سرانجام جبرئیل بر پیامبر (ص) نازل شد و گفت: ای محمد! خدا بر تو سلام می‌رساند و می‌فرماید فاطمه را به عقد علی درآور، خداوند علی را برای فاطمه و فاطمه را برای علی پسندیده است.
فرزندان امام حسن (ع)، امام حسین (ع)، حضرت زینب (س) و حضرت ام کلثوم (س) چهار فرزند حضرت فاطمه (س) و امیرالمومنین (ع) هستند. لازم به ذکر است به فرزند سقط شده (محسن) حضرت زهرا (س) که در جریان حمله عمربن خطاب به خانه آن حضرت نیز اشاره کرد.
کنیه

کنیه، برای تعظیم و تکریم اشخاص به کار می‌رود. حضرت فاطمه (س) کنیه‌های زیادی دارد.

اُمّ‌الحسن / ‬ اُمّ‌الحسین / ‬اُمّ‌المحسن اُمّ‌الأئمة / اُمّ‌أبیها / اُمّ‌الخیرة / اُمّ‌المؤمنین اُمّ‌الأخیار / اُمّ‌الفضایل / اُمّ‌الأزهار / اُمّ‌العلوم / اُمّ‌الأسماء

القاب از مشهورترین القاب حضرت زهرا (س) می‌توان به زَهراء / معصومَه / مُبارَکه / بَتُول / طاهِرَه / زََکیَّه / راضیَه / صِدّیقَه / مَرضیَّه / سَیدة نِساء العالَمین / حانیَه‬ / مَنصورَه / مُحَدَّثَه / طَیّبَه / مُطَهَّرَه / عَلیمَه / عابدَه / صدیقه کبری و مَهدیَّه اشاره کرد.
تاریخ شهادت درباره علت شهادت حضرت زهرا (س) روایات مختلفی وجود دارد و تاریخ‌های متفاوتی را عنوان کرده‌اند. تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در تقویم شمسی برابر با یکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ مصادف با ۱۷ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی و یا ۳ جمادی الثانی سال ۱۴۴۵ قمری است.

نام گذاری حضرت زهرا (س)

هنگامی که حضرت فاطمه (س) متولد شد خدای تعالی به یکی از فرشتگان وحی فرمود به زمین برود و این نام را به زبان حضرت محمد (ص) بگذارد. رسول گرامی اسلام (ص) با شنیدن سخن جبرئیل چنین سوال کرد: «لِمَ سُمِّیَتْ فِی السَّمَاءِ الْمَنْصُورَةَ وَ فِی الْأَرْضِ فَاطِمَةَ؟»؛ «چرا در آسمان منصوره و در زمین فاطمه سلام‌الله‌علیها است؟»

جبرئیل اینگونه پاسخ داد: «در زمین فاطمه سلام‌الله‌علیها نامیده شد برای اینکه پیروان و شیعیان خود را از آتش نجات می‌دهد و دشمنانش از محبّت او محروم خواهند بود، و در آسمان به این جهت منصوره است که خدا فرمود: «قَالَ سُمِّیَتْ فِی الْأَرْضِ فَاطِمَةَ لِأَنَّهَا فُطِمَتْ شِیعَتُهَا مِنَ النَّارِ وَ فُطِمَ أَعْدَاؤُهَا عَنْ حُبِّهَا- وَ هِیَ فِی السَّمَاءِ الْمَنْصُورَةُ وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ یَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللَّهِ یَنْصُرُ مَنْ یَشاءُ یَعْنِی نَصْرَ فَاطِمَةَ لِمُحِبِّیهَا»؛ «در روز قیامت، مؤمنان از نصر و یاری خدا خشنود می‌شوند، و خداوند هر که را خواهد یاری کند»، و مقصود از نصرت خدا برای مؤمنان، همانا شفاعت و امداد حضرت فاطمه (س) برای شیعیان و دوستدارانشان است.

زندگینامه حضرت زهرا (س) از ولادت تا شهادت + القاب و اسامی حضرت فاطمه (س)

از میان نام‌های ایشان نام «زهرا» درخشندگی و فروغ خاصی دارد، از امام صادق (ع) پرسیدند: چرا حضرت فاطمه (س) را «زهرا» می‌نامند، فرمودند زیرا زهرا به معنای درخشنده است و فاطمه چنان بود که چون در محراب عبادت می‌ایستاد نور او برای اهل آسمان‌ها پرتوافکن می‌شد، همان گونه که نور ستارگان برای اهل زمین [پرتو افکن است]، لذا زهرا نام نهاده شد.

القاب حضرت زهرا (س) برای نام دختران

نام معنی
زهرا درخشان و نورانی
معصومه مصون از گناه
فاطمه از شر و آتش جهنم بدور است
حرّه آزاد
طاهره پاک
راضیه خشنود (به تقدیر الهی)
مرضیه کسی که خدا از او راضی و خشنود است
حانیه بسیار مهربان
منصوره یاری شده
محدثه کسی که فرشتگان با او سخن گویند
طیبه نیک، زلال، پاک
مطهره پاک
مهدیه هدایت‌یافته
صفیه صاف و خالص
بتول جدا و ممتاز از دیگران، زن پاک
صدیقه بسیار راستگو و درست
حصان عفیف و پاکدامن
انسیه زنی با خصلت‌های خوب انسانی
حنانه غم‌خوار و بامحبت
نوریه نورانی
حورا فرشته
ریحانه گل خوشبو لطیف و مهربان
ساجده زنی که در پیشگاه خداوند سر بر سجده می‌گذارد
سعیده زن خوشبخت
عارفه زن با شناخت و درک کامل
عالیه زن بلند همت و دور اندیش
فهیمه بافهم
کوثر صاحب خیر فراوان، صاحب فرزندان بسیار
کوکب درخشنده و درخشان
وحیده بی همتا
کد خبر 704007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید عبدالرحمن حسینی IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 0
    سلام حضرت فاطمه چند سال بعد از ازدواج حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم با حضرت خدیجه به دنیا آمد خواهشمندم فقط کارشناسان دینی جواب بدهند.