همه نگاه‌ها به میدان

با تحلیل سخنرانی اخیر سیدحسن نصرالله متوجه خواهیم شد که جنگ غزه در حال ورود به فازهای جدید است و مقاومت قصد دارد با به‌کارگیری تجهیزات نظامی نوین ارتش رژیم غاصب صهیونیستی را زمین‌گیر کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اولین سخنرانی سیدحسن نصرالله پس از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی در هفته گذشته چنان وحشتی در دل صهیونیست‌های انداخت که تل‌آویو خواستار حمایت‌های ویژه از سوی آمریکا در برابر مقاومت و به‌طور خاص علیه حزب‌الله شد، همین امر باعث شد که مقامات آمریکایی برای فرار از ترس خود تصمیم بر تهدید حزب‌الله بگیرند.

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله روز شنبه به مناسبت روز شهید، هم‌زمان با برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی در پاسخ به تهدیدات کاخ سفید، اعلام کرد که حزب‌الله به عملیات خود علیه پایگاه‌های نظامی و شهرک‌های صهیونیست‌نشین در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی به عنوان جبهه ثانویه محور مقاومت به منظور اعمال فشار بر اسرائیل از یک‌سو و پشتیبانی از رزمندگان مقاومت در غزه ادامه خواهد داد.

سیدحسن نصرالله در قسمتی از سخنرانی خود اظهار کرد: «خلاقیت مقاومت تعیین‌کننده است و چشم‌ها امروز به میدان نبرد دوخته شده است. اشغالگران نمی‌توانند تصویری از «پیروزی» برای خود و یا تصویر «شکست» برای مقاومت ارائه دهند. تشدید مقاومت در کرانه باختری ممکن است اشغالگران را مجبور به عقب‌نشینی از برخی از مناطق در مرزهای غزه و لبنان کند.»

در همین راستا باید گفت که حزب‌الله لبنان از ابتدای تجاوز رژیم اسرائیل به نوار غزه پس از عملیات هفتم اکتبر، با حملات راکتی و موشکی در کنار نیروهای مقاومت فلسطین قرار گرفته است و این موضوعی است که سیدحسن نصرالله در سخنرانی پیشین خود نیز به آن اشاره کرد، اما در سخنرانی اخیر وی صحبت از تجهیزاتی است که بیانگر ورود درگیری‌ها به فاز جدیدی است و علاوه بر آن در کنار مقاومت لبنان، نیروهای مقاومت یمن و عراق نیز در یک ماه گذشته اهداف متعدد آمریکایی-اسرائیلی را مورد هدف قرار داده و در موارد بسیاری آن‌ها را نابود کرده‌اند. به همین دلیل به نظر می‌رسد سیدحسن نصرالله با بیان اینکه به جای سخنرانی به میدان نبرد نگاه کنید، سعی دارد تا به راهبرد مقاومت در میدان مبارزه علیه اسرائیل اشاره کند، تحولاتی که به مرور زمان، قدرت دشمن را تحلیل برده و او را درگیر یک جنگ فرسایشی کرده است.

همه نگاه‌ها به میدان!

در همین راستا دبیرکل حزب‌الله لبنان در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به حملات موشکی و پهپادی یمن به سرزمین‌های اشغالی گفت: «حمله نیروهای یمن به اهداف اسرائیلی با موشک و پهپاد، پیامدهای مهمی دارد. اهمیت حمایت نیروهای مسلح یمن از فلسطین این است که آن‌ها در عین حال یک ارتش و یک مقاومت هستند و در نتیجه این حملات دشمن مجبور شد بخشی از پدافند هوایی، گنبدهای آهنین و موشک‌های پاتریوت خود را از جنوب و شمال فلسطین به ایلات منتقل کند. حملات رزمندگان دلاور یمن و در نتیجه کوچ شهرک‌نشینان به فشار بیشتر بر کابینه نتانیاهو منجر شد.»

درباره حملات موشکی و راکتی مقاومت یمن باید گفت که هرچند صهیونیست‌ها موفق به رهگیری برخی از این موشک‌ها و پهپادها شده‌اند، اما حملات انصارالله موجب شده است اسرائیل بخشی از توانمندی پدافندی خود را معطوف به جنوب سرزمین‌های اشغالی و مقابله با حملات نیروهای یمنی کند و قادر به تمرکز در یک جبهه نباشد.

سیدحسن نصرالله در ادامه با اشاره به ملحق شدن مقاومت اسلامی عراق به عملیات طوفان‌الاقصی با هدف قرار دادن پایگاه‌های اشغالگران آمریکا در سوریه و عراق تصریح کرد: «عملیات مقاومت عراق علیه اهداف امریکایی در حمایت از فلسطینی‌ها و در خدمت ایده آزادی عراق و سوریه است. آمریکایی‌ها اعتراف کردند که ۴۶ حمله به پایگاه‌های آن‌ها در سوریه و عراق صورت گرفته است و ۵۶ سرباز زخمی شده‌اند. عملیات مقاومت عراق بیانگر شجاعت قابل توجه در مقابل امریکایی‌هایی است که ناوهای هواپیمابر آن‌ها منطقه را پر کرده است.»

همه نگاه‌ها به میدان!

دبیر کل حزب‌الله لبنان در ادامه راه توقف این حملات را نشان داد و گفت: «آمریکایی‌ها تهدیداتی را برای فشار به مقاومت در عراق، یمن و لبنان ارسال کردند و از هر کانالی برای رساندن پیام خود استفاده کردند. اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند این عملیات علیه آن‌ها متوقف شود، باید تجاوز به غزه را متوقف کنند.»

وی همچنین در یکی از مهم‌ترین بخش‌های سخنرانی خود با اشاره به استفاده حزب‌الله لبنان از موشک‌های بُرکان خاطرنشان کرد: «در عملیات مقاومت در سطح اقدامات کمی و کیفیت تسلیحات، مانند استفاده از پهپادهای تهاجمی و نوع موشک‌ها، پیشرفت‌هایی صورت گرفته است. مقاومت اسلامی در لبنان استفاده از موشک‌های برکان حامل ۰.۵ تن مواد منفجره را در عملیات خود آغاز کرده و عملیات آن علیه رژیم اشغالگر در عمق فلسطین اشغالی بهبود یافته است.»

لازم به ذکر است که «راکت‌های بُرکان» نوعی از راکت‌های توپخانه‌ای است که ساختاری بسیار ساده دارد. این راکت از دو بخش اصلی سر جنگی و پیشران تشکیل شده و فاقد سیستم هدایت و کنترل است.

سر جنگی این راکت حاوی ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم مواد منفجره است و آن‌طور که تخمین زده می‌شود بردی در حدود ۷ کیلومتر دارد، همچنین در تصاویر منتشرشده از جانب نیروهای مقاومت لبنان، به‌نظر می‌رسد راکت‌های برکان از پیشرانی مشابه راکت‌های «فلق» بهره می‌برند. این راکت‌ها با سر جنگی قدرتمند خود قدرت تخریب بالایی دارند و از این‌رو گزینه مناسبی برای هدف قرار دادن پایگاه‌های اسرائیل در جدار مرزی لبنان با فلسطین اشغالی است.

همه نگاه‌ها به میدان!

همچنین تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد نمونه‌های مشابه راکت برکان در اختیار سایر گروه‌های مقاومت نیز قرار داد، برای مثال راکت «قاسم» گروه جهاد اسلامی و راکت «اشتر» که در اختیار حشدالشعبی عراق قرار دارد، نمونه‌هایی از این راکت هستند. به‌کارگیری این سلاح‌ها توسط محورهای مختلف مقاومت منطقه در یک ماه اخیر، علاوه بر نشان دادن قدرت و امکانات این جبهه، بیانگر استراتژی واحدی است که علی‌رغم ورود به درگیری‌ها، خود را درگیر یک جنگ بزرگ نکرده است و با همین راهبرد، جنگی فرسایشی را برای نابودی امکانات و تجهیزات دشمن صهیونیست در پیش گرفته است.

همه نگاه‌ها به میدان!

این سخنرانی در مجموع پیام‌های بسیاری را به دوستان و دشمنان محور مقاومت مخابره کرد که از ابعاد تاکتیکی و تکنیکی قابل بررسی است:

سیاست ابهام و استراتژی گام به گام

علی تقوی‌نیا، کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی در همین راستا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: دبیرکل حزب‌الله همچنان سعی دارد سیاست ابهام، ارعاب و خسته کردن ارتش اسرائیل را در پیش بگیرد و این موضع را به‌طور رسمی با صحبت از فرایند گام به گام اعلام کرد.

وی افزود: استراتژی گام به گام یعنی ما به‌تدریج قصد داریم اسرائیل را فرسوده کنیم، ظرفیت‌های او را کاهش دهیم و در نهایت به نتیجه مطلوب خود برسیم؛ این نتیجه مطلوب می‌تواند پایان جنگ یا پایان موفقیت‌آمیز جنگ باشد، یعنی پایانی که حماس در آن پیروز شود و شروط خود را بر اسرائیل تحمیل کند.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: نکته دیگر این است که سیدحسن بسیار با آرامش و اطمینان صحبت کرد و این اطمینان هم به مردم درگیر در غزه و هم به مبارزان منتقل می‌شود.

تقوی‌نیا بیان کرد: او همچنین اعلام کرد که جنگ در حال ورود به فازهای جدید است و ما پهپاد می‌فرستیم تا گنبد آهنین و پاتریوت را خسته کنیم، زیرا ظرفیت گنبد آهنین ظرفیتی محدود است و نامتناهی نیست و به همین دلیل به‌طور قطع استراتژی فعلی این است که با راکت‌های معمولی گنبد آهنین را به بازی بگیرند و ظرفیت‌های گنبد آهنین را کاهش دهند تا آرام‌آرام هم پاتریوت و هم گنبد آهنین، دیگر مانند گذشته بدون محدودیت به شکار راکت‌ها و ادوات مقاومت نپردازند.

اسرائیل گرفتار در باتلاق بزرگترین جنگ تاریخ خویش

وی با بیان اینکه جبهه داخلی اسرائیل تحت فشار است، گفت: اقتصاد، تجارت، زندگی عادی، تفریحات، آموزش و همه‌چیز این رژیم جعلی به‌طور کامل تعطیل شده است و همین موضوع موجب شده است تا شرایط سختی را سپری کند. برآوردها می‌گوید اگر اسرائیل بخواهد حماس را نابود کند، باید حداقل تا یک سال بجنگد و معلوم نیست با چه تلفات و خساراتی پیروز می‌شود؛ این نشان می‌دهد که اسرائیل درگیر بزرگترین و سرنوشت‌سازترین جنگ تاریخ خودش شده و در شرایطی که هنوز جبهه جدیدی باز نشده، به اندازه یک لشکر زرهی تانک و نفربر از دست داده است.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: در نتیجه سیدحسن نصرالله راهبرد گام به گام و فرسوده کردن اسرائیل و نابودی تدریجی آن را در پیش گرفته است، زیرا اگر به اسرائیل یک ضربه آنی و فوری وارد شود، ممکن است واکنش بسیار خشنی نشان دهد، اما اگر آرام‌آرام در باتلاق جنگ فرو برود، ناگهان متوجه می‌شود که مثلاً شش ماه از جنگ گذشته است و دیگر قابلیت سابق را ندارد و آن زمان ممکن است اتفاقات زیاد دیگری رخ دهد.

چشم‌هایتان به میدان باشد نه به سخنرانی

وی با اشاره به این سخن دبیرکل حزب‌الله که «چشم‌هایتان به میدان باشد نه به سخنرانی» گفت: این یعنی تحولات میدان را نگاه کنید. برای مثال حزب‌الله چند روزی است از راکت‌های برکان استفاده می‌کند که ۵۰۰ کیلو سرجنگی دارد و تلفات و خسارت‌های بسیار زیادی را وارد می‌کند. چشمتان به میدان باشد یعنی ما وارد نبرد پهپادی شدیم، به‌طور مرتب به اسرائیل ضربه می‌زنیم و اسرائیل را درگیر کرده‌ایم، یعنی از راکت علیه شهرک‌های صهیونیست‌نشین استفاده می‌کنیم، یعنی آرام‌آرام از هشتم اکتبر وارد جنگ شده‌ایم و به‌آرامی با درگیر کردن رژیم، آن را فرسوده و خسته می‌کنیم و بخشی از توانش را درگیر جبهه لبنان می‌کنیم تا فشار روی غزه کمتر شود.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: این سخنان یعنی شما انتظار نداشته باشید ما در سخنرانی ناگهان کار خاصی انجام دهیم، زیرا جنگ با اسرائیل مبتنی بر غافلگیری است و در سخنرانی ما غافلگیری نخواهیم داشت زیرا دشمن زمان سخنرانی را می‌داند و ممکن است آن لحظه آماده‌باش خودش را افزایش دهد، همچنان که حماس لحظه‌ای ضربه را به اسرائیل وارد کرد که هرگز تصور آن را نمی‌کرد.

تقوی‌نیا یادآور شد: اسرائیل کاملاً در این تصور غرق شده بود که حماس نمی‌خواهد درگیر شود و مردم غزه توان درگیری را ندارند، اما دیدید که حماس ناگهان حمله زمینی گسترده‌ای را انجام داد، بنابراین سیدحسن نصرالله می‌گوید مواضع اعلامی خیلی مهم نیست و ما در عمل به اسرائیل ضربه می‌زنیم.

مقاومت پیروز خواهد شد

تقوی‌نیا در مورد پیام صحبت‌های سیدحسن نصرالله برای سران کشورهای مسلمان اظهار کرد: پیام این بود که مقاومت پیروز خواهد شد و اینکه فکر می‌کنند حماس شکست می‌خورد درست نیست، مقاومت پیروز است و به‌طور رسمی اعلام کرده‌ایم در قدس نماز می‌خوانیم و این اطمینان و اعتماد به نفس را به سران کشورهای اسلامی نیز منتقل کرد. گرچه آن‌ها به دلیل ترس و واهمه همیشگی آن‌ها بسیار بعید است که تحت تأثیر قرار بگیرند و مواضع قاطعی را علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی اتخاذ کنند.

وی با اشاره به اجلاس سران کشورهای اسلامی، اظهار کرد: مواضع خوبی در اجلاس مطرح شد، اما در عمل تصمیم خاصی گرفته نشد. این اعلام مواضع نیز به دلیل فشار افکار عمومی داخلی و جهانی است و اینکه فکر کنیم تغییر موضع داده‌اند، صحیح نیست و نمی‌شود روی آن حساب کرد، همچنان که سعودی اعلام کرد اسرائیل به مرزهای ۱۹۶۷ برگردد، یعنی آن‌ها اسرائیلِ ۱۹۴۸ را به رسمیت می‌شناسند و معتقد هستند این رژیم یک واقعیت است که باید آن را بپذیرند.

تأثیر سخنرانی رئیس‌جمهور در افکار عمومی جهان

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: اجلاس سران کشورهای اسلامی با توجه به پوشش خبری که داده شد، فضای تبلیغی بسیار خوبی را برای جمهوری اسلامی ایران فراهم کرد و مواضع بسیار عالی آیت‌الله رئیسی در افکار عمومی دنیا و جهان اسلام از لحاظ دیپلماسی عمومی بسیار تأثیرگذار بود، به اعتقاد من نگاه جامعه اسلامی و جهانی را نسبت به ایران تا حد بسیار زیادی بهبود بخشید.

کد خبر 703998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.