تبعات جنگ غزه اپوزیسیون را بی‌پدر کرد

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه بیست‌وسوم آبان‌ ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه وطن امروز در طرح جلد امروز خود، صدها قاب از جنایات ضدبشری رژیم صهیونیستی در غزه را با نماد بزرگ سازمان ملل در کنار یکدیگر قرار داد و در توضیح آن نوشت در سایه سکوت نهادهای بین‌المللی، رژیم صهیونیستی بزرگترین جنایات ضدبشری را در غزه رقم زده است.

این روزنامه همچنین با تیتر «سازمان ملل و دوران بی‌حیثیتی» نوشت: فاجعه اینجاست که آژانس «آن روا» وابسته به سازمان ملل اعلام کرده از زمان آغاز تجاوزهای رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در هفتم اکتبر تاکنون ۱۰۱ نفر از کارمندان این آژانس در غزه توسط ارتش صهیونیستی کشته شده‌اند. آن روا همچنین اعلام کرد پیش از این سابقه کشته شدن این تعداد از امدادگران وابسته به سازمان ملل در درگیری‌ها طی این زمان کوتاه را نداشتیم. این آژانس بین‌المللی افزود: تقریباً ۶۹۵ هزار آواره در ۱۴۹ مرکز در نقاط مختلف نوار غزه حضور دارند.

ناتوانی سازمان ملل و شورای امنیت به عنوان رکن به اصطلاح اجرایی آن در توقف جنگ و حتی وقفه کوتاه‌مدت در ماشین جنگی رژیم اشغالگر قدس، گواه دیگری بر ازکارافتادگی نظم جهانی آمریکایی پسا جنگ سرد حاکم بر جهان است که صاحب‌نظران زیادی در سراسر دنیا سال‌هاست از روزهای پایانی آن صحبت می‌کنند.

تبعات جنگ غزه اپوزیسیون را بی‌پدر کرد

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «میدان در دست محور مقاومت‌» به شکست‌های پیاپی ارتش رژیم صهیونیستی در جبهه‌های شمال و جنوب اراضی اشغالی فلسطین پرداخت و نوشت: حماس بعد از عملیات غافلگیرانه طوفان‌الاقصی که انتقادات امنیتی بسیاری را از درون جامعه صهیونیست‌ها متوجه کابینه بنیامین نتانیاهو کرد، طی ۳۸ روزی که از فردای این عملیات می‌گذرد، با کنترل میدان نبرد در دستان خود، رژیم صهیونیستی را با بزرگ‌ترین چالش دوره حیاتش روبه‌رو کرده است. طوری که سران این رژیم که همواره بابت داشتن دست برتر در نبرد ۶ روزه مقابل چند کشور عربی به خود می‌بالیدند، در این مدت از هماوردی با حماس بازمانده‌اند و راهی برای خلاصی از این وضعیت نمی‌بینند، بویژه که در جبهه‌های شمالی هم به‌رغم تهدیدات هر روزه‌ای که علیه حزب‌الله داشته‌اند، مقاومت لبنان بیش از هر زمان دیگری به مهم‌ترین نگرانی و دغدغه این رژیم بدل شده است، چرا که به باور بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی، نظامی و امنیتی حزب‌الله لبنان تاکنون قدرت کامل خود را نشان نداده است.

تبعات جنگ غزه اپوزیسیون را بی‌پدر کرد

روزنامه کیهان در تیتر یک خود به تعطیلی برخی از شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی معاند پرداخت و با تیتر «‌تبعات جنگ غزه اپوزیسیون را بی‌پدر کرد» نوشت: طی سال گذشته و با نابودی و از بین رفتن آمال و آرزوهای واهی اپوزیسیون در براندازی نظام جمهوری اسلامی و به موازات آن با قطع امیدی که سرویس‌های اطلاعاتی-جاسوسی به تأثیرگذاری این اپوزیسیون ساده‌لوح پیدا کرده‌اند، به‌تدریج بسیاری از بازوهای رسانه‌ای و غوغا سالاران و سلبریتی‌های به اصطلاح رسانه‌ای ضدانقلاب حمایت‌های مالی و سیاسی خود را از سوی غربی‌ها از دست دادند.

این روزنامه در ادامه به اطلاعیه شبکه من‌وتو پرداخت و نوشت بر اساس اطلاعیه صادر شده توسط مرجان و کیوان عباسی مالکان بهائی-یهودی شبکه «من‌وتو»، این شبکه از اول ژانویه سال جدید میلادی (۲۰۲۴) به دلیل مشکل در تأمین نیازهای مالی فعالیتش را متوقف خواهد کرد. همچنین در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ شبکه انگلیسی «بی‌بی‌سی» اعلام داشت، رادیوهای زبان فارسی و عربی خود را تعطیل کرده است. بی‌بی‌سی‌، علت تعطیلی این رادیو که از سال ۱۳۱۹ و پس از نزدیک به ۸۳ سال فعالیت و نقش‌آفرینی و بحران‌آفرینی‌های متعدد در تاریخ سیاسی ایران به سرانجام خود رسیده بود را مشکلات مالی و عدم توجیه عنوان داشت و صدها نفر از کارکنان رادیوهای فارسی و عربی خود را نیز تعدیل کرد.

این روزنامه همچنین در مطلب دیگری به سخنان سردار حاجی زاده در حاشیه نخستین کنگره بین‌المللی «دانشمند برجسته، شهید طهرانی‌مقدم» پرداخت و به نقل از وی نوشت: آمریکایی‌ها ایران را تهدید نمی‌کنند، آنها در مکاتباتی که دارند، بعضاً در یک شب سه مرحله با ایران مکاتبه داشتند و همه این مکاتبات با زبان تمنا و خواهش است.

تبعات جنگ غزه اپوزیسیون را بی‌پدر کرد

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با انتخاب تیتر «مرگ بر صهیونیسم نخستین‌بار در قلب اروپا» نوشت: معترضان اروپایی و امریکایی به کشتار غیرنظامیان غزه، آخر هفته خود را با فریاد خشم علیه صهیونیست‌ها سپری کردند. در پایتخت سوئد نیز شرکت‌کنندگان در تظاهرات، علیه صهیونیسم شعار دادند. ساکنان استکهلم که از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی بارها در اعتراض به جنایات صهیونیست‌ها به خیابان آمده‌اند، به‌تازگی در جریان برگزاری تجمعی اعتراضی، شعار مرگ بر صهیونیسم سر دادند، در حالی که اروپا با ادعای هولوکاست خود را مدیون اسرائیلی‌ها می‌داند، شعار مرگ بر صهیونیسم در یک راهپیمایی اروپایی را باید بی‌سابقه قلمداد کرد.

این روزنامه در مطلب دیگری به سراغ موضوع افزایش آلودگی هوا در کلان شهرهای ایران رفت و با تیتر «همه مقصران بی‌خیال آلودگی هوا» به گزارش تیرماه امسال دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با عنوان «آلودگی هوا، تهدیدی جدی برای سلامت» پرداخت. در این گزارش آمده‌است: «در سال ۲۰۲۲ بین ۱۳۱ کشور که به ایستگاه سنجش آلاینده مجهز هستند، ایران از نظر آلاینده PM ۵.۲ با میانگین غلظت سالانه ۵.۳۲ میکروگرم بر متر مکعب در رتبه ۲۱ آلودگی قرار دارد. این در حالی است که بر اساس گزارش کیفیت هوای جهانی سال ۲۰۲۰ بین ۱۰۶ کشور جهان، ایران از منظر این آلاینده با میانگین غلظت سالانه ۲.۲۷ میکروگرم بر متر مکعب در رتبه ۲۳ آلودگی قرار داشت و در سال ۲۰۱۹ ایران با میانگین غلظت ۳.۲۴ در رتبه ۲۷ بود.» یعنی نه‌تنها اقدام مناسبی در جهت بهبود شرایط انجام نشده است، بلکه حتی در میان کشورهای آلوده جهان نیز رشد معکوس داشته‌ایم.

تبعات جنگ غزه اپوزیسیون را بی‌پدر کرد

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خاورمیانه در پرتگاه جنگ» با اشاره به تشدید تنش‌های نظامی در منطقه تحت تأثیر گسترش جنایات اسرائیل در غزه، نوشت: هرچه دایره حمله زمینی اسرائیل در نوار غزه گسترده‌تر می‌شود، خاورمیانه نیز خود را به لبه پرتگاه جنگ فراگیر منطقه‌ای نزدیک‌تر می‌بیند؛ تا جایی که تنها با رصد اخبار و تحولات ۴۸ ساعت گذشته می‌توان سناریوی تعمیم و تسری جنگ به دیگر مناطق غرب آسیا را جدی تر از هر زمان دیگری دانست؛ چرا که از یک‌سو تل‌آویو و شخص نتانیاهو فعال با هرگونه راهکار و تحرک دیپلماتیک، چه از سوی آمریکایی‌ها، چه از سوی قطری‌ها و چه دیگر بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، برای برقراری آتش‌بس حتی به صورت کوتاه‌مدت و موقت، مخالف و در حال گسترش آتش‌افروزی‌های خود است و هم‌زمان با آن در سوی دیگر حزب‌الله لبنان حملات خود را از صبح دیروز (دوشنبه) به مناطق شمالی فلسطین اشغالی آغاز کرده و به موازات آن نیروهای مقاومت بامداد دیروز (دوشنبه) پایگاه آمریکا در میدان نفتی «کونیکو» واقع در شرق سوریه را با ۱۵ راکت هدف حمله خود قرار داده‌اند. به گزارش المیادین، این عملیات که انفجارهای متعددی را به دنبال داشت، در پاسخ به حمله هوایی آمریکایی‌ها در سوریه انجام شد و در پی آن چهار سرباز آمریکایی کشته شدند.

این روزنامه در یادداشت سرمقاله خود به قلم کوروش احمدی، دیپلمات سابق به بررسی «ابعاد حقوقی بحران غزه» و مواردی از قبیل حق دفاع، حق مقاومت و رعایت قوانین جنگ پرداخت.

تبعات جنگ غزه اپوزیسیون را بی‌پدر کرد

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به این سوال پرداخت که چرا با رشد تأمین دلار ترجیحی، کالاهای اساسی در بازار نایاب می‌شود؟ و با تیتر «پارادوکس ارز و عرضه» نوشت: گزارش‌های رسمی حاکی از آن است که «تخصیص ارز» کالاهای اساسی رشد قابل توجهی داشته، لذا این سوال مطرح می‌شود که چرا عرضه کالاها با مشکل روبه‌رو شده است؟ بر اساس آمارها میزان ارز ترجیحی تأمین شده برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هشت‌ماه نخست سال، ۳۶ درصد رشد داشته است؛ درحالی‌که متوسط رشد سایر بخش‌ها در این مدت تنها ۳ درصد بوده است. با وجود رشد تأمین ارز ترجیحی بخش بهداشت، گزارش‌های میدانی حاکی از کمبود دارو یا سایر کالاهای اساسی است که ارز ترجیحی دریافت می‌کنند. بنابراین پاسخ سوال اول، رانت بالای ارز ترجیحی است که مشتریان آن را پرتعداد کرده است. این رانت ارزی ممکن است، نصیب واردکننده، تولیدکننده یا عرضه‌کننده شود و در نهایت اگر از این سه مرحله عبور کند، در بخش مصرف، بخشی از کالاها به شکل قاچاق از کشور خارج خواهد شد. ازاین‌رو مصرف‌کننده واقعی از این ارز ارزان کمترین بهره را خواهد برد و بازار با کمبود کالای اساسی مواجه می‌شود. راه خروج از شرایط کمبود عرضه، حرکت به سمت واقعی کردن قیمت ارز است.

تبعات جنگ غزه اپوزیسیون را بی‌پدر کرد

کد خبر 703986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.