یک جو پیشگیری از دیابت بهتر از خروارها درمان است

رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان گفت: دیابت غیر قابل درمان است و تنها می‌توان از عوارض آن جلوگیری کرد. از این رو مردم باید در مورد دیابت و خود کنترلی آن آموزش ببینند. 

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد علی عطاری، امروز _دوشنبه بیست و دوم آبان_ در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه دیابت به سرعت در حال افزایش است، اظهار کرد: شیوع دیابت از مجموعه بیماری‌های کرونا، سل، ایدز و مالاریا بیشتر است و در سال ۲۰۲۱، ۷.۶‬ میلیون نفر بر اثر دیابت جان خود را از دست دادند و این در حالی است که در سه سال دوران کرونا این تعداد جان باخته در جهان گزارش شده است.

وی با بیان اینکه پرخوری، بی تحرکی، استرس و سیگار منجر به دیابت می‌شود، افزود: مبتلایان به دیابت در شرایط سختی قرار دارند و زخم پا، کوری چشم، نارسایی کبد و کلیه و سکته قلبی و مغزی از خطرات دیابت است. هر بیمار دیابتیک دو تا سه برابر افراد عادی در بیمارستان بستری می‌شوند و خدمات بیمارستانی آنها پرهزینه است که در این میان کمبود تخت‌های CCU موضوع نگران کننده‌ای است.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان تصریح کرد: هزینه دیابت در ایران سالیانه حدود ۱۰ تا ۱۰ میلیارد دلار است که اگر مشکلات کلیوی و قلبی مبتلایان به دیابت به این هزینه‌ها اضافه شود، این رقم به ۱۰ تا ۲۰ برابر خواهد رسید. از این رو تعداد کمی از مبتلایان به دیابت می‌توانند تحت پوشش کامل درمان دولتی قرار بگیرند و بیش از ۷۰ درصد آنها تحت مراقبت نیستند.

وی ادامه داد: در استان اصفهان حدود یک میلیون نفر مبتلا به دیابت و پره دیابت گزارش شده است که از این تعداد ۱۰ هزار نفر به طور جدی نیاز به مراقبت شدید دارند.

حفظ ثبات رقم ۶۸.‏۱۱‬ درصد هدفی است که از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۴۰۴ برای دیابت

رامش حسین خانی، مسؤول بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی استان اصفهان با بیان اینکه در جهان ۵۷۳ میلیون نفر مبتلا به دیابت گزارش شده است، اظهار کرد: آمار مبتلایان به دیابت از آمار پیش‌بینی شده سازمان جهانی بهداشت در بازه ۱۰ ساله (از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰) بیشتر بوده است.

وی با بیان اینکه شیوع دیابت در خاورمیانه بیشتر از نقاط دیگر جهان است، گفت: طبق پیش‌بینی برای سال ۲۰۴۵، میزان مبتلایان به دیابت در خاورمیانه به ۸۷ درصد افزایش خواهد یافت.

مسؤول بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی استان اصفهان تصریح کرد: در جهان از هر ۱۰ نفر یک نفر و در ایران از هر هفت نفر یک نفر مبتلا به دیابت است.

وی بیان کرد: طبق مطالعه پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر در ایران (استپس) سال ۱۳۹۹، آمار مبتلایان به دیابت در افراد بالای ۲۵ سال به ۶۸.۱۳ درصد افزایش داشته است که این میزان در سال ۱۳۹۵، ۶۸.‏۱۱‬ درصد بود.

حسین خانی ادامه داد: حفظ ثبات رقم ۶۸.۱۱‬ درصد هدفی است که از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۴۰۴ برای دیابت در سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر تعریف شده است، بنابراین نمی‌توان کاهش میزان ابتلاء به دیابت را از اهداف قرار داد. اما این رقم در عرض دو سال نه تنها ثابت نماند بلکه دو درصد در استان اصفهان (۶۸.۱۳‬) و چهار درصد در کل کشور (۶۸.۱۵)‬ افزایش داشته است.

وی گفت: عوامل خطر رفتاری از جمله تغذیه نامناسب، کم تحرکی (اضافه وزن و چاقی)، مصرف دخانیات و الکل و استرس موجب شیوع دیابت می‌شود.

مسؤول بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی استان اصفهان افزود: در سال ۱۳۹۳ اضافه وزن و چاقی میان دانش آموزان ۱۴ درصد گزارش شد که این میزان در سال ۱۴۰۰ به ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد و این زنگ خطری برای ابتلاء به دیابت است. از این رو آموزش و پرورش برای اطلاع رسانی در این امر باید نقش مؤثری ایفا کند. در همین راستا یک ساعت ورزش به صورت هفتگی در مدارس کفایت نمی‌کند بلکه دانش آموزان به صورت روزانه نیاز به یک ساعت تحرک دارند.

وی ادامه داد: طبق مطالعه پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر در ایران (استپس) سال ۱۳۹۹، در استان اصفهان از میان ۴۵۰ هزار نفر مبتلا به دیابت ۸۶ درصد آنها از دیابت خود آگاه هستند.

کد خبر 703889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.