آب زاینده رود کی به اصفهان می رسد؟ + جزئیات بازگشایی سد

لابه‌لای خبرهای تعطیلی مدارس و آلودگی هوا، خبر رسیدنِ جانِ اصفهان، دل‌های مردم را روشن کرده است تا شاید این آب، آلودگی از چهره شهر زدوده و با خود زندگی به ارمغان بیاورد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در سال آبی گذشته (مهر ۱۴۰۱ تا مهر ۱۴۰۲)، در مجموع رودخانه زاینده رود یک بار در بهمن ماه ۱۴۰۱، یک بار در فروردین ماه، و چندین نوبت در اردیبهشت ماه بازگشایی شد تا کشاورزان شرق و غرب استان اصفهان بتوانند کشت خود را انجام دهند. روند افزایشی حجم سد زاینده رود در سال آبی گذشته از اسفندماه ۱۴۰۱ آغاز شد و بر اساس آخرین گزارشی که وزارت نیرو منتشر کرده است، تا ششم آبان، حجم آب پشت سد زاینده‌رود به ۴۰۱ میلیون متر مکعب رسیده که برابر ۳۲ درصد از حجم سد بوده و نسبت به سال آبی گذشته ۱۹۹ درصد افزایش را ثبت کرده است.

بر این اساس در سال آبی گذشته تا ابتدای مردادماه، ۳۸۱ میلیون متر مکعب آب برای کشاورزان رهاسازی شد و در این ماه نیز مردادماه خروجی سد زاینده‌رود برای آبیاری باغات غرب استان اصفهان به مدت ۱۰ روز افزایش پیدا کرد، این آخرین نوبت بازگشایی سد زاینده رود در سال ۱۴۰۲ بوده است که در آن، آب به پل‌های تاریخی و شهر اصفهان نیز نرسید.

اما سرانجام پس از وعده‌هایی که برای رهاسازی آب رودخانه زاینده رود برای کشت پاییزه کشاورزان داده شد، روز گذشته _شنبه بیستم آبان ماه_ خروجی سد زاینده رود به منظور تخصیص آب برای کشاورزی اراضی حقابه دار استان اصفهان و آغاز کشت سنتی پاییزه افزایش یافت، تا پس از ۱۹۶ روز (از دهم اردیبهشت ماه تا کنون) چشم مردم اصفهان به زاینده رود روشن شود.

آب زاینده رود کی به اصفهان می رسد؟ + جزئیات بازگشایی سد

آنطور که مسئولان شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان اعلام کرده‌اند «توزیع آب با میزان و تعداد روز توافق شده با کشاورزان شرق و غرب اصفهان صورت خواهد گرفت، همچنین احجام قابل رهاسازی در چارچوب جدول برنامه توزیع آب سد زاینده رود، ابلاغی وزارت نیرو بوده که مبنای آن پیش بینی‌های آتی آورد رودخانه زاینده رود است.»

به گفته افشین رضایی، مدیر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با احتساب ذخیره صرفه‌جویی شده موجود در سد زاینده رود و نیز بارش‌های آتی، برنامه‌ریزی توزیع حقابه های کشاورزی برنامه‌ریزی شده و اجرا خواهد شد، آب برای رسیدن به مناطق شرقی اصفهان، در همین بازه زمانی به شهر اصفهان نیز رسیده و گذر خواهد کرد.

وی تصریح کرده که امید است در ادامه برنامه توزیع آب سال آبی جاری و با تحقق منابع آب پیش بینی شده، امکان تأمین حقابه های رودخانه و تالاب گاوخونی نیز میسر شود.

آب زاینده رود تا پایان امشب به اصفهان می‌رسد

حسین وحیدا رئیس هیأت مدیره اتاق اصناف کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه آب زاینده رود ۲۰ آبان ماه امسال رها سازی شد به خبرنگار ایمنا گفت: تا پایان امشب ۲۱ آبان ماه به اصفهان می‌رسد.

وی تصریح کرد: امسال به دلیل ذخیره مناسب آب سد زاینده رود، رها سازی آب برای کشت غله کشاورزان غرب و شرق استان انجام گرفته است.

آب زاینده رود کی به اصفهان می رسد؟ + جزئیات بازگشایی سد

گزارش لحظه به لحظه جاری شدن زاینده‌رود

آب رودخانه زاینده رود از ساعت ۱۷ روز گذشته از خروجی سد نکوآباد رها شده و در ساعت ۱۲ و ۴۵ دقیقه پل کله را نیز رد کرده است، اما با توجه به خشکی سطح رودخانه پس از شش ماه، کمی سرعت آب قابل پیش بینی نبوده و ممکن است رسیدن آن با تأخیر باشد.

زاینده رود بیش از ۶ ماه خشک بود و در شرایطی که هوای اصفهان گرفته است، رسیدنش چشم مردم را روشن می‌کند. پیش بینی می‌شد که زاینده رود تا امشب به پل‌های تاریخی شهر اصفهان برسد و پس از آن به سمت شرق راهی شود.

لا به لای خبرهای تعطیلی مدارس و آلودگی هوا، خبر رسیدنِ جان اصفهان، دل‌های مردم را روشن کرده است تا شاید این آب بتواند آلودگی این روزها را بشوید و با خود زندگی را به همراه آورد.

۷:۰۰ آب رودخانه زاینده‌رود در مسیر چم آسمان به چم طاق رسید.

۱۱:۰۰ آب رودخانه زاینده رود از چم آسمان گذشت.

۱۲:۴۵ آب رودخانه زاینده رود پل کله را پشت سر گذاشت.

۱۶:۰۰ آب رودخانه زاینده‌رود به زرین شهر رسید.

۲۱:۱۵ آب رودخانه زاینده رود به نکوآباد رسید.

۰۷:۰۰ آب رودخانه زاینده رود هنوز به ناژوان نرسیده است.

۰۹:۰۰ آب رودخانه زاینده رود به ابتدای ناژوان رسید.

۰۹:۳۰ آب رودخانه زاینده رود به پل مارنان رسید.

۰۹:۴۵ آب رودخانه زاینده رود به پل آذر رسید.

۱۱:۱۵ آب رودخانه زاینده رود به پل خواجو رسید.

۱۲:۰۰ آب رودخانه زاینده رود به پل بزرگمهر رسید.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 703448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    2 1
    ایا اب به شرق رسیده است
  • فاطمه US ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 0
    دستگاه افتضاح است دردپای من بعد از۲ماه استفادهشدیدشدیدشده